Nederlands MediaNetwerk

Peter van der Leij over de lancering van Te Leuk Om Te Laten Liggen


Vandaag is de lancering van Te Leuk Om Te Laten Liggen. Nederlands MediaNetwerk reisde naar Utrecht voor een inspirerend gesprek met hoofdredacteur
Peter van der Leij.


Dag Peter, gefeliciteerd met je lancering. Hoe is het met je?

'Goed, zeer goed zelfs. ik had niet durven dromen dat mijn persbericht zoveel PR zou genereren. hopen doe je het altijd en natuurlijk schrijf je een persbericht zo dat mensen het interessant vinden, maar dat er zoveel nationale pers op af zou komen is echt Te Leuk! We hadden o.a. een interview in de uitzending van Radio 538, een artikel in het Parool, in HP/De Tijd, in de Metro en de Spits en last but not least een gesprek met Nederlands Medianetwerk, wat wil een mens nog meer zo vlak voor de geboorte van je kind.'

Wat is Te Leuk Om Te Laten Liggen?

'Een maandelijks tijdschrift over humor en met humor geschreven. Elke maand interviewen we bekende en onbekende caberetiers, comedians, programmamakers, filmproducenten en noem maar op. Alles waar je humor vindt moet elke maand weer vertegenwoordigd zijn in het tijdschrift. Het kunnen heel serieuze interviews zijn, graag zelfs, maar er moet ook veel te lachen zijn. Dus leuken we elk interview op met quotes en one-liners van de productie of de maker. En als dat nog niet lukt, dan is Petertje er nog om zijn visie op het artikel te geven. En Petertje is erg gevat, laat ik het daar op houden. Daarnaast staat het boordevol columns, met columnisten als Silvester Zwaneveld, Kristel Zweers, Sara Kroos en Roel Meijvis en hebben we veel strips van onder andere Lectrr (bekend van Hara Kiwi) en Djanko, doodle.nl en Lamelos. 

Wie is Petertje?

'Petertje is geboren op 22 oktober 2000, het moment dat mijn neef Menco en ik onze eerste stappen zetten op het podium van theater Bellevue tijdens het Amsterdam Kleinkunst Festival. Petertje (laat ik het er op houden dat ik Petertjes vertegenwoordiger ben, hij is minderjarig...) heeft een heel duidelijke mening en laat deze op zijn eigenwijze zien. Wat ook wel leuk is om te melden is dat Petertje een heel eigen leven is gaan leiden naar aanleiding van dit magazine, want binnenkort ligt zijn bundel ook in de winkels.'
Je begrijpt dat we de lancering van een blad over humor op 1 april met enig wantrouwen tegemoet zien...

'Dat begrijp ik maar al te goed. Dat is één van de twee redenen waarom we heel bewust deze dag gekozen hebben. Het feit dat mensen twijfelen aan de echtheid creëert een hype, die heel handig is voor onze PR. Maar het meest belangrijke aan de datum is het feit dat we vinden dat er maar één dag bestaat waarop een humoristisch tijdschrift zijn bestaan aankondigt. Dat kan alleen maar 1 april zijn. En als dit een grap was, dan was het een heel dure grap geweest.'

Je bent natuurlijk een held voor de branche om met een nieuwe titel te komen in een tijdsgewricht waarin titels vooral worden opgeheven. Wat dat betreft stemde de jongste HOI cijfers weer niet vrolijk. Wat bezielt je?

'Ongeveer een jaar geleden bedacht ik me dat het tijd was om zelf een echt leuk project voor mezelf te beginnen. Ik was toen zes jaar copywriter en redacteur bij een telecombedrijf in Haarlem (nog steeds overigens) en dat is leuk werken, maar ik kan veel meer, vond ik zelf. En eigenlijk was het binnen vijf minuten duidelijk: een humoristisch tijdschrift. Ten eerste omdat het simpelweg niet bestaat en het dus de enige kans is om die overvolle markt nog iets te bieden en omdat humor mij zowel als schrijver en als mens goed ligt. Ik was en ben ervan overtuigd dat tijdschriften blijven bestaan, mensen willen het zien, voelen en ruiken als je maar creatief bent in wat je maakt. Het probleem van veel tijdschriften is dat ze gewoon niet origineel zijn. Niet in opmaak en niet in inhoud. dus met het ontwikkelen van ons format en de vormgeving ervan is daar de focus op gelegd. Mijn ambitie? Dit tijdschrift binnen een paar jaar naar een succes brengen en winstgevend maken en dan de volgende uitdaging zoeken.'

Wat is de doelgroep? En welke adverteerders horen daarbij? En wie doet sales?

'De doelgroep bepalen was het lastigst omdat dit segment nog niet bestaat. Wel in andere media, televisie en theater als grote broers, maar ik had geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb dan ook het kijkcijferonderzoek en het theaterbezoek van 2009 en 2010 als voorbeeld genomen. Daaruit blijkt dat 60% van de TV-kijkers en theatergangers man is en modaal tot bovenmodaal. De leeftijd is het grootst in de categorie 20-49. Onze doelgroep is dan ook (hoewel die uiteindelijk veel breder is) mannen tussen de 20 en 49 jaar, die voldoende verdienen om 5 x per jaar naar het theater te gaan. Onze adverteerders moeten we dan ook zoeken in de A-merken met een zekere status. We hebben ons destijds ook hier beperkingen opgelegd, want we willen alleen merken die humor in hun campagnes gebruiken en/of de stijl uitstralen die we met onze vormgeving willen bereiken.'

Door wie wordt het tijdschrift uitgegeven en hoe ben je gefinancierd?

'Vooralsnog geven we dit in eigen beheer uit, via onze V.O.F. Allerleij teksten. Ons streven is dit onder te brengen bij een uitgever en ons volledig te kunnen concentreren op de inhoud, maar op dit moment doen we alles zelf. dus ook de sales en marketing. dus als iemand zich geroepen voelt om te helpen met het vinden van adverteerders etc, dan zouden wij daar heel blij mee zijn. Wat betreft de financiering kan ik heel kort zijn, die is er nog niet. En ook daar geldt, als iemand zich geroepen voelt... We kunnen het voorlopig doen omdat we goede afspraken hebben gemaakt met onze columnisten en striptekenaars omtrent de betalingen en we krijgen hulp van Studio Imago uit Amersfoort, die ons helpen met de vormgeving en heel coulant zijn met de rekeningen. Anders hadden we dit ook niet kunnen realiseren.'


Wat is het laatste nieuws?

'Grappig genoeg zijn er naar aanleiding van onze PR-campagne de afgelopen dagen adverteerders op eigen initiatief naar ons toe gekomen. Daarnaast hebben we, voordat het blad überhaupt in de winkel lag al bijna 100 abonnees binnen. Dan hebben we kennelijk iets goed gedaan met onze PR. Dat noem ik heel goed nieuws. Nu hopen dat de consument ons begrijpt en het concept ziet zitten. Want daar hangt uiteindelijk alles van af.'

www.te-leuk.nl

Weergaven: 262

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden