Nederlands MediaNetwerk

Het internet is al lang niet meer het domein van alleen de vaste computer. De tablets, smartphones en smart-TV’s zijn razend populair. 60% van internetgebruik vindt op mobiele apparaten plaats. Bedrijven met een beetje visie hebben hun website met dit doel allang voor multi-screen gebruik geschikt gemaakt.

Hoe?

Vaak lag de oplossing voor de hand: Responsive Design. Omdat de meeste bedrijven en marketeers over het algemeen weinig diepgaande kennis hebben van deze materie laten ze zich dit ook rustig aanleunen. Uiteindelijk roept iedereen hetzelfde, dus  zal 'het' wel goed zijn.

Wat is responsive design?

Responsive webdesign is de manier van het ontwerpen en ontwikkelen van websites die een optimale gebruikservaring op verschillende schermgrootten creëren. Bij websites die volgens dit principe zijn gebouwd worden tekst, plaatjes, video en opmaakelementen automatisch geschaald of verborgen, afhankelijk van de venstergrootte van het apparaat (denk aan smartphones en tablets). Dankzij Responsive Web Design  hoeven bedrijven maar één website te onderhouden en vervalt een mogelijke aparte mobiele site.

Dat klinkt fantastisch, toch?

en dat is het ook. Voor de organisatie gemakkelijk, je hoeft maar 1 website bij te houden qua content. Het is echter in de meeste gevallen erg onvriendelijk naar de eindgebruiker toe (client-side). Omdat informatie wordt verborgen wil niet zeggen dat deze informatie niet geladen moet worden op de smartphone van de eindgebruiker, ergo, lange laadtijden en een aanslag op het data-limiet van de gebruiker. Hetzelfde geldt voor schaalbare beelden. Dat grafische elementen kleiner worden getoond betekend niet dat ze minder zwaar zijn.

Als je goed responsive wilt werken zal dus de informatie bij het aanroepen van de website het onderscheid moeten maken met wat voor soort apparaat de website wordt aangeroepen. Vanuit de server omgeving zal de detectie van het apparaat al duidelijk moeten zijn (server-side). Dan kan de server de juiste content serveren met voor het apparaat aangepaste informatie zonder overbodige data te sturen die toch verborgen blijft voor de gebruiker.

Nog meer?

Ja, in de meeste gevallen kunnen marketeers -die met mobiele marketing van doen hebben- niet uit de voeten met de responsive website omdat deze veelal niet voor dat doel is ingericht. Daarbovenop zijn de meeste gangbare Content Management Systemen niet ingericht om separaat content op basis van device te serveren. Dat is in de meeste gevallen maatwerk. Webbouwers leveren liever de gangbare oplossingen binnen de comfort zone zoals WordPress.

De oplossing

Bepaal eerst wat je wilt bereiken met een mobiele website, kijk eerst naar de inhoud (content-first) die je wilt communiceren. Soms is het beter om een separate mobiele website te exploiteren naast een reguliere website. Bepaal ook vooral of je echt voldoende kennis in huis hebt om een juiste beslissing te kunnen maken, ga anders te rade meerdere professionals en laat je adviseren.

Weergaven: 106

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Contentmarketing is een proces

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als meer betrouwbaar ervaren dan paid media. Merken zetten vaker hun middelen in met een uitgeversbril op: wat raakt en beweegt mijn klant? Het feit dat geïntegreerde owned contentplatforms als paddenstoelen uit de grond schieten, zie ik dan ook als een mooie stap. Bijvoorbeeld de NS met

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden