Nederlands MediaNetwerk

Ontslag? Blijf weg bij de Kantonrechter. Kies voor mediation!

Met trots kondigde de Rijksoverheid op 1 juli 2015 aan dat het nieuwe ontslagrecht eenvoudiger, sneller en minder kostbaar zou worden voor de werkgevers. Het tegendeel blijkt echter al kort nadat de Wet werk en zekerheid (Wwz) van kracht is geworden. De doelstelling van de Wwz is het bewerkstelligen van structurele verbeteringen van de arbeidsmarkt en de sociale zekerheid. Met de huidige opzet van de Wwz wordt die doelstelling niet gehaald.  

Twee ontslagroutes

Met de invoering van het nieuwe ontslagstelsel in de Wwz per 1 juli 2015 is het nieuwe ontslagrecht van toepassing geworden. Vanaf die datum hebben werkgever niet meer de vrije keuze tussen het vragen van toestemming bij het UWV om de arbeidsovereenkomst te beëindigen of om de Kantonrechter te verzoeken om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Het UWV komt in beeld als het gaat om ontslag wegens bedrijfseconomische redenen of langdurige ziekte. En voor de overige ontslaggronden (disfunctioneren of verstoorde arbeidsrelatie) moet men naar de Kantonrechter.   

De Wwz is een mislukt product

De ervaringen van werkgevers, advocaten en Kantonrechters geven, enkele maanden na de invoering van de Wwz, aan wat ingewijden voor de invoering van die wet reeds voorspelden: het nieuwe ontslagrecht brengt geen vereenvoudiging in het systeem. Integendeel. Het nieuwe artikel 7:669 lid 3 BW kent acht, limitatief opgenomen, 'redelijke' ontslaggronden. Door de Kantonrechter moet worden beoordeeld of de aangevoerde grond om tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst over te gaan voldoende onderbouwd is en of deze redelijk is om tot ontbinding over te kunnen gaan. Het is dus niet meer zo - zoals in de oude situatie het geval was - dat de verschillende ontslaggronden uit dat artikel mogen worden 'opgeteld' om als geheel een redelijke grond voor ontbinding te kunnen vormen.

Er worden door de rechter strikte eisen gesteld aan dossiervorming.

Uit de nu beschikbare cijfers blijkt dat er na 1 juli 2015 aanzienlijk meer verzoeken tot ontbinding worden afgewezen dan vóór de Wwz het geval was. Dat komt doordat werkgevers onvoldoende dossier beschikbaar hebben om de aangevoerde grond voor ontbinding te onderbouwen. 

Ontslag wordt nu vaker onderling geregeld d.m.v. mediation

Ontslagzaken worden dus sinds de invoering van het nieuwe ontslagrecht vaker geschikt, want werkgevers laten het liever niet op een rechtszaak aankomen omdat ze niet over een toereikend dossier daarvoor beschikken.

Om tot een goede schikking te komen blijkt mediation een probaat middel te zijn. Met de inzet van een neutrale buitenstaander (bijvoorbeeld een arbeidsmediator of een professioneel bemiddelaar), die deskundig is op het gebied van arbeidsverhoudingen, komen werkgever en werknemer met elkaar in gesprek om een akkoord te bereiken over de wijze waarop de arbeidsovereenkomst kan worden beëindigd.

Dit akkoord wordt vastgelegd in een beëindigingsovereenkomst. Als deze overeenkomst voldoet aan de eisen die het UWV daaraan stelt, ontstaat aanspraak op een WW-uitkering.  

Drie ontslagroutes

De Wwz biedt nu slechts de dwingende keuze tussen bovengenoemde twee ontslagroutes: het UWV, danwel de Kantonrechter. Er valt voor te pleiten dat mediation als derde - en bij voorkeur de eerste - ontslagmogelijkheid in de Wwz wordt opgenomen. Ik nodig graag uit tot discussie of deze weg leidt tot het beoogde soepeler ontslagstelsel om beweging op de arbeidsmarkt te bewerkstelligen. En of de inzet van mediation voldoende waarborgen biedt voor de rechtsbescherming van werknemers.

Weergaven: 164

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over Geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitler-groet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden