Nederlands MediaNetwerk

Bij die redactrices is alles ‘ onmisbaar’ en ‘ must have’


Een makkelijker en lucratiever baantje dan beautyredactrice bij een damesblad zul je niet gauw vinden. Je hoeft alleen maar de pakjes open te maken die de jongen van de postkamer op je bureau gooit en het persbericht over te tikken. Je hebt altijd iets bij de hand om je neus mee te poederen, lekkere luchtjes in overvloed en een grote kast cadeaus voor alle gelegenheden.
In mijn werkkamer bevond zich tot voor kort een stapel glossy’s van bij elkaar drie etages hoog. Die begon zo langzamerhand een gevaar te worden; hij viel om en er woonden muizen in. Over de papierbak gebogen begon ik toch weer te lezen. En me te ergeren.
Niet eens omdat we volgens die redactrices geacht worden elk seizoen moeiteloos van look te veranderen: van porseleinen pagekopje via donkerkrullende vamp tot slick gestylde blondine. Niet eens omdat we al twintig zomers dezelfde tips krijgen ‘ om onze voeten zomerklaar te maken’. Niet eens omdat er opeens parmantig wordt verkondigd dat het liplijntje passé is en de smokey eyes juist weer heel erg moeten. Wat me mateloos ergert, is die volkomen kritiekloosheid waarmee alle nieuwe poedertjes en kleurtjes en lakjes worden aangekondigd. Alles is ‘ onmisbaar’ en ‘ must have’ en ‘ we love it’ – ja dááág.
Sinds de uitvinding van de compactpoeder en de mascararoller is er op make-upgebied nauwelijks iets wereldschokkends gebeurd. Lipgloss in een nieuw tubetje met een leuk poppetje erop – handig en ook leuk hoor, maar om nu meteen te roepen dat ‘ we helemaal niet meer zonder kunnen’... Want? We zitten de hele dag in ons toilettasje naar ons lipglosstubetje te turen? Get a life!
Zoek eens uit wat de werkzame bestanddelen zijn, of het op dieren is getest, of ze waarmaken wat ze beloven. Als kapitein Iglo beweert dat zijn vissticks goed zijn voor de gezondheid krijgt-ie meteen de Reclame Code Commissie aan zijn broek, maar als hij zegt dat je ze op je gezicht moet smeren, nemen de beautyredactrices het klakkeloos over en roepen ze verrukt: ‘ We lóve kapitein Iglo!’

Alexandra Besuijen
(Het Parool, 10 juni 2008)

Weergaven: 98

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden