Nederlands MediaNetwerk

Pieter Bokma over het nieuwe Friesch Dagblad op tabloid

Onlangs is het Friesch Dagblad overgegaan op tabloid formaat. Het Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Leeuwarden voor een inspirerend gesprek met Pieter Bokma, met commercieel media-manager van het Friesch Dagblad.

Dag Pieter, hoe is het met je?
'Het gaat bijzonder goed. We zijn de laatste tijd druk geweest, met de het regelen van een aantal zaken met betrekking tot het nieuwe formaat, een spannende aangelegenheid, omdat je er het beste van wilt maken en die kans krijg je maar een keer. Commercieel gezien hebben we een paar mooie slagen kunnen maken. Ook de timing is perfect voor ons. Nou ja, misschien hadden we het al een jaartje eerder moeten doen. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van onze move. '

http://www.persbureau-ameland.nl/upload/cache/f18a2ea0150b16429286e0aef3ebb1c4.jpgGefeliciteerd met het nieuwe Friesch Dagblad, ziet er goed uit!
'We hebben ons uiterste best gedaan een verjongde uitstraling te creëren. Onze vormgeefster Lone Aarup Poulsen heeft alles in het werk gesteld de krant voor de lezers herkenbaar te houden. Dat is immers een van de meest belangrijkste facetten die de kranten die ons voorgingen soms over het hoofd hebben gezien. Het is zeer geslaagd.'

Hoe is het nieuwe formaat ontvangen door adverteerders?
'Wij zijn blij met de vele positieve reacties. Adverteerders zien, dat ze in tabloid echt beter tot hun recht komen en hebben met hetzelfde advertentieformaat veel meer aandacht. Dit heeft een op positieve effect op de response. Adverteerders komen letterlijk dichter bij de lezer, omdat de krant op een kortere leesafstand wordt geconsumeerd.'

Je hebt een nieuwe tariefkaart uitgegeven. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
'De belangrijkste veranderingen zijn de vak-formaten. Dat is natuurlijk even wennen voor adverteerder maar ook voor de verkopende partijen. De NRP waaraan we gelieerd zijn, heeft reeds enige tijd een standaardisatie doorgevoerd die wij natuurlijk graag volgen. We vinden het belangrijk dat grote landelijke adverteerders ook in onze krant staan. Maar ook de lokale adverteerder vindt al snel zijn weg in de mogelijkheden die we bieden. Bij het werken met vakken ontstaat er een evenwichtige krant met een professionele uitstraling.'

Hoe kijk jij als commercieel media-manager van het Friesch Dagblad naar de toekomst van de krant?
'Een vraag, die in ons vak bijna dagelijks gesteld wordt, maar tevens de kans geeft uit te leggen dat de positie van de krant diep is geworteld in de samenleving. De jeugd in het openbaar vervoer wordt zelfs door de komst van Metro en Spits weer geprikkeld de krant fysiek ter hand te nemen. De stap naar andere tabloidtitels is daarmee voor hen een stuk kleiner geworden. De vergelijking met internet is mijns inziens appels met peren vergelijken. Met een betaalde  krant, lig je mogelijk in ons geval, elke dag bij ruim 60.000 lezers op tafel. De adverteerder kan met deze mensen met een latente koopbehoefte direct communiceren. Natuurlijk zijn wij ook volop bezig met nieuwe ontwikkelingen als twitter, QR-codes en e-paper. Echter het ideale verdienmodel wat adverteerders die vertrekken moet compenseren, hebben wij nog niet gevonden. Gelukkig vinden veel adverteerders de krant weer. Kijk naar de autobranche. De positie van diverse krantentitels zullen nog decenia blijven bestaan. Elke uitgever moet bekijken wat bij zijn doelgroep past. Bij een goede exploitatie van “onze krant” kunnen we nog jaren vooruit. Verder denk ik dat een slimme combinatie van print en internet /sociale media, de ideale tools zijn om tot je doel te komen.'

Wat is het laatste nieuws?
'Het laatste nieuws is dat we in Friesland per week tussen de 125 tot 150 nieuwe abonnees per week binnenkrijgen, met het aantal opzeggers - overigens door tabloid minimaal - er van afgetrokken een flinke plus. Dat geeft hoop voor de toekomst.'

www.frieschdagblad.nl


NRP media bedient voor Friesch Dagblad de nationale adverteerdersmarkt

www.nrp.nl

Weergaven: 468

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone clipboard uit? Hoe ziet de wereld er uit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden