Nederlands MediaNetwerk

Onaantastbaarheid van het menselijke lichaam niet van toepassing bij Donorwet

Tegenstanders van de Donorwet zeggen dat door het nieuwe donorsysteem het zelfbeschikkingsrecht verloren gaan. Tevens zou de wet volgens hen inbreuk maken op Artikel 11 : het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam.

Bron NPO Focus

MAAR: Het zelfbeschikkingsrecht en het recht op onaantastbaarheid van het menselijk lichaam zijn niet van toepassing op overledenen. De overledene is nooit de baas over zijn eigen lichaam na zijn dood: ook niet bij de vorige wet, en is dat bij geen enkele wetgeving in geen enkel land:

Het is de overheid die besluit over wat er wel en wat niet mag gebeuren met menselijke resten en welke mensen hiervoor bevoegd zijn. Je mag kiezen uit 4 opties. De Donorwet gaat alleen over de default-stand bij geen beslissing. Geen van de opties hebben met onaantastbaarheid van doen.

Na je dood heb je slechts vier opties:

  • A doneer je lichaam aan de wormen. Begrafenis

  • B doneer je lichaam aan het vuur. Crematie

  • C doneer je lichaam of onderdelen ervan aan het ziekenhuis voor donatie. Deze onderdelen blijven dan leven. Voor de rest van het lichaam geldt dan alsnog A of B.

  • (of: D doneer je lichaam aan het ziekenhuis voor onderzoek. -schriftelijke verklaring )

[Een zeemansgraf mag ook olv de kapitein]

Als de overledene in zijn testament heeft laten opnemen dat hij graag in zijn eigen de tuin begraven wil worden: dan mag dit niet (tenzij de gemeente de tuin als prive begraafplaats goedkeurt). Als hij wil dat zijn lichaam wordt ingevroren, gemummificeerd of in een groot bonfire gegooid wordt of onderdeel wordt van een bepaald kunstwerk of ritueel: Dit is verboden. (wet op de lijkbezorging)

Een lichaam is juist niet ''onaantastbaar''. Men mag geen overledene zomaar laten liggen in huis of in een publieke ruimte: Aantastbaarheid is geboden, niet verboden. Het zijn alleen artsen of officieel gecertificeerden die dit werk mogen doen. De overheid heeft bij uitstek het monopolie op regulering van werken met menselijke resten. [In sommige landen religieuze instituten]

Het is niet van toepassing om termen als ''zelfbeschikkingsrecht'' of “onaantastbaarheid van het lichaam'' te gebruiken in deze context. Immers: alleen de default stand verandert: als je niets beslist wordt je gecremeerd en ook dat heb je dan zelf niet zo beschikt.

Zelfbeschikking en integriteit na de dood beperkt zich tot een keuze uit vier opties, volgens door de overheid opgestelde regels uitgevoerd. Je mag beschikken dat je de wormen of het vuur je lichaam meer gunt dan het ziekenhuis.

Je kunt via de computer aanvinken dat je niet wilt dat delen van je lichaam verder leven.

…... maar.... dat is dan wel weer een interessante invalshoek: Mag de default stand bij 4 voorgeschreven opties inhouden dat delen van je lichaam zonder jou verder leven?

Ik persoonlijk vind het een hele mooie gedachte dat dit onze default stand is: wij zijn samen, mits we dat niet willen. We zijn onderdeel van een collectief: tenzij er bezwaar is.

Voor sommigen geldt: dat lichaam is van mij en als ik je niet kan hebben dan mag niemand je krijgen.

Bedenk dan wel dat je ook niet alleen geboren bent. Je bent uit andermans lichaam gekropen, waar je zonder huur te betalen 9 mnd hebt gelogeerd. Je lichaam vormde zich via 2 anderen (in samenwerking met het universum en het dna van tig generaties voor je) . Je groei dank je aan anderen, en je werd -of je wilde of niet- gepokt en gemazeld, of gevaccineerd ;) door je omgeving.

Je staat op de schouders van reuzen.

Natuurlijk mag je de default-stand verzetten naar: nee ik wil niet dat stukjes van mij zonder mij verder leven. Maar zelfs dan -zonder inspraak en toestemming- weet je niet wat je achterlaat aan anderen. Het kan zijn dat anderen je naam noemen, aan je daden refereren, voortborduren op het werk dat je achterliet of een herinnering aan jou gebruiken als inspiratie of als voorbeeld van hoe het niet moet.

Lees hier mijn column ''Connecting the dots''

over hoe mensen aan elkaar gelinkt zijn tijdens of na hun leven

--------------------------------------------------

PS
DNA Zaad mag niet gedoneerd worden via orgaandonatie: Penistransplantatie zonder zaad.

PSS
Patienten die hersendood verklaard zijn worden soms juist langer in leven gehouden, in afwachting van transplantatie (en niet eerder dood verklaard zoals tegenstanders van de wet vaak roepen). Hier heeft een jongetje zijn leven te danken aan meewerking van zij...: hij werd daarom 2 dagen langer kunstmatig in leven gehouden en bleek toen toch weer te leven:

Weergaven: 113

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden