Nederlands MediaNetwerk

Marketing Metrics: Meten om te meten, of meten om te weten?

 Linda Kopsky schreef het al in het julinummer van de Harvard Business Review;

The Internet of Things will collect and transmit unprecedented amounts of data. This poses a big problem for marketers, who can end up down a rabbit hole of fruitless information. Now, more than ever, marketers need to be measuring the right things. However, too many executives rely on metrics that look good in a report, but in reality don’t affect the organization’s goals.

 

We zien dat de druk om te meten en de 'accountability' van marketingactiviteiten enorm toeneemt voor marketeers. Daarnaast neemt de hoeveelheid data die we in kaart kunnen brengen ook exponentieel toe; Big data is het buzz word. De combinatie van beide ontwikkelingen heeft ertoe geleid dat we nu van alles meten gewoon omdat het kan en omdat het wordt verwacht, maar dit leidt vaak niet tot wezenlijk meer weten. Sterker nog, het kan tot veel verwarring leiden: wanneer verschillende indicatoren bijv tegenstrijdige signalen geven, of wanneer een indicator eigenlijk weinig zegt: 'het aantal likes is deze maand met 4,3% toegenomen'.

We moeten ervoor zorgen dat de nieuwe mogelijkheden tot meten daadwerkelijk een waardevolle bijdrage aan de business kunnen leveren, in plaats van een zee aan rapporten waar alleen de archivaris blij van wordt. En daarvoor moeten we terug naar waar 'metrics' voor bedoeld zijn; het in kaart brengen van belangrijke ontwikkelingen en het evalueren van marketingactiviteiten an sich én als onderdeel van een langere termijn strategie. Of te wel; we moeten terug naar de tekentafel en eerst bepalen wat we willen en moeten weten, voordat we bepalen wat we dan nodig hebben om te meten.

Omdat het speelveld op dit terrein zo sterk verandert, zal de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam vanaf Februari volgend jaar als eerste in Nederland de internationaal gecertificeerde module "Mastering Metrics" aanbieden. Dit is één module uit het door CIM geaccrediteerde "Professional Marketing Diploma" opleiding voor praktiserende marketeers. In deze module worden marketeers in een korte periode in drie sessies bijgespijkerd over de verschillende soorten metrics die er zijn, de specifieke doelen van die indicatoren en hoe ze relateerd zijn aan marketingbeslissingen en aan de return on marketing investment, en de analytics die tegenwoordig beschikbaar zijn om de juiste data te analyseren. Marketeers zullen leren om eerst vanuit een strategisch perspectief te bepalen WAT ze willen weten voordat ze bepalen wat ze daarvoor moeten meten en vervolgens hoe ze dat moeten doen.

Als u geinteresseerd ben in deze module, of één van de andere onderdelen van het internationaal erkende programma  "Professional Marketing Diploma"  dat de Amsterdam Business School in Nederland aanbiedt, kunt u de website bezoeken www.uva.abs.nl/cim of contact opnemen via CIM-admissions@uva.nl.

Karin Venetis is de director van het door CIM geaccrediteerde programma 'Professional Marketing Diploma' aan de Amsterdam Business School van de UvA. Dit is een post-graduate programma voor praktiserende marketeers dat vanaf Februari 2016 voor het eerst in Nederland wordt aangeboden.  De Amsterdam Business School biedt dit programma in Nederland aan samen met het Cambridge Marketing College uit Engeland.

 

Weergaven: 235

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden