Nederlands MediaNetwerk

Amerika's vertrouwen in de media heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Uit onderzoek van het Pew Research Center for the People and the Press blijkt dat 71 procent vindt dat men de feiten onjuist weergeeft; en slechts 18 procent antwoordt dat de media alle partijen fair behandelt. Deze percentages zijn de laagste in bijna 25 jaar.

Toegegeven, Amerika heeft nooit veel fiducie gehad in de media. In 1985 – het eerste jaar dat deze enquête gehouden werd – vond maar 55 procent dat de media de feiten goed had en 34 procent dat men 'deals fairly with all sides.' Deze getallen zijn daarna nooit meer gehaald en de enige onderbreking in de gestage afbrokkeling is de periode na de aanslagen van 11 september, 2001 waarin de media en de rest van het land zich eensgezind achter de president schaarde (met alle gevolgen van dien.)

Zoals zo vaak in Amerika loopt de onvrede over deze kwestie langs de scheidslijn Republikein- Democraat. Zo ziet 72 procent van de ondervraagden die Republikein zegt te zijn de conservatieve zender Fox als positief; onder de Democratische deelnemers ligt dat percentage op 43 procent. Over de liberale zender MSNBC zijn zes op de 10 ondervraagde Democraten positief; bij de Republikeinse deelnemers is dat 34 procent.

Hoewel de meeste ondervraagden aangeven de krant onvoldoende te kennen om er een mening over te hebben lopen de percentages het meest uiteen als het over de New York Times gaat: twee op de drie Republikeinen zijn negatief en vier van de vijf Democraten zijn positief.

Rest de vraag wat deze cijfers betekenen. En aangezien het onderzoek die niet beantwoordt doe ik het maar. Amerika is niet zo zeer ontevreden over de media; men is ontevreden over die berichten die ingaan tegen de eigen politieke opvattingen en waarden. In plaats van zo objectief mogelijke berichtgeving wil men herbevestiging van de eigen denkbeelden.

Ik pleit daarom voor een enquête onder Amerika's media. Het zou mij niet verbazen als daaruit blijkt dat ook het vertrouwen in de Amerikaan als kritische nieuwsconsument een dieptepunt heeft bereikt.

Weergaven: 60

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden