Nederlands MediaNetwerk

Door Peter Luit. De New York Times gaat tussen de 15 en 35 dollar rekenen voor vierweekse digitale abonnementen. De homepage blijft gratis en een maximum van 20 artikelen per 4 weken. Ook is breaking news gratis en maximaal 5 artikel door een zoekopdracht.


De krant kondigde de nieuwe producten met nogal wat Amerikaans showgeweld aan: ”Today marks a significant transition for The Times, an important day in our 159-year history of evolution and reinvention. Our decision to begin charging for digital access will result in another source of revenue, strengthening our ability to continue to invest in the journalism and digital innovation on which our readers have come to depend. This move will enhance The Times’s position as a source of trustworthy news,information and high-quality opinionfor many years to come.”


Tja, enige van vorm van bescheidenheid is in bovenstaand stukje geen enkele sprake. De krant gaat voorbij aan de door hen zelf ‘ontwikkelde’ gratis-cultuur op het web. De tablet markt zou nog een strohalm kunnen zijn, maar ook voor niet veel meer dan 79 cent per dag en bij abonnementen zelfs nog minder. En zelfs dan zal het redactionele systeem met één printdeadline volledig ‘om’ moeten. De vraag is dan of de opbrengsten wel opwegen tegen de kosten.


Succesvolle businessmodellen voor digitale content laten zich niet makkelijk ontwikkelen. Maar het valt op dat met name krantenuitgevers op vrijwel dezelfde manier blijven uitgeven en slechts nu achteraf geld willen gaan vragen omdat ze vergissingen in het verleden hebben gemaakt. De verschuivingen tussen breaking news, analyse, diepgang en achtergrond zouden de basis kunnen zijn voor geheel nieuwe type kranten in print. Je ziet het al vaak op zaterdag, dan willen de krantenuitgevers ook VN of Elsevier spelen. Ik zou die lijn doortrekken door niet 6 keer per week met een krant te verschijnen, maar 3 keer per week met een magazine met diepgang. De stukje breaking news tussendoor, kunnen dan best gratis op een achterliggende website of tablet. Kranten moeten keuzes maken. Willen zij zich alleen bewegen in breaking news, leer dan van NU.nl. Willen zij richting diepgang en achtergrond, kijk dan goed naar VN, Elsevier of HP de Tijd. Natuurlijk is die keuze moeilijk, wat er ook gebeurt: er ontstaat een nieuw bedrijf. Maar print is niet dood, ook daarin zijn nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Alleen maar krampachtig proberen wat geld uit het web of tablets te halen, terwijl print schreeuwt om nieuwe inzichten, is een gemiste kans.

Het is nog te vroeg voor een tablet-only krant. The Daily werd met veel publiciteit gelanceerd, de toegevoegde waarde van de app is nihil en zelfs de user-interface lijkt op die van een gewone krant, terwijl The Daily helemaal niet in print bestaat. Verreweg de meeste krantenapps maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die apps bieden om de consument op maat te bedienen. Nee, dat duurt nog even, ze komen zeker, maar niet van de traditionele uitgevers. Weblogs als krantenplatform biedt nog enige kans op het web, maar dan vooral inhoudelijk. Maak van zo een platform een sociaal platform en faciliter slechts de discussie. Die content kan dan terugkeren in de magazines, waarin meningen uitgebreider kunnen worden samengevat.

Of er nog veel tijd is voor krantenuitgevers? Nee, daar hoeven we voorlopig nog niet aan te twijfelen. Natuurlijk is de daling van abonnees en losse verkopen in de cijfers zichtbaar, maar het is nog jaren vol te houden door de ‘verliezen’ te compenseren met kleine prijsverhogingen. Overigens gaat het op dit moment weer lichtjes beter met de oplagecijfers, volgens HOI lijkt de daling van de afgelopen jaren tot stilstand te zijn gekomen.

www.newyorktimes.com
www.luit.nl

www.twitter.com/peterluit


Weergaven: 33

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden