Nederlands MediaNetwerk

De maand augustus gaat bij het KNMI de boeken in als de natste augustusmaand in zeker honderd jaar. Op 23 september nemen we afscheid van de zomer en beginnen we officieel aan de herfst. Op televisie verwelkomen we de najaarsprogrammering die in augustus al gedeeltelijk is begonnen. Zo konden we kijken naar de premières van "Hotter Than My Daughter", "Body Of Proof", “Zand Erover” en "Wie Trouwt Mijn Zoon?". Ook aan talentenjachten geen gebrek in augustus, vooral bij RTL zien we talent voorbij komen in o.a. "Holland's Got Talent" (het best bekeken programma in augustus), "My Name Is..." en "So You Think You Can Dance". Welke zenders hebben het meest kunnen profiteren van het slechte weer?

 

De grootste zenders van augustus 2011:

01.   RTL4 – 17,6% (vorig jaar augustus 16,1%) +9,9%

02.   Nederland 1 – 13,2% (vorig jaar augustus 12,7%) +3,9%

03.   SBS6 – 11,6% (vorig jaar augustus 12,7%) -8,4%

04.   RTL5 – 7% (vorig jaar augustus 7,3%) -4%

05.   RTL7 – 6,5% (vorig jaar augustus 6%) +9%

06.   Veronica – 6,3% (vorig jaar augustus 7,6%) -16,8%

07.   NET5 – 6,3% (vorig jaar augustus 6,7%) -6,1%

08.   Nederland 3 – 5,4% (vorig jaar augustus 6,2%) -12,8%

09.   Nederland 2 – 4,3% (vorig jaar augustus 5,1%) -14,3%

10.   RTL8 – 2,9% (vorig jaar augustus 2,9%) +1,5%

11.   Comedy Central – 1,7% (vorig jaar augustus 0,8%) +109,2%

12.   Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar augustus 1%) +30,9%

13.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar augustus 0,8%) +19,3%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar augustus 0,3%) +143%

16.   MTV – 0,6% (vorig jaar augustus 0,6%) -2,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft de grootste zender van Nederland, de meest opvallende RTL zender is echter RTL7 dat in augustus de op vier na grootste zender is. Dit succes komt vooral door “Voetbal International”. RTL5 is de enige RTL zender die zorgt voor een lichte daling. Bij de Publieke Omroep zien we bereikszender Nederland 1 marktaandeel winnen, de overige twee zenders krijgen echter een flinke tik en dalen aanzienlijk. De verkoop van SBS aan John de Mol en Sanoma moet in de toekomst gaan zorgen voor een stijgend marktaandeel en dat is hard nodig. Alle SBS zenders verliezen marktaandeel waarbij ditmaal vooral Veronica het moet ontgelden, de zender is de grootste verliezer in augustus. De zender moet Johnny de Mol ook nog eens afstaan aan SBS6 maar krijgt de Maandag Mega Movie weer van SBS6 terug. Comedy Central plukt ook in augustus de vruchten van het bredere uitzendtijdvak en heeft met "The Graham Norton Show" veel kijkers weten te boeien. Als we naar de drie grootste saleshouses kijken dan zien we RTL met 5,8% groeien naar een marktaandeel van 34,1%. SBS staat op een tweede plek met een marktaandeel van 24,2% (een daling van 10,2%). De Publieke Omroep zit SBS op de hielen met een marktaandeel van 23% (een daling van 4,2%).

 

De gemiddelde kijktijd (6+) is in augustus 171,2 minuten, een stijging van 1,2% t.o.v. augustus 2010 en een stijging van 12,1% t.o.v. augustus 2009. Naar de Publieke Omroep keken we gemiddeld 49,9 minuten per dag, RTL kreeg 43,5 minuten van onze tijd en SBS liet ons 28,2 minuten per dag naar hun programmering kijken. Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd YTD dan zien we een gemiddele kijktijd van 187,2 minuten per dag. Een daling van slechts 0,3% t.o.v. van jan-aug 2010 terwijl we in 2010 naar de Olympische Spelen én het WK voetbal keken. Een doelgroep die aanzienlijk meer televisie heeft gekeken is de doelgroep 13-19 jaar. Zij keken YTD gemiddeld 115 minuten televisie per dag, een stijging van 5,1% t.o.v. jan-aug 2010. De doelgroep 20-49 jaar keek gemiddeld 149 minuten televisie per dag in augustus 2011, een jaar eerder waren dit 158,1 minuten.

 

De maand september zal de maand zijn waarin de najaarsprogrammering écht losbarst. In de eerste week van september kunnen we kijken naar nieuwe seizoenen van o.a. “Expeditie Robinson”, “Fort Boyard” en “Waar Is De Mol”. Hiernaast zullen UPC klanten met een digitaal TV royaal abonnement en Ziggo klanten met een TV extra pakket vanaf 1 september kunnen kijken naar een nieuwe digitale zender: RTL Crime.  Fans van “24”, “CSI”, “Bones”, “Prison Break” en ook “Baantjer” kunnen hier 24/7 terecht voor een dagelijkse portie crime. Er komen ook geheel nieuwe crime series zoals “Breakout Kings” en “Chicago Code” aan bod. Zo belooft september weer een spannende maand te worden!

Weergaven: 210

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

[Column] Erwin Fisser: Beat it

Afgelopen weekend kreeg mijn oudste zoon voor zijn verjaardag een platenspeler. Toen hij daar voor het eerst over begon, een half jaar geleden, verbaast het me nogal

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden