Nederlands MediaNetwerk

De marketing funnel is een geheugensteuntje om ons er aan te herinneren dat er verschillende stadia zijn van gedrag en typen behoeften waar consumenten doorheen gaan, alvorens tot een aankoop over te gaan. We noemen het een funnel, en het ziet er uit als een omgekeerde pyramide. De gedachte achter de funnel is dat in eerste instantie veel potentiële klanten binnenkomen in de Awareness fase, er vervolgens een aantal van hen doorgaan naar de Consideration fase, en er daarvan slechts een aantal door gaan naar de Conversion fase, daar waar de interesse daadwerkelijk wordt omgezet in een transactie. Van dit aantal gaan er nog minder door naar het daarop volgende stadium, de Loyalty fase.

Maar wat is dan de plek van PR in de funnel? PR zorgt er naast het vergroten van je naamsbekendheid uiteindelijk ook voor dat je gevonden wordt via owned media (eigen website/blog), maar ook in belangrijke mate via earned media in de vorm van free publicity of aanbevelingen door analisten. En natuurlijk helpen ook de social media je enorm om een naam op te bouwen en je vindbaarheid te verbeteren. Mede door social media is de beslissingskracht nog meer bij de klant komen te liggen, waardoor het meer en meer gaat om de ‘customer life cycle’, de klant staat centraal. Daarom wordt het steeds belangrijker dat je als merk een totale merkbeleving via verschillende platformen kunt bieden – of dat nu is via content marketing, social media marketing, app marketing, internet tv, of liefst zelfs allemaal tegelijk – om uiteindelijk te leiden tot een aankoop, online of offline. Door continu overal aanwezig te zijn, heb je meer mogelijkheden om de aandacht van een consument vast te houden. PR komt eigenlijk dus al aan het begin van de funnel om de hoek kijken.

 Maar PR heeft ook een plaats onderin de funnel: in de after sales fase. Een goede after sales wordt niet voor niets de beste reden voor herhalingsaankopen genoemd. Onderaan de funnel is het doel van PR dan ook de verkopen te converteren naar brand advocacy, warme aanbevelingen. Dit gaat wel een stapje verder dan een simpele verkoop transactie. Loyaliteit moet worden verdiend en blijvend worden gevoed. Wanneer dit goed gebeurt, kan er een lange termijn relatie ontstaan en komen de positieve ervaringen, de ‘testimonials’, direct weer terug boven in de funnel, waar ze als essentiële bewijsvoering dienen om ervoor te zorgen dat je bedrijf gevonden wordt door andere potentiële klanten.

Meer dan ooit is zowel de zakelijke als de particuliere koper van een product of dienst geïnteresseerd in wat het hen als gebruiker ‘oplevert’, welke waarde voegt het toe. Als je als leverancier in staat bent om te laten zien hoe je met je product of dienst iets belangrijks mogelijk, of zelfs beter hebt gemaakt, dan wordt je merk onderdeel van dit succesverhaal.

En zo kun je er, met een top-down en bottom-up benadering en een goed PR programma voor zorgen dat alle media, analisten, prospects, klanten, partners en investeerders horen en zien wat jouw merk teweeg brengt en welk effect dit heeft op de kwaliteit van ons leven, klein of groot. Want hier gaat het ons uiteindelijk allemaal om.

Weergaven: 890

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation, Surveillance, Apple Appstore, Retentie en de Paus

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Joris van Lierop: Go live in lockdown

Een maand geleden ging The Content Exchange (TCE) dan eindelijk live. En hoewel ik al behoorlijk wat dingen live heb gezet, blijft het ritueel hetzelfde. Het nerveuze gedoe over het persbericht, de twijfel komt er iemand ...

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Four common mistakes in content strategy

And how to fix them.. Over the past months and even years, all my conversations about content strategy reveal four common elements that hinder their success. Being aware of these pitfalls is half the solution

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden