Nederlands MediaNetwerk

Onaantastbaarheid van het menselijke lichaam niet van toepassing bij Donorwet

Tegenstanders van de Donorwet zeggen dat door het nieuwe donorsysteem het zelfbeschikkingsrecht verloren gaan. Tevens zou de wet volgens hen inbreuk maken op Artikel 11 : het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam.

Bron NPO Focus

MAAR: Het zelfbeschikkingsrecht en het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zijn niet van toepassing op overledenen. De overledene is nooit de baas over zijn eigen lichaam na zijn dood: ook niet bij de vorige wet, en is dat bij geen enkele wetgeving in geen enkel land:

Het is de overheid die besluit over wat er wel en wat niet mag gebeuren met menselijke resten en welke mensen hiervoor bevoegd zijn. Je mag kiezen uit 4 opties. De Donorwet gaat alleen over de default-stand bij geen beslissing. Geen van de opties hebben met onaantastbaarheid van doen.

Na je dood heb je slechts vier opties:

  • A doneer je lichaam aan de wormen. Begrafenis

  • B doneer je lichaam aan het vuur. Crematie

  • C doneer je lichaam of onderdelen ervan aan het ziekenhuis voor donatie. Deze onderdelen blijven dan leven. Voor de rest van het lichaam geldt dan alsnog A of B.

  • (of: D doneer je lichaam aan het ziekenhuis voor onderzoek. -schriftelijke verklaring )

[Een zeemansgraf mag ook olv de kapitein]

Als de overledene in zijn testament heeft laten opnemen dat hij graag in zijn eigen de tuin begraven wil worden: dan mag dit niet (tenzij de gemeente de tuin als prive begraafplaats goedkeurt). Als hij wil dat zijn lichaam wordt ingevroren, gemummificeerd of in een groot bonfire gegooid wordt of onderdeel wordt van een bepaald kunstwerk of ritueel: Dit is verboden. (wet op de lijkbezorging)

Een lichaam is juist niet ''onaantastbaar''. Men mag geen overledene zomaar laten liggen in huis of in een publieke ruimte: Aantastbaarheid is geboden, niet verboden. Het zijn alleen artsen of officieel gecertificeerden die dit werk mogen doen. De overheid heeft bij uitstek het monopolie op regulering van werken met menselijke resten. [In sommige landen religieuze instituten]

Het is niet van toepassing om termen als ''zelfbeschikkingsrecht'' of “onaantastbaarheid van het lichaam'' te gebruiken in deze context. Immers: alleen de default stand verandert: als je niets beslist wordt je gecremeerd en ook dat heb je dan zelf niet zo beschikt.

Zelfbeschikking en integriteit na de dood beperkt zich tot een keuze uit vier opties, volgens door de overheid opgestelde regels uitgevoerd. Je mag beschikken dat je de wormen of het vuur je lichaam meer gunt dan het ziekenhuis.

Je kunt via de computer aanvinken dat je niet wilt dat delen van je lichaam verder leven.

…... maar.... dat is dan wel weer een interessante invalshoek: Mag de default stand bij 4 voorgeschreven opties inhouden dat delen van je lichaam zonder jou verder leven?

Ik persoonlijk vind het een hele mooie gedachte dat dit onze default stand is: wij zijn samen, mits we dat niet willen. We zijn onderdeel van een collectief: tenzij er bezwaar is.

Voor sommigen geldt: dat lichaam is van mij en als ik je niet kan hebben dan mag niemand je krijgen.

Bedenk dan wel dat je ook niet alleen geboren bent. Je bent uit andermans lichaam gekropen, waar je zonder huur te betalen 9 mnd hebt gelogeerd. Je lichaam vormde zich via 2 anderen (in samenwerking met het universum en het dna van tig generaties voor je) . Je groei dank je aan anderen, en je werd -of je wilde of niet- gepokt en gemazeld, of gevaccineerd ;) door je omgeving.

Je staat op de schouders van reuzen.

Natuurlijk mag je de default-stand verzetten naar: nee ik wil niet dat stukjes van mij zonder mij verder leven. Maar zelfs dan -zonder inspraak en toestemming- weet je niet wat je achterlaat aan anderen. Het kan zijn dat anderen je naam noemen, aan je daden refereren, voortborduren op het werk dat je achterliet of een herinnering aan jou gebruiken als inspiratie of als voorbeeld van hoe het niet moet.

Lees hier mijn column ''Connecting the dots''

over hoe mensen aan elkaar gelinkt zijn tijdens of na hun leven

--------------------------------------------------

PS
DNA Zaad mag niet gedoneerd worden via orgaandonatie: Penistransplantatie zonder zaad.

PSS
Patienten die hersendood verklaard zijn worden soms juist langer in leven gehouden, in afwachting van transplantatie (en niet eerder dood verklaard zoals tegenstanders van de wet vaak roepen). Hier heeft een jongetje zijn leven te danken aan meewerking van zij...: hij werd daarom 2 dagen langer kunstmatig in leven gehouden en bleek toen toch weer te leven:

Weergaven: 91

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Carla Verwijmeren en Karin Wekema, founders van Smartvoices.

[Interview] Lisette van Eijk (hoofdredacteur VICE Benelux): De scheidslijn tussen branded en redactionele content is altijd duidelijk

Ze begon er als stagiair op de redactie, was er contentmanager, Managing Editor en interim hoofdredacteur. Sinds december 2018 is Lisette van Eijk aangesteld als hoofdredacteur van VICE Benelux. We spreken met haar over haar eerste maanden als beleidsmaker

[Nederlands MediaNetwerk TV] Thomas Hendriks over DFFRNT Media

Thomas Hendriks is senior creative bij DFFRNT Media. Hij werkt er sinds een klein jaar, een periode waarin het bedrijf is gegroeid met een twintigtal nieuwe medewerkers

[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Amran Hardan, CEO van Dyseno Studio

[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Phoebe Ohayon, mede-oprichter van Voice Branding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen

Op steeds meer afdelingen in tal van organisaties werken mensen aan sociale, milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Van veel bedrijven hoor ik dat zij dit jaar specifieke campagnes gaan creëren, gericht op het onderwerp duurzaamheid. Ik geloof daar heilig in; je klanten en consumenten meenemen om hen het eerlijke en oprechte verhaal over je merk te vertellen

[Forum] Bart Kleijn De toekomst van de folder

Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie

[Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ

Ik snap het bijltjesgedrag van de media in deze niet. Wat heeft het voor zin een dode verknipte superster opnieuw in een kwaad daglicht te stellen?

[Column] Ronja Slierendrecht: Video voor iedereen?

De tijd waarin YouTube alleen iets was voor de Enzo Knol’s en beautybloggers van deze wereld, is voorbij. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt gevlogd, gefilmd of ge-unboxed. Er ontstaan ware niches en communities die anders misschien nooit waren ontstaan. Mooi. Toch denk ik dat video niet voor iedereen een geschikt (marketing)middel is

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi cringe!, wat is Klarna? en gezellig met Volkswagen

Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden