Nederlands MediaNetwerk

Mark Woerde over hoe reclame tegelijkertijd de wereld en de adverteerder gaat redden


Mark Woerde, strategy director bij
Lemz, vindt dat merken zich moeten inzetten voor een betere wereld. Daar wordt niet alleen de wereld beter van maar de ondernemers achter de merken ook. Want consumenten willen merken die hen helpen om anderen te helpen. Dat vervult namelijk onze universele behoefte aan zingeving.


Hij had het bij die gedachte kunnen laten maar besloot om deze stelling te bewijzen door onderzoek te doen onder 24.000 consumenten in 16 verschillende landen, een boek te schrijven en een e-book uit te geven. Op het onderzoek werd onafhankelijk toezicht gehouden door onder meer Professor Dirk Salomons van
Columbia University in New York. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een wel zéér inspirerend gesprek.


Dag Mark, hoe blij en tevreden ben je met het resultaat van deze lange queeste?

'Ik ben natuurlijk heel blij dat het onderzoek eindelijk is afgerond en samen met het boek sinds kort te downloaden is via www.letsheal.org. Vooral het onderzoek was nog een hele klus, omdat alle vragen gevalideerd dienden te zijn.


Stel maar eens de juiste vragen over de zin van het leven en biedt ook maar eens de goede antwoordcategorieën aan. Ik kreeg daarbij fantastische en onvoorwaardelijke hulp van top wetenschappers die allen hun vragen ter beschikking stelden. Maar het echte werk moet natuurlijk nog beginnen. Ik ben begonnen aan een 'crusade for prosocial marketing'. DEn dat houdt in dat ik mijn gevonden insights met zoveel mogelijk merken wil delen. e aftrap was gelijk een hele mooie, ik heb de kans gekregen om het onderzoek aan te bieden aan de Verenigde Naties waar zo'n 5300 prominente bedrijven bij zijn aangesloten.

Ben ook blij dat ik hier de ruimte krijg. Het is namelijk tijd voor een radicale verandering in branding. Naast merken die zich richten op de typische hedonistische behoeften, heb ik een grote behoefte aan Prosociale Merken gevonden. Het blijkt namelijk dat we massaal op zoek zijn naar een zinnig leven en dat 74% dat interpreteert als anderen helpen. Merken die dat faciliteren, de zogenaamde Prosociale Merken, zijn er nog maar weinig, maar worden met gejuich ontvangen.'

Hoe zijn de reacties uit het vak?

'Hartverwarmend en overweldigend veel. Het lijkt alsof dit onderzoek een onderstroom kwantificeert die we allemaal voelen, maar nog niet hard konden maken.'

Je hebt je onderzoek gedaan, jouw publicaties gedaan, de publiciteit, je hebt een stichting opgericht. Het lijkt me dat jij inmiddels wel genoeg hebt gedaan. Wat moeten anderen nu doen?

'Nou ik ben lekker aan het warm draaien. Ik ben me aan het klaarmaken voor het PR offensief dat volgende week maandag start. En anderen moeten helemaal niets maar
kunnen heel veel. Ik nodig iedereen uit om samen met mij het woord te verspreiden. Bijvoorbeeld via
Twitter #letsheal,
LinkedIn en
Facebook of gewoon door het gratis e-book te downloaden en verspreiden binnen je bedrijf. Kijk als je wilt even op
www.letsheal.org.


Wanneer kun jij zeggen dat jouw doelstelling is behaald?

'Ik ben tevreden als we er in het eerste jaar samen voor kunnen zorgen dat een paar procent van de 450 miljard dollar die we jaarlijks aan advertising uitgeven kunnen aanwenden voor Prosociale Marketing. Daar kan de wereld flink van opknappen. Voor een fractie van dit budget is het mogelijk om grote en kleine sociale problemen op te lossen. Mensen willen graag anderen helpen. En merken die dit op de juiste manier faciliteren zullen daar niet alleen de vruchten van plukken. Ook de maatschappij kan er beter van worden. Ik noem in mijn boek een groot aantal onderwerpen die we belangrijk vinden. Zoals Pampers nu samen met Unicef en moeders over de hele wereld tetanus uitroeit.'

Wat is het laatste nieuws?

'Ik kreeg zojuist een aanvraag binnen van CNN China. En die kan ik mooie resultaten aanbieden. China is veel prosocialer dan wij hier denken.'

www.letsheal.org


Weergaven: 791

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

[Column] Erwin Fisser: Beat it

Afgelopen weekend kreeg mijn oudste zoon voor zijn verjaardag een platenspeler. Toen hij daar voor het eerst over begon, een half jaar geleden, verbaast het me nogal

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden