Nederlands MediaNetwerk

Nationale Search Engine Monitor: Bing wint langzaam terrein

Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI presenteren de meest opvallende resultaten uit het jaarlijkse Nationale Search Engine Monitor onderzoek, dat sinds 2002 het online zoekgedrag van Nederland in kaart brengt. Opvallend dit jaar is de groei in gebruik en bekendheid van de Microsoft zoekmachine Bing.

In de editie van 2010 bleef het marktaandeel van Bing nog steken op 1%. Dit was geen verbetering ten opzichte van voorganger Live Search. Dit jaar wordt Bing door 2% van de Nederlanders bestempeld als de meest gebruikte zoekmachine. Ook het incidentele gebruik van Bing is toegenomen. De grootste stap is desondanks gemaakt op het gebied van naamsbekendheid. In 2010 was 24% van de Nederlanders bekend met Bing, in 2011 is dat gestegen naar 40%. Deze verschuivingen gaan voornamelijk ten koste van ilse, Altavista en Microsoft partner Yahoo!.

Onderstaande tabellen geven een overzicht van de top vijf zoekmachines van Nederland wat betreft gebruik en bekendheid.

 

Meest gebruikt

%

Verschil 2010

Google                  

93

(-1)

Vinden                  

5

(+2)

Bing

2

(+1)

Yahoo!

0

(-1)

ilse

0

(-1)

 

Weleens gebruikt

%

Verschil 2010

Google                  

93

(-3)

Vinden

7

(+1)

Bing

6

(+3)

Yahoo!

4

(-1)

ilse                     

3

(-2)

 

Geholpen bekendheid

%

Verschil 2010

Google                  

97

(=0)

Yahoo!

65

(-2)

ilse                    

61

(-12)

Altavista                   

41

(-7)

Bing

40

(+16%)

 

 

 

© Checkit/RMI Nationale Search
Engine Monitor, mei 2011


In de Verenigde Staten wint Bing al langer terrein ten koste van Google. Daar heeft Google een marktaandeel van 67%. Dit is een verlies van 10% ten opzichte van augustus 2010. De dominante positie van Google in Europa vertoont nu ook enkele scheurtjes. In het Verenigd Koninkrijk heeft Bing inmiddels een marktaandeel van 4% en is daarmee de snelst groeiende zoekmachine (Bron: Hitwise). De samenwerking met Yahoo en de introductie van een nieuwe zoektechnologie lijkt voor Microsoft ook in Europa haar eerste vruchten af te werpen.

Dit is de zestiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.637 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Nationale Search Engine Monitor

www.checkit.nl  

www.rminteractive.nl

Weergaven: 56

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden