Nederlands MediaNetwerk

Politici hebben een grote invloed op ons taalgebruik. De vraag is of onze taal erdoor wordt verbeterd of juist niet. In de afgelopen maanden lees ik het woord nep steeds vaker, te pas en te onpas gebruikt. Het betekent vals, niet echt.

De situatie is in mijn beleving zelfs erger dan te pas en te onpas. Ons trendy taalgebruik maakt een onwerkelijke situatie: een neprealiteit. Ik ben ervan doordrongen dat wanneer één lid van de Tweede Kamer die de Kamer een nepparlement noemt, ook lid is van datzelfde nepparlement. De vraag is of alle Kamerleden daarmee Nepkamerleden worden, inclusief degene die het begrip introduceerde.

Het woord nepparlement bekt goed vanwege de alliteratie die er inzit. Maar diegene die dit woord hanteert, plaatst de werkelijkheid ermee buiten haken. Het doet mij voor dat niemand tegen dit actuele verschijnsel weerstand biedt. Wel Laura van Dolron. Zij zoekt naar het passende tegengeluid in het theater. Zij is op zoek naar de échte emotie.

Bij theatermakers ontstaat weerzin tegen het spelelement in de politiek. Weerzin om het spelletje “in de werkelijkheid” mee te spelen. Grappen maken over wat politici doen, zet die politici niet wezenlijk voor een ander voetlicht dan het licht dat de politiek momenteel krijgt. Laura van Dolron is stand-up filosofe en een voorbeeld van theatermakers bij wie de neprealiteit die zich in het dagelijks leven ontpopt, weerzin oproept. Zij ervaart het politieke spel in de VS bijvoorbeeld als één groot toneelspel en zij realiseert zich dat zij met het maken van grappen daarover daaraan tegen haar zin meedoet.

Het woord nep duikt momenteel heel vaak op in het dagelijks spraakgebruik. Nepnieuws, nepinformatie, nepfoto’s. Zo las ik vandaag een bericht over nepbrieven die zouden zijn verspreid. Dat is bij nadere beschouwing een lastig begrip. In het woordenboek lees ik dat een brief een bewijsstuk is of een mededeling aan één of meerdere personen om iets te laten weten. Voor mij is een brief in de brievenbus een velletje papier met tekst, vaak in een envelop. Een nepbrief is dan iets dat lijkt op een envelop die bij nader inzien geen envelop is en waarin geen brief blijkt te zitten. Van wat het wel is, kan ik mij even geen voorstelling maken. Zijn er ook aangetekende nepbrieven? Zijn er neppostbodes?  Dat laatste vast wel. Als die twee keer bellen, moet je extra oppassen.

Feit is dat in onze werkelijkheid steeds meer nep wordt.  Zzp-ers zijn nepwerknemers als de opdrachtgever en de opdrachtnemer het er naar maken. En dat is toevallig weer wel waar…

Maar het wordt pas echt erg als je naar de VS afreist, je je paspoort laat zien en dat de douanebeambte dan zegt: Sorry, you are not welcome. You belong to a fake country…

Weergaven: 257

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden