Nederlands MediaNetwerk

Mark Woerde over hoe reclame tegelijkertijd de wereld en de adverteerder gaat redden


Mark Woerde, strategy director bij
Lemz, vindt dat merken zich moeten inzetten voor een betere wereld. Daar wordt niet alleen de wereld beter van maar de ondernemers achter de merken ook. Want consumenten willen merken die hen helpen om anderen te helpen. Dat vervult namelijk onze universele behoefte aan zingeving.


Hij had het bij die gedachte kunnen laten maar besloot om deze stelling te bewijzen door onderzoek te doen onder 24.000 consumenten in 16 verschillende landen, een boek te schrijven en een e-book uit te geven. Op het onderzoek werd onafhankelijk toezicht gehouden door onder meer Professor Dirk Salomons van
Columbia University in New York. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een wel zéér inspirerend gesprek.


Dag Mark, hoe blij en tevreden ben je met het resultaat van deze lange queeste?

'Ik ben natuurlijk heel blij dat het onderzoek eindelijk is afgerond en samen met het boek sinds kort te downloaden is via www.letsheal.org. Vooral het onderzoek was nog een hele klus, omdat alle vragen gevalideerd dienden te zijn.


Stel maar eens de juiste vragen over de zin van het leven en biedt ook maar eens de goede antwoordcategorieën aan. Ik kreeg daarbij fantastische en onvoorwaardelijke hulp van top wetenschappers die allen hun vragen ter beschikking stelden. Maar het echte werk moet natuurlijk nog beginnen. Ik ben begonnen aan een 'crusade for prosocial marketing'. DEn dat houdt in dat ik mijn gevonden insights met zoveel mogelijk merken wil delen. e aftrap was gelijk een hele mooie, ik heb de kans gekregen om het onderzoek aan te bieden aan de Verenigde Naties waar zo'n 5300 prominente bedrijven bij zijn aangesloten.

Ben ook blij dat ik hier de ruimte krijg. Het is namelijk tijd voor een radicale verandering in branding. Naast merken die zich richten op de typische hedonistische behoeften, heb ik een grote behoefte aan Prosociale Merken gevonden. Het blijkt namelijk dat we massaal op zoek zijn naar een zinnig leven en dat 74% dat interpreteert als anderen helpen. Merken die dat faciliteren, de zogenaamde Prosociale Merken, zijn er nog maar weinig, maar worden met gejuich ontvangen.'

Hoe zijn de reacties uit het vak?

'Hartverwarmend en overweldigend veel. Het lijkt alsof dit onderzoek een onderstroom kwantificeert die we allemaal voelen, maar nog niet hard konden maken.'

Je hebt je onderzoek gedaan, jouw publicaties gedaan, de publiciteit, je hebt een stichting opgericht. Het lijkt me dat jij inmiddels wel genoeg hebt gedaan. Wat moeten anderen nu doen?

'Nou ik ben lekker aan het warm draaien. Ik ben me aan het klaarmaken voor het PR offensief dat volgende week maandag start. En anderen moeten helemaal niets maar
kunnen heel veel. Ik nodig iedereen uit om samen met mij het woord te verspreiden. Bijvoorbeeld via
Twitter #letsheal,
LinkedIn en
Facebook of gewoon door het gratis e-book te downloaden en verspreiden binnen je bedrijf. Kijk als je wilt even op
www.letsheal.org.


Wanneer kun jij zeggen dat jouw doelstelling is behaald?

'Ik ben tevreden als we er in het eerste jaar samen voor kunnen zorgen dat een paar procent van de 450 miljard dollar die we jaarlijks aan advertising uitgeven kunnen aanwenden voor Prosociale Marketing. Daar kan de wereld flink van opknappen. Voor een fractie van dit budget is het mogelijk om grote en kleine sociale problemen op te lossen. Mensen willen graag anderen helpen. En merken die dit op de juiste manier faciliteren zullen daar niet alleen de vruchten van plukken. Ook de maatschappij kan er beter van worden. Ik noem in mijn boek een groot aantal onderwerpen die we belangrijk vinden. Zoals Pampers nu samen met Unicef en moeders over de hele wereld tetanus uitroeit.'

Wat is het laatste nieuws?

'Ik kreeg zojuist een aanvraag binnen van CNN China. En die kan ik mooie resultaten aanbieden. China is veel prosocialer dan wij hier denken.'

www.letsheal.org


Weergaven: 774

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

[Column] Paola Cassone: De culturele revolutie

Nog een maand tot het eind van dit jaar, maar ik ben al in de stemming voor een terugblik. Want, laten we eerlijk zijn, wat een jaar!

Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s

“Hoera, we zijn beste website van het jaar 2019!” las ik deze week weer diverse malen. Gefeliciteerd hoor, alle 37 (!) winnaars. Vooral leuk voor overall-winnaar PSV, dat verder maar bar weinig won de afgelopen weken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden