Nederlands MediaNetwerk

Pesten veroorzaakt veel leed en kost veel geld

Het thema pesten blijft actueel

In 2015 hebben ruim 1,2 miljoen werknemers te maken gehad met discriminatie, pesten of (seksuele) intimidatie op het werk. Het aantal werknemers dat werd gepest bedraagt meer dan een half miljoen. Vroeg of laat wordt daarvoor de prijs betaald: leed bij het slachtoffer en de schade van uitval wegens ziekte bij de werkgever.

Het onderwerp is (nog steeds) actueel. Op 25 september j.l. heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer gezonden, waarin een campagne wordt aangekondigd die is gericht op systematische, preventieve aanpak.

Leed: Plagen is niet hetzelfde als pesten

Humor is belangrijk voor een prettige werkomgeving. Lachen op het werk houdt mensen gezond en motiveert tot goede prestaties. Een plagerijtje is doorgaans leuk. Pesten echter, kan dodelijk zijn.

In een optimale situatie moet het werk zelf boeiend en uitdagend zijn, moeten de werkomstandigheden Arbo-technisch in orde zijn en zal de werknemer doorgaans met een zeker enthousiasme naar kantoor gaan. In een gezonde werksituatie is humor essentieel en is het maken van grapjes heel normaal. Ook grapjes en een plagerijtje waarbij een collega soms voor joker wordt gezet zijn zeker acceptabel, mits de werkomgeving veilig is en degene die “het slachtoffer” is van zo’n grapje daarover ook zelf (achteraf) kan lachen. Maar als deze grappen niet in collegialiteit worden gemaakt en als er kwaadaardige intenties mee zijn gemoeid en als de werkomgeving niet veilig is en als de “grapjes” een structureel karakter hebben en steeds maar gericht zijn op, c.q. ten koste van die ene collega, dan is er sprake van pesten. Dat is niet acceptabel. Al helemaal niet als ook leidinggevenden zich aan dit gedrag schuldig maken.

Het is evident dat pesten zeer ernstige gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. De effecten vertalen zich in gezondheidsproblemen met een frequent ziekteverzuim. In ernstige situaties van pesten kan dit leiden tot een burn-out, PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) en soms zelfs tot zelfmoord.

De gevolgen van pesten kosten veel geld

Recent gehouden onderzoek door TNO, op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maakt inzichtelijk dat ruim een half miljoen werknemers in het afgelopen jaar te maken hebben gehad met pesten op het werk.

Pesten op werk leidt vroeg of laat tot ziekteverzuim. Berekend is, dat het jaarlijks gaat om 4 miljoen verzuimdagen, die gerelateerd zijn aan pesten. TNO heeft berekend dat alleen deze post aan ziekteverzuim de werkgevers 900 miljoen euro aan loondoorbetaling kost.  

Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat de helft van de leidinggevenden en veertig procent van de werknemers weleens heeft meegemaakt dat een collega werd gepest. Het fenomeen is dus bekend, maar er wordt kennelijk niets of veel te weinig aan gedaan om pesten uit te bannen.

Wettelijke plicht voor de werkgever

Artikel 3, lid 2 Arbowet bepaalt dat de  werkgever een beleid dient te voeren, dat is gericht op voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Pesten valt ook onder de definitie van PSA. Het Arbobesluit werkt deze verplichting (in afdeling 4, hoofdstuk 2, artikel 2.15) verder uit en verplicht werkgevers om de risico’s in kaart te brengen in een Risico-Inventarisatie en - Evaluatie. In een Plan van Aanpak moeten maatregelen worden opgenomen ter voorkoming van pesten. De medewerkers moeten worden voorgelicht over de gevolgen van pesten en de maatregelen die het bedrijf heeft getroffen. En er moet een functionaris zijn aangesteld die verantwoordelijk is voor naleving van dit Plan van Aanpak.

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoeveel bedrijven hun zaken wat dit aspect betreft op orde hebben.

Rol van de manager, HRM en de Arboarts

Een goede leidinggevende zal zich moeten bekommeren om het welzijn van elk van zijn medewerkers. En hij/zij zal ook op dat aspect door zijn leidinggevende beoordeeld moeten worden. Dat betekent dat de leidinggevende de ogen en oren open moet houden voor wat er op de werkvloer gebeurt. Management by walking around is nog steeds een kenmerk van een goede leidinggevende. De manager zal niet alleen te allen tijde het aanspreekpunt voor elke medewerker moeten zijn als deze klaagt over pesten of ander niet integer gedrag. Maar hij zal ook zelf alert moeten zijn op wat er zoal in zijn werkomgeving gebeurt. Een regelmatig terugkerend ziekteverzuim van een werknemer moet een lampje doen branden. Wat is er daadwerkelijk aan de hand? Ook de Arboarts zal het aspect pesten, c.q. niet integer gedrag in beschouwing moeten nemen bij een medewerker die zich frequent ziek meldt. Het moet een van zijn standaard-checkpunten zijn.  Datzelfde geldt voor P&O- en HRM-adviseurs. En ook de bestuurder en de Ondernemingsraad moeten het thema pesten als vast punt op hun overlegagenda hebben.

Inschakelen van een derde / extern vertrouwenspersoon

Als degene die gepest wordt geen gehoor daarvoor krijgt bij zijn werkgever, of als de werkgever niet in staat is om deze misstand zelf aan te pakken omdat deze niet beschikt over een eigen vertrouwenspersoon, is het verstandig om daarvoor een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. Deze dient te beschikken over ervaring als mediator / conflictbemiddelaar. Zo iemand is bij uitstek geschikt om uit te zoeken wat er aan de hand is en om met alle betrokkenen oplossingsgerichte gesprekken te voeren.

Effectieve aanpak van de problematiek rond pesten is absoluut noodzakelijk. Daarmee kan veel leed worden voorkomen en kunnen aanzienlijke kosten worden bespaard.

Weergaven: 146

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over drama maken in coronatijd, de functie van publiek en meer

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden