Nederlands MediaNetwerk

Peter Vandermeersch over de compacte NRC

Komende maandag verschijnt NRC Handelsblad op compact formaat. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Rotterdam voor een goed gesprek met hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Dag Peter, hoe is het met je?
'Uitstekend. We hebben net de laatste proefkrant gemaakt en die ziet er fantastisch uit. We kunnen beginnen, de redactie weet wat ze wil en wat er kan en alle systemen en technische processen draaien probleemloos. Voor de lezers van NRC Handelsblad is de overgang groot, maar als organisatie zijn we al aan compact gewend doordat we ook nrc.next maken.'

Je hebt onderzoek gedaan naar wat de lezers willen. Hoe is dat gedaan en wat zijn de uitkomsten?
'We hebben zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Een ruime meerderheid van de bestaande lezers en vrijwel alle potentiële lezers geven de voorkeur aan het compacte formaat. De kleinere krant is toegankelijker en oogt moderner. Er is een kleine groep lezers die in kwantitatief onderzoek aangaf problemen te hebben met het compacte formaat. Dat hebben we vervolgens in een focusgroep getest en daar bleek de overgang in praktijk erg mee te vallen. 'Wij zijn in twee weken gewend', was het oordeel van onze trouwe abonnees. Als ze maar hun vaste ankerpunten terugvinden: het nieuws, de opiniepagina, Fokke & Sukke, Youp en Marc Chavannes. Dat krijgen ze - plus nog veel extra's op de zaterdag. We blijven hetzelfde, en we bieden méér.'

Wat heeft de doorslag gegeven in de beslissing om het formaat van de krant te wijzigen en wat was daarin jouw stem? Vertel alles!
'We zijn graag zo transparant mogelijk. De doorslag geeft dat nieuwe en ook jongere lezers een sterke voorkeur hebben voor het compacte formaat. De krant is de afgelopen tien jaar al heel erg veranderd, maar de lezers zijn nog sneller veranderd. Met nrc.next maken we al vijf jaar lang de modernste krant van Nederland, en een van de modernste van Europa. Met NRC Handelsblad zetten we nu met de overgang naar het compacte formaat een belangrijke stap om de wensen van onze huidige lezers beter te vervullen en nieuwe krantenlezers aan ons te kunnen binden.''

Een lastig onderdeel van de transitie is om adverteerders mee te krijgen. Voor een 1/1 pagina krijgen ze nu de helft van het oppervlak maar betalen neem ik aan wel meer dan de helft van de prijs. Wat is jouw rol naar adverteerders en mediabureaus?
'Natuurlijk praten we met onze adverteerders over de wisselingen - en die gesprekken gaan goed. Adverteerders kijken vooral naar de kracht van het merk NRC Handelsblad en het grote en unieke bereik van de krant. De inhoud van de krant verandert ook niet, alleen de vorm. Een voordeel van compact is dat er ook mooie nieuwe posities bijkomen, zoals de volledige pagina 2 en 3. In de eerste nieuwe zaterdagkrant van 12 maart verwachten we die al te kunnen inzetten. We hebben bij de tariefstelling goed geluisterd naar onze relaties. We hebben daarvoor de dialoog gezocht met mediabureaus en adverteerders. Ik ben zelf bij een aantal relaties langs gegaan om te vertellen over de overgang naar compact die ik in België met De Standaard heb meegemaakt. En op 22 maart hebben we een groot evenement voor adverteerders en mediabureaus aan boord van de Rotterdam.'

Er is redactioneel al veel veranderd in het afgelopen jaar, wordt het nieuwe formaat ook aangegrepen voor nog meer veranderingen?
'De weekkrant verandert niet echt. Daar zijn we heel tevreden over. De weekendkrant daarentegen wordt stevig uitgebreid. Er is een sectie algemeen nieuws, een katern economie, een supplement wetenschap en een nieuwe wekelijkse lifestyle-bijlage Lux, over de aangename dingen in het leven zoals mode, reizen, design en gastronomie. Daarnaast brengen we vanaf september de glossy DeLuxe met daarin altijd aandacht voor een specifiek lifestyle & luxury thema.'

Maandag is het zover. Wordt ie mooi? En waarmee ga je de lezers omver blazen?
'Het is mijn kindje. En mijn kindje is het mooiste kindje ter wereld. We willen vooral de lezers niet omver blazen. Ik erger mij aan dat soort journalistiek. Ik wil maandag de beste inzichten geven in wat er in Nederland en in de wereld gebeurt. Niet meer, niet minder.'

Voor kennismaken met de nieuwe NRC: www.nrc.nl/compact

Weergaven: 232

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Esther Nicolette Segaar op 4 Maart 2011 op 17.20

Beste Peter,

Kun je iets doen aan het feit dat klinkers met trema's niet worden weergegeven op jullie site?

Libi, Tunesi, het doet een beetje pijn aan de ogen... het is een tijd van veel koppen met trema's!

Graag een snelle oplossing!

 

Collegiale groet, Esther Nicolette

 

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

[Column] Erwin Fisser: Beat it

Afgelopen weekend kreeg mijn oudste zoon voor zijn verjaardag een platenspeler. Toen hij daar voor het eerst over begon, een half jaar geleden, verbaast het me nogal

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden