Nederlands MediaNetwerk

Bij die redactrices is alles ‘ onmisbaar’ en ‘ must have’


Een makkelijker en lucratiever baantje dan beautyredactrice bij een damesblad zul je niet gauw vinden. Je hoeft alleen maar de pakjes open te maken die de jongen van de postkamer op je bureau gooit en het persbericht over te tikken. Je hebt altijd iets bij de hand om je neus mee te poederen, lekkere luchtjes in overvloed en een grote kast cadeaus voor alle gelegenheden.
In mijn werkkamer bevond zich tot voor kort een stapel glossy’s van bij elkaar drie etages hoog. Die begon zo langzamerhand een gevaar te worden; hij viel om en er woonden muizen in. Over de papierbak gebogen begon ik toch weer te lezen. En me te ergeren.
Niet eens omdat we volgens die redactrices geacht worden elk seizoen moeiteloos van look te veranderen: van porseleinen pagekopje via donkerkrullende vamp tot slick gestylde blondine. Niet eens omdat we al twintig zomers dezelfde tips krijgen ‘ om onze voeten zomerklaar te maken’. Niet eens omdat er opeens parmantig wordt verkondigd dat het liplijntje passé is en de smokey eyes juist weer heel erg moeten. Wat me mateloos ergert, is die volkomen kritiekloosheid waarmee alle nieuwe poedertjes en kleurtjes en lakjes worden aangekondigd. Alles is ‘ onmisbaar’ en ‘ must have’ en ‘ we love it’ – ja dááág.
Sinds de uitvinding van de compactpoeder en de mascararoller is er op make-upgebied nauwelijks iets wereldschokkends gebeurd. Lipgloss in een nieuw tubetje met een leuk poppetje erop – handig en ook leuk hoor, maar om nu meteen te roepen dat ‘ we helemaal niet meer zonder kunnen’... Want? We zitten de hele dag in ons toilettasje naar ons lipglosstubetje te turen? Get a life!
Zoek eens uit wat de werkzame bestanddelen zijn, of het op dieren is getest, of ze waarmaken wat ze beloven. Als kapitein Iglo beweert dat zijn vissticks goed zijn voor de gezondheid krijgt-ie meteen de Reclame Code Commissie aan zijn broek, maar als hij zegt dat je ze op je gezicht moet smeren, nemen de beautyredactrices het klakkeloos over en roepen ze verrukt: ‘ We lóve kapitein Iglo!’

Alexandra Besuijen
(Het Parool, 10 juni 2008)

Weergaven: 72

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Carla Verwijmeren en Karin Wekema, founders van Smartvoices.

[Interview] Lisette van Eijk (hoofdredacteur VICE Benelux): De scheidslijn tussen branded en redactionele content is altijd duidelijk

Ze begon er als stagiair op de redactie, was er contentmanager, Managing Editor en interim hoofdredacteur. Sinds december 2018 is Lisette van Eijk aangesteld als hoofdredacteur van VICE Benelux. We spreken met haar over haar eerste maanden als beleidsmaker

[Nederlands MediaNetwerk TV] Thomas Hendriks over DFFRNT Media

Thomas Hendriks is senior creative bij DFFRNT Media. Hij werkt er sinds een klein jaar, een periode waarin het bedrijf is gegroeid met een twintigtal nieuwe medewerkers

[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Amran Hardan, CEO van Dyseno Studio

[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Phoebe Ohayon, mede-oprichter van Voice Branding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen

Op steeds meer afdelingen in tal van organisaties werken mensen aan sociale, milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Van veel bedrijven hoor ik dat zij dit jaar specifieke campagnes gaan creëren, gericht op het onderwerp duurzaamheid. Ik geloof daar heilig in; je klanten en consumenten meenemen om hen het eerlijke en oprechte verhaal over je merk te vertellen

[Forum] Bart Kleijn De toekomst van de folder

Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie

[Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ

Ik snap het bijltjesgedrag van de media in deze niet. Wat heeft het voor zin een dode verknipte superster opnieuw in een kwaad daglicht te stellen?

[Column] Ronja Slierendrecht: Video voor iedereen?

De tijd waarin YouTube alleen iets was voor de Enzo Knol’s en beautybloggers van deze wereld, is voorbij. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt gevlogd, gefilmd of ge-unboxed. Er ontstaan ware niches en communities die anders misschien nooit waren ontstaan. Mooi. Toch denk ik dat video niet voor iedereen een geschikt (marketing)middel is

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi cringe!, wat is Klarna? en gezellig met Volkswagen

Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden