Nederlands MediaNetwerk

OD Solutions: Digitale pen maakt invullen formulieren efficiënter voor brandweer

De brandweer van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is bij een grote brandveiligheidactie gebruik gaan maken van een digitale pen. De pen-toepassing, ontwikkeld door
OD Solutions en
Addocs, wordt door de brandweer gebruikt voor het invullen van controleformulieren, maar scant ook elk individueel formulier, slaat de data op en zet de aparte formulieren om in een PDF-bestand. Het grote voordeel van de digitale pen is dat het brandweerpersoneel na een lange dag formulieren invullen bij terugkomst op kantoor de data niet alsnog om hoeft te zetten in digitale gegevens. De pen uitlezen met een
cradle volstaat. De data wordt via een speciaal daarvoor ontwikkelde applicatie eenvoudig in het bedrijfssysteem gegoten.
Peter Schuurmans is Projectleider Community Safety binnen het District Rijnmond-Noord en was de drijvende kracht achter het gebruik van de pen. De Rotterdamse brandweer deed voor het brandveiligheidinitiatief binnen het Community Safety-project inspiratie op in de steden Liverpool en Amersfoort. Maar het vele handwerk, het invoeren van de data van de formulieren, moest wat hem betreft bij voorkeur vermeden worden. Schuurmans: “We realiseerden ons al snel dat deze data-invoer teveel werk zou zijn. Gelukkig kwamen we via Addocs in contact met OD Solutions. De digitale pen bleek echt een uitkomst!” Met de kennis van Addocs over de organisatie en documentstromen binnen de brandweer, en de pen oplossing van OD Solutions hebben beide partijen een oplossing op maat ontwikkeld voor de brandweer. De controleurs van de brandweer gebruiken de digitale pen zoals ze iedere pen zouden gebruiken: om formulieren mee in te vullen. Het grote verschil is dat de gewone pen vervangen wordt door een digitale versie die beschikt over een minuscule camera. Aan het oorspronkelijke formulier is een uniek raster toegevoegd (
anatopatroon). Door dit raster weet de digitale pen exact op welke locatie is geschreven en kan hierdoor alle geschreven waarden omzetten naar data. De speciale formulieren zijn desgewenst zo aan te passen dat ze voor allerlei toepassingen ingezet kunnen worden, waaronder handhavingacties. Daarnaast kan natuurlijk gedacht worden aan toepassingen in andere sectoren, waaronder de logistieke sector, de pen is inzetbaar voor het beschrijven en scannen van bijvoorbeeld vrachtbrieven. Als de formulieren eenmaal zijn ingevuld en gescand door de pen hoeft de data alleen nog maar via de cradle te worden uitgelezen. Daarna is de data op elke gewenste manier te valideren. Op aanraden van Addocs en OD Solutions is de Rotterdamse brandweer in eerste instantie alle data gaan controleren. Een voorbeeld van de uitgebreide validatiemogelijkheden is dat per vakje op het formulier een waarde kan worden gegeven. Stel nu dat een van de vakjes een dusdanig hoge waarde heeft dat het eigenlijk altijd ingevuld moet worden, dan krijgt de validator automatisch een alert wanneer blijkt dat het vakje niet is ingevuld als de data uit de pen via de cradle in het systeem wordt gegoten. Het project loopt nog, en er is inmiddels interesse uit
Liverpool en
Amersfoort om het efficiënte voorbeeld met de digitale pen ook daar over te nemen.
www.od-solutions.nl

Weergaven: 49

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden