Nederlands MediaNetwerk

OD Solutions: Digitale pen maakt invullen formulieren efficiënter voor brandweer

De brandweer van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is bij een grote brandveiligheidactie gebruik gaan maken van een digitale pen. De pen-toepassing, ontwikkeld door
OD Solutions en
Addocs, wordt door de brandweer gebruikt voor het invullen van controleformulieren, maar scant ook elk individueel formulier, slaat de data op en zet de aparte formulieren om in een PDF-bestand. Het grote voordeel van de digitale pen is dat het brandweerpersoneel na een lange dag formulieren invullen bij terugkomst op kantoor de data niet alsnog om hoeft te zetten in digitale gegevens. De pen uitlezen met een
cradle volstaat. De data wordt via een speciaal daarvoor ontwikkelde applicatie eenvoudig in het bedrijfssysteem gegoten.
Peter Schuurmans is Projectleider Community Safety binnen het District Rijnmond-Noord en was de drijvende kracht achter het gebruik van de pen. De Rotterdamse brandweer deed voor het brandveiligheidinitiatief binnen het Community Safety-project inspiratie op in de steden Liverpool en Amersfoort. Maar het vele handwerk, het invoeren van de data van de formulieren, moest wat hem betreft bij voorkeur vermeden worden. Schuurmans: “We realiseerden ons al snel dat deze data-invoer teveel werk zou zijn. Gelukkig kwamen we via Addocs in contact met OD Solutions. De digitale pen bleek echt een uitkomst!” Met de kennis van Addocs over de organisatie en documentstromen binnen de brandweer, en de pen oplossing van OD Solutions hebben beide partijen een oplossing op maat ontwikkeld voor de brandweer. De controleurs van de brandweer gebruiken de digitale pen zoals ze iedere pen zouden gebruiken: om formulieren mee in te vullen. Het grote verschil is dat de gewone pen vervangen wordt door een digitale versie die beschikt over een minuscule camera. Aan het oorspronkelijke formulier is een uniek raster toegevoegd (
anatopatroon). Door dit raster weet de digitale pen exact op welke locatie is geschreven en kan hierdoor alle geschreven waarden omzetten naar data. De speciale formulieren zijn desgewenst zo aan te passen dat ze voor allerlei toepassingen ingezet kunnen worden, waaronder handhavingacties. Daarnaast kan natuurlijk gedacht worden aan toepassingen in andere sectoren, waaronder de logistieke sector, de pen is inzetbaar voor het beschrijven en scannen van bijvoorbeeld vrachtbrieven. Als de formulieren eenmaal zijn ingevuld en gescand door de pen hoeft de data alleen nog maar via de cradle te worden uitgelezen. Daarna is de data op elke gewenste manier te valideren. Op aanraden van Addocs en OD Solutions is de Rotterdamse brandweer in eerste instantie alle data gaan controleren. Een voorbeeld van de uitgebreide validatiemogelijkheden is dat per vakje op het formulier een waarde kan worden gegeven. Stel nu dat een van de vakjes een dusdanig hoge waarde heeft dat het eigenlijk altijd ingevuld moet worden, dan krijgt de validator automatisch een alert wanneer blijkt dat het vakje niet is ingevuld als de data uit de pen via de cradle in het systeem wordt gegoten. Het project loopt nog, en er is inmiddels interesse uit
Liverpool en
Amersfoort om het efficiënte voorbeeld met de digitale pen ook daar over te nemen.
www.od-solutions.nl

Weergaven: 53

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden