Nederlands MediaNetwerk

De pop-up photo shop ‘Wanda & Eduard’ opent voor het eerst haar deuren in de Amsterdamse Jordaan. In de afgelopen jaren heeft de fotografe Wanda Tuerlinckx een serie mensen geportretteerd met haar camera uit de 19de eeuw. De foto’s zijn voor het eerst te koop als mini-prints voor een mini-prijs. Zoekt u een origineel cadeau voor de feestdagen? Haar tijdelijke fotowinkel is geheel december geopend.

Een aantal jaar geleden adopteerde Tuerlinckx een antieke analoge camera uit 1880 van een museum en gaf hem liefkozend de naam ‘Eduard’. Voor haar fotografie gaat Tuerlinckx te werk zoals bekend uit oude, stomme films. Eerst verbergt zij zichzelf en haar camera onder een groot doek. Daarna wordt de hoed voor de camera verwijderd. Tot slot moet het model zes seconden lang perfect stilzitten met ingehouden adem. Haar ‘vintage nouveau’ fotografie is als een reis door de tijd, want oud en nieuw tegelijkertijd.

Tuerlinckx gaat terug naar de oerwortels van de fotografie. Eduard dwingt haar om uitvoerig na te denken over iedere foto die zij samen met hem produceert, omdat de ontwikkelkosten per foto hoog zijn. Bovendien kan zij met Eduard niet meer dan twee foto’s per sessie maken. Haar nieuwe fotowerk met de stokoude camera sluit perfect aan bij de algemene vintage-trend in retail en mode. Binnen de nieuwe raw photography, de rauwe, analoge fotografie in de internationale kunstfotografie is Tuerlinckx een actuele voorloper.

Tuerlinckx: “Eduard heeft een sterke eigen wil. Omdat hij als een ekster focust op de kleinste details die schitteren of glinsteren, zoals kleding, sieraden, ogen en haar, laat hij op sommige foto’s mijn modellen op mysterieuze wijze verdwijnen. Eduard is een intense, lastige en kritische partner om mee samen te werken. Maar hij blijkt een scherp oog te hebben voor mannen en vrouwen met stijl en klasse. Daarnaast heeft hij een goede blik op mode, sieraden en accessoires die klassiek en tijdloos zijn voor alle generaties. Eduard is nooit vluchtig of ordinair.”

Wanda Tuerlinckx is geboren in België. Na de Rietveld Academie in Amsterdam heeft zij zich gespecialiseerd in experimentele en toegepaste fotografie. Haar werk is gepubliceerd in o.a. NRC Handelsblad, De Volkskrant, Algemeen Dagblad, Vrij Nederland, Elsevier, Ajax magazine en Voetbal International. Het Rijksmuseum en het Amsterdams Stadsarchief hebben foto’s van haar aangekocht. Met Eduard schoot zij de campagne voor de populaire barbershops HaarBarbaar in Amsterdam.

http://haarbarbaar.nl

Pop-up photo shop ‘Wanda & Eduard’, Tweede Egelantiersdwarsstraat 18, Amsterdam

Geopend in december 2015

www.wandatuerlinckx.com

  

 

Weergaven: 114

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden