Nederlands MediaNetwerk

Door Peter Luit. Hadden we in 2009 kunnen voorspellen dat tablets in 2010 alleen gedomineerd zouden worden door de iPad van Apple? Waarschijnlijk niet. Hoe nuttig zijn toekomstbeelden op het gebied van communicatie? 20 stellingen die al dan niet discutabel zijn, wie doet mee?

Naast mijn persoonlijke optekening van het afgelopen jaar, is het natuurlijk daags voor 2011 vooral ook aardig om die paar dagen vooruit te kijken en een poging te doen de toekomst in het communicatie speelveld te voorspellen. Ik doe dat slechts in korte statements, die deels provocerend bedoeld zijn, omdat ik het ook niet weet. Ik hoop op een stukje discussie, misschien komen we er samen wel uit.

  • Kranten kunnen in 2011 makkelijk in plaats van zes keer per week, drie keer per week op papier verschijnen
  • Het maakt Apple echt niet uit of ze nu wel of niet marktleider op het gebied van tablets blijven in 2011, het gaat hun vooral om hun loyale aanhang, die gewoon blijft kopen
  • Papier blijft volop bestaan in 2011, al die voorspellingen van het einde van het papier zijn gewoon onzin
  • Mobiele communicatie zal in 2011 de laptop volledig verdringen als primair communicatie apparaat, mobiel wordt veel meer ‘hier en nu’, de laptop
    wordt veel meer ‘zoeken en vinden’
  • De discussie over social media beleid binnen bedrijven zal in 2011 een hoogtepunt kennen, de verschillen zullen extreem zijn
  • Videobellen wordt in 2011 geen killer app op mobiel, mensen schamen zich om zich virtueel aan elkaar te laten zien
  • In 2011 komen er eindelijk bruikbare verdienmodellen voor uitgeefproducten op mobiele apparaten
  • Mediabureaus zullen in 2011 massaal verdwijnen, er is geen toegevoegde waarde meer te vinden in het rollenspel tussen adverteerders en uitgevers
  • Het verschijnsel ‘internet van dingen’ zet ook in 2011 niet door, dus geen koelkasten die via het web aan te sturen zijn
  • De integratie van TV en internet zal in 2011 slechts beperkt doorzetten, de mensen zijn al die opties zat en vinden het kiezen te complex worden
  • De kosten voor mobiele communicatie zullen in 2011 net zo vaag blijven als in de afgelopen jaren, providers willen geen transparantie in hun concurrerend vermogen
  • Het onderscheid tussen native apps en webapps op mobiel zal in 2011 steeds kleiner worden
  • Opensource systemen zullen in 2011 op vrijwel alle gebieden gaan domineren
  • ‘Free’ als businessmodel zal de mens in 2011 nog meer verwarren in de relatie tot hetgeen je als consument denkt te krijgen en uiteindelijk toch betaalt
  • Het woord crossmedia zullen we in 2011 steeds minder vaak horen
  • Het media onderwijs zal in 2011 op alle niveaus keihard aan de slag moeten om de veranderende behoeften in maatschappij en bedrijfsleven bij te kunnen
    houden
  • De overheid zal zich in 2011 terug moeten trekken ten aanzien van de bemoeienissen rondom de publieke omroepen
  • Privacy zal steeds meer een luxe worden in 2011
  • Social media zal in 2011 door veel menen de rug worden toegekeerd, omdat ze het zogenaamde verplichte communiceren spuugzat zijn
  • Regeringen gaan in 2011 steeds meer rekening houden met hetgeen mensen van hun beleid vinden en gaan daarom actief meepraten in alle social media
    kanalen

Nou, provocerend genoeg voor het komende weekend? Ik zie jullie allemaal graag terug in het jaar waarin er weer veel zal gaan gebeuren, want dat is in ieder geval wel zeker…

 

www.luit.nl

www.twitter.com/peterluit


Lees van Peter ook:


- Media brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar gev...
- Adverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden
- Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig
- In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders
- Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan?
- MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend
- The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur

Weergaven: 350

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden