Nederlands MediaNetwerk

Onderzoek: ‘VR en 360° breken dit jaar door’

Meer dan de helft van de Nederlandse bureaus wil nog dit jaar virtual reality gaan inzetten voor klanten. Dat blijkt uit het VR/360°-video-onderzoek van Richard Otto (Mobile Marketing NL) in opdracht van innovatiebureau CapitolaVR na onderzoek onder 200 Nederlandse reclame- en mediabureaus.

Virtual reality is als marketingtoepassing nog nauwelijks ontgonnen terrein al gaan de ontwikkelingen op gebied van content, software en hardware razendsnel. Naast ‘VR’ blijkt dat de bureaus, die aan dit onderzoek hebben deelgenomen ook veel interesse hebben in de mogelijkheden van ‘360’. Vooral de 360 graden video’s zijn toegankelijker voor de consument, aangezien je deze nu al op bijvoorbeeld Facebook en Youtube al 360°-video’s kan uploaden en bekijken.

Creatieve mogelijkheden
Bureaus hebben meestal de taak klanten te informeren over de (creatieve) mogelijkheden en innovaties die hun (marketing)doelstellingen kunnen verbeteren. Zo’n twee derde van de respondenten gaf aan het inderdaad over VR en 360° te hebben gehad. Bij ruim een derde was dat nog niet het geval.

Richard Otto (Mobile Marketing NL):
‘Terwijl de adoptie van web en mobile jaren op zich heeft laten wachten, blijkt uit het onderzoek dat de bureauwereld nu sneller deze innovaties wil omarmen. Als (content)marketing innovatie biedt zowel VR als 360 Video de mogelijkheid om belevenis bij de consument over te brengen. Niet alleen de hardware-fabrikanten, maar ook de creatieve industrie zijn komende jaren de hoofdrolspelers om van VR en 360 een volwassen medium te maken.’  
 
Huidige inzet
Maar in hoeverre hebben bureaus VR al daadwerkelijk met hun klanten ingezet? 86% van de respondenten gaf aan dit nog niet te hebben gedaan, al heeft 2/3 wel al de mogelijkheden ervan met hun klanten besproken. Toch zien veel bureaus mogelijkheden. Ruim de helft laat weten nog dit jaar een virtual reality-campagne of project voor klanten in te willen zetten; 62,8% van de ondervraagde bureaus geeft aan dat zij zelf zo’n campagne kunnen opzetten en dus niet hoeven uit te besteden.


Cardboard
Hoewel Virtual Reality voor consumenten nog een vrij recent fenomeen is, is het toch al op veel platforms beschikbaar. Bureaus die al VR-campagnes hebben ontwikkeld, kozen daarvoor vooral het Android- en iOS (iPhone)-platform, die onder andere met cardboards viewers te bekijken zijn. Ook VR-applicaties binnen de Samsung Gear-app scoren hoog, al wordt uit het onderzoek niet duidelijk of het hier gaat om specifieke Gear-apps of gewoon Android-apps die het ook doen op het Gear-device.

Oculus Rift
De Oculus Rift wordt ook regelmatig genoemd. Het gebruik hiervan is anders, aangezien dit device tot en met deze maand nog in de ontwikkelingsfase zat en er alleen prototypes beschikbaar waren. De Oculus Rift wordt echter wel veel gebruikt in winkels en evenementen, waar consumenten een VR-experience kunnen uitproberen.

Tot slot de redenen om virtual reality nog niet voor klanten in te zetten. Opmerkelijk is dat bijna de helft van de respondenten die dat nog niet hebben gedaan, aangeeft hier geen budget voor te hebben of te krijgen. Onduidelijkheid over effectiviteit/ROI en onvoldoende kennis zijn andere belangrijke redenen om VR nog niet in te zetten.

David Robustelli (CapitolaVR):
‘VR staat aan het begin van een enorme revolutie. De consumer-versies verschijnen vanaf april dit jaar en daarnaast winnen mobiele versies zoals de Google Cardboard en de Samsung GearVR steeds meer aan populariteit. CapitolaVR richt zich specifiek de ontwikkeling van VR en hoe dit op commercieel vlak ingezet kan worden waarbij de intense en meeslepende ervaringen altijd voorop staan.’ 


De whitepaper ‘VR/ 360° onderzoek 2016’ is hier gratis  te downloaden: goo.gl/O3aNuv


Weergaven: 135

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Bezig met laden... Feed laden

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland na de lockdown weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem: het aanbod

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden