Nederlands MediaNetwerk

Gebeurt er wel genoeg op het eiland om een nieuws website mee te vullen? Persbureau Ameland doet dat al vijf jaar. Wat in 2004 voorzichtig begon met correspondentschappen voor de lokale en regionale media is inmiddels uitgegroeid tot een nieuwskanaal dat de gemeente Ameland, de regio, Nederland en daarbuiten verrast met een dagelijkse portie nieuwsfeiten van het eiland, de collega-eilanden en het waddengebied.


Jeanet de Jong vestigde het persbureau op het Waddeneiland en stapte in de lacune die er op dat moment in de nieuwsvoorziening zat. Sindsdien krijgen de provinciale kranten en de Friese omroep met zekere regelmaat nieuwsberichten aangeleverd en exploiteert De Jong de website van het persbureau zelf. Wie op de boot naar het eiland stapt wordt meteen al via Wagenborg TV geconfronteerd met nieuwsberichten van het eilander persbureau.

De activiteiten breiden elk jaar uit. Naast de uitgave van de jaarboeken ‘Ameland in 2008’ en ‘Ameland in 2009’ publiceert het persbureau regelmatig in samenwerking met een videoproductiebedrijf een Ameland Journaal en werkt het mee aan diverse uitgaven. Onlangs kwam het Amelander kwartet op de markt en een verhalenbundel. Het laatste wapenfeit is de eerste echt goed gevulde iPhone applicatie met behalve Ameland nieuws, de agenda, locaties op het eiland en eilander rubriekadvertenties. De iPhone app Ameland Actueel gaat samen op met de mobiele website ameland-actueel die – als je inlogt met je smartphone - het Ameland nieuws laat zien.

Het antwoord op de eerste vraag is: “Ja, er gebeurt zoveel!” Niet alleen spoelt er soms een bultrugwalvis aan dat maanden nieuws genereert, maar het persbureau volgt ook intensief de eilander politiek, het verenigingsleven en de Amelanders.
“Er is zoveel te schrijven, er is zoveel interessants te ontdekken,” zegt de eilander journalist enthousiast.“ En het eerstvolgende grote project zal het boek ‘Ameland in 2010’ zijn.”

Download hier de iPhone app Ameland Actueel

Weergaven: 62

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden