Nederlands MediaNetwerk

Peter Vandermeersch nieuwe hoofdredacteur NRC Handelsblad

Peter Vandermeersch wordt de nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad. Hij is nu nog hoofdredacteur van de Belgische kranten
De Standaard en
Het Nieuwsblad. “We krijgen we een zwaargewicht aan het roer, die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalistiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst”, zegt voorzitter
Wubby Luyendijk van de redactieraad. De redactie van NRC Handelsblad keurde vanmiddag met overgrote meerderheid de voordracht van Vandermeersch goed. De historicus Peter Vandermeersch (49) begon op 1 januari 1988 als journalist bij de grootste Vlaamse kwaliteitskrant De Standaard. Hij werkte er onder meer op de cultuur- en de buitenlandredactie en was correspondent voor De Standaard in Parijs en New York. In 1999 werd hij hoofdredacteur en zeven jaar later algemeen hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad. “Ik kijk er heel erg naar uit om met de beste redactie van Nederland de allerbeste kranten en sites van West-Europa te maken”, aldus Vandermeersch. In 1997 studeerde Vandermeersch met een
Fulbright Scholarship aan de John F.Kennedyschool van Harvard. In 2009-2010 was hij Sulzberger Fellow aan de School for Journalism van Columbia University in New York. Hij schreef twee boeken over Frankrijk en één over Amerika. Onder zijn leiding steeg de verkoop van De Standaard van 75.000 exemplaren in 1999 naar ruim 93.000 exemplaren in 2009. Het Nieuwsblad verkoopt dagelijks 260.000 exemplaren. “Vandermeersch veranderde een journalistiek instituut met een dalende oplage in een journalistiek instituut met een stijgende oplage”, zegt NRC-uitgever
Hans Nijenhuis die de voordracht van de redactie overneemt en Vandermeersch zal benoemen. ”Die ambitie hebben wij ook.” Vandermeersch begint op 1 september. Hij volgt
Birgit Donker op die half april haar functie neerlegde, net als uitgever
Gert-Jan Oelderik.
nrc.nl

Weergaven: 266

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden