Hoe groen zijn de Nederlandse politieke partijen eigenlijk? Om dat te bepalen vroeg Greenpeace de verschillende partijen het hemd van het lijf. Het resulteerde in een Groene Ranglijst van de kandidaten voor de komende verkiezingen van de Tweede Kamer op 9 juni.
Om aandacht te vestigen op deze ranglijst ontwikkelde
Pool Worldwide een online campagne waarin de lijsttrekkers letterlijk met hun billen bloot gaan. Die is te zien op
www.politiekmetdebillenbloot.nl
Zes lijsttrekkers gaan op het internet uit de kleren. Bij elk kledingstuk dat ze laten vallen, geven ze iets van hun werkelijke milieuplannen prijs. Uiteindelijk gaan ze met de billen bloot. Op hun achterste is hun positie op de Groene Ranglijst te lezen.
Rolf Schipper, campagneleider bij Greenpeace: “Wij willen de naakte waarheid. Willen de partijen wérkelijk een schone energievoorziening en een gezond milieu, of bestaat hun beleid alleen uit mooie woorden?”
De campagne is op 21 mei gelanceerd en leverde in de eerste twee dagen al 150.000 bezoekers op. Bijna alle Nederlandse dagbladen besteedden er online aandacht aan. Op TV drong de campagne door bij het NOS journaal, Editie.nl en SBS6 Shownieuws.
De groene ranglijst van Greenpeace en de campagne van Pool Worldwide leveren zo op geheel eigen wijze een bijdrage aan de verkiezingskoorts. Vanuit de verschillende politieke partijen heeft Greenpeace overigens nog geen reactie gekregen.
Credits
Buro: Pool Worldwide
Creatie: Hesling Reidinga, Erwin Kleinjan, Maarten Versteege, Nick Schonfeld, Louk Haarhuis, Sip Hipma.
Productie: Matthijs Horsman
Film productie: Will
Regisseur: Nick Schonfeld
Post productie: Planet X
Flash productie: Niels de Keizer
Account: Mayke van de Rijt
Verantwoordelijk bij klant: Jan Willem Dol
www.politiekmetdebillenbloot.nl
www.poolworldwide.com
Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk