Nederlands MediaNetwerk

Peter Vandermeersch over de compacte NRC

Komende maandag verschijnt NRC Handelsblad op compact formaat. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Rotterdam voor een goed gesprek met hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Dag Peter, hoe is het met je?
'Uitstekend. We hebben net de laatste proefkrant gemaakt en die ziet er fantastisch uit. We kunnen beginnen, de redactie weet wat ze wil en wat er kan en alle systemen en technische processen draaien probleemloos. Voor de lezers van NRC Handelsblad is de overgang groot, maar als organisatie zijn we al aan compact gewend doordat we ook nrc.next maken.'

Je hebt onderzoek gedaan naar wat de lezers willen. Hoe is dat gedaan en wat zijn de uitkomsten?
'We hebben zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Een ruime meerderheid van de bestaande lezers en vrijwel alle potentiële lezers geven de voorkeur aan het compacte formaat. De kleinere krant is toegankelijker en oogt moderner. Er is een kleine groep lezers die in kwantitatief onderzoek aangaf problemen te hebben met het compacte formaat. Dat hebben we vervolgens in een focusgroep getest en daar bleek de overgang in praktijk erg mee te vallen. 'Wij zijn in twee weken gewend', was het oordeel van onze trouwe abonnees. Als ze maar hun vaste ankerpunten terugvinden: het nieuws, de opiniepagina, Fokke & Sukke, Youp en Marc Chavannes. Dat krijgen ze - plus nog veel extra's op de zaterdag. We blijven hetzelfde, en we bieden méér.'

Wat heeft de doorslag gegeven in de beslissing om het formaat van de krant te wijzigen en wat was daarin jouw stem? Vertel alles!
'We zijn graag zo transparant mogelijk. De doorslag geeft dat nieuwe en ook jongere lezers een sterke voorkeur hebben voor het compacte formaat. De krant is de afgelopen tien jaar al heel erg veranderd, maar de lezers zijn nog sneller veranderd. Met nrc.next maken we al vijf jaar lang de modernste krant van Nederland, en een van de modernste van Europa. Met NRC Handelsblad zetten we nu met de overgang naar het compacte formaat een belangrijke stap om de wensen van onze huidige lezers beter te vervullen en nieuwe krantenlezers aan ons te kunnen binden.''

Een lastig onderdeel van de transitie is om adverteerders mee te krijgen. Voor een 1/1 pagina krijgen ze nu de helft van het oppervlak maar betalen neem ik aan wel meer dan de helft van de prijs. Wat is jouw rol naar adverteerders en mediabureaus?
'Natuurlijk praten we met onze adverteerders over de wisselingen - en die gesprekken gaan goed. Adverteerders kijken vooral naar de kracht van het merk NRC Handelsblad en het grote en unieke bereik van de krant. De inhoud van de krant verandert ook niet, alleen de vorm. Een voordeel van compact is dat er ook mooie nieuwe posities bijkomen, zoals de volledige pagina 2 en 3. In de eerste nieuwe zaterdagkrant van 12 maart verwachten we die al te kunnen inzetten. We hebben bij de tariefstelling goed geluisterd naar onze relaties. We hebben daarvoor de dialoog gezocht met mediabureaus en adverteerders. Ik ben zelf bij een aantal relaties langs gegaan om te vertellen over de overgang naar compact die ik in België met De Standaard heb meegemaakt. En op 22 maart hebben we een groot evenement voor adverteerders en mediabureaus aan boord van de Rotterdam.'

Er is redactioneel al veel veranderd in het afgelopen jaar, wordt het nieuwe formaat ook aangegrepen voor nog meer veranderingen?
'De weekkrant verandert niet echt. Daar zijn we heel tevreden over. De weekendkrant daarentegen wordt stevig uitgebreid. Er is een sectie algemeen nieuws, een katern economie, een supplement wetenschap en een nieuwe wekelijkse lifestyle-bijlage Lux, over de aangename dingen in het leven zoals mode, reizen, design en gastronomie. Daarnaast brengen we vanaf september de glossy DeLuxe met daarin altijd aandacht voor een specifiek lifestyle & luxury thema.'

Maandag is het zover. Wordt ie mooi? En waarmee ga je de lezers omver blazen?
'Het is mijn kindje. En mijn kindje is het mooiste kindje ter wereld. We willen vooral de lezers niet omver blazen. Ik erger mij aan dat soort journalistiek. Ik wil maandag de beste inzichten geven in wat er in Nederland en in de wereld gebeurt. Niet meer, niet minder.'

Voor kennismaken met de nieuwe NRC: www.nrc.nl/compact

Weergaven: 233

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.20

Beste Peter,

Kun je iets doen aan het feit dat klinkers met trema's niet worden weergegeven op jullie site?

Libi, Tunesi, het doet een beetje pijn aan de ogen... het is een tijd van veel koppen met trema's!

Graag een snelle oplossing!

 

Collegiale groet, Esther Nicolette

 

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden