Nederlands MediaNetwerk

Gebeurt er wel genoeg op het eiland om een nieuws website mee te vullen? Persbureau Ameland doet dat al vijf jaar. Wat in 2004 voorzichtig begon met correspondentschappen voor de lokale en regionale media is inmiddels uitgegroeid tot een nieuwskanaal dat de gemeente Ameland, de regio, Nederland en daarbuiten verrast met een dagelijkse portie nieuwsfeiten van het eiland, de collega-eilanden en het waddengebied.


Jeanet de Jong vestigde het persbureau op het Waddeneiland en stapte in de lacune die er op dat moment in de nieuwsvoorziening zat. Sindsdien krijgen de provinciale kranten en de Friese omroep met zekere regelmaat nieuwsberichten aangeleverd en exploiteert De Jong de website van het persbureau zelf. Wie op de boot naar het eiland stapt wordt meteen al via Wagenborg TV geconfronteerd met nieuwsberichten van het eilander persbureau.

De activiteiten breiden elk jaar uit. Naast de uitgave van de jaarboeken ‘Ameland in 2008’ en ‘Ameland in 2009’ publiceert het persbureau regelmatig in samenwerking met een videoproductiebedrijf een Ameland Journaal en werkt het mee aan diverse uitgaven. Onlangs kwam het Amelander kwartet op de markt en een verhalenbundel. Het laatste wapenfeit is de eerste echt goed gevulde iPhone applicatie met behalve Ameland nieuws, de agenda, locaties op het eiland en eilander rubriekadvertenties. De iPhone app Ameland Actueel gaat samen op met de mobiele website ameland-actueel die – als je inlogt met je smartphone - het Ameland nieuws laat zien.

Het antwoord op de eerste vraag is: “Ja, er gebeurt zoveel!” Niet alleen spoelt er soms een bultrugwalvis aan dat maanden nieuws genereert, maar het persbureau volgt ook intensief de eilander politiek, het verenigingsleven en de Amelanders.
“Er is zoveel te schrijven, er is zoveel interessants te ontdekken,” zegt de eilander journalist enthousiast.“ En het eerstvolgende grote project zal het boek ‘Ameland in 2010’ zijn.”

Download hier de iPhone app Ameland Actueel

Weergaven: 67

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden