Nederlands MediaNetwerk

PROFESSIE DREIGT TE VERWORDEN TOT KILOKNALLER

De vrije marktwerking gevoed door de recessie leidt tot herorientatie binnen de economie en haar sectoren. Voor het vak pr & communicatie is deze tendens niet anders.

Bureaus hebben het lastig. Spreadsheet, marge en P&L regeren de beursgenoteerde ketens. De klanten worden steeds mondiger en heel goed in staat hun eigen vragen, eisen en behoeften te definieren.

Het verschil tussen het bureaubelang en het klantbelang en met name klantverlangen en -behoeften is de laatste jaren steeds groter geworden. En wordt al maar groter.

Strategen, creatieven en andere ondernemende communicatoren zien hun kans schoon, starten veelal als ZZP-er en vullen deze ontstane lacune in. Klanten maken gretig gebruik van deze ontwikkeling omdat ze deze strategen en creatieven veelal voor een aantrekkelijker – lees lager – tarief of op projectbasis in vergelijk met bureaus voor zich kunnen winnen c.q. aan zich kunnen binden.

Fase 1: zzp-ers concurreren met bureaus.

Vervolgens is er de fase dat zzp-ers hebben te maken met intermediairs die de prijs op aangeven van de klant bepalen en dan kandidaten selecteren en plaatsen. Een teken aan de wand en het beging van de categorie kiloknaller.

Fase 2: expertise, kwaliteit, opleiding en persoon zijn van ondergeschikt belang; prijs is bepalend.

Paralel aan fase 2 zien we dat de andere ondernemende en weinig onderscheidende communicatoren mee varen op deze hausse van in ondernemerschap. De markt – en dus de klanten – wordt overspoeld met aanbod. Het verschil in kwaliteit, expertise, opleiding en persoon is voor veel klanten, uitzonderingen daargelaten, niet altijd even duidelijk. Het begrip pr en communicatie dekt een hele brede lading en vereist analyse van bestaande wensen en behoeften. Zowel aan klantzijde als aan bureauzijde. Dat blijkt in de praktijk een ondergeschoven kindje. Prijs blijkt wederom een prominent en onderscheidend element.

Fase 3: zzp-ers concurreren onderling op prijs.

De afgelopen maanden zijn de afnemers van communicatie en pr-advies, klanten, zich meer en meer gaan roeren. Natuurlijk bestaat er de behoefte aan communicatie & pr ondersteuning en advies waarbij kwaliteit van gewenste en gevraagde output buiten elke discussie staat . Nieuw is dat steeds meer afnemers van communicatie en pr-advies ook de prijs vaststellen.

Een recent voorbeeld van een grote maatschappelijke  instelling waar een profiel van senior adviseur, bijvoorkeur een ex-bureaumanager en ondernemer, liefst met internationale ervaring, sparring-partner op directieniveau, inspirator, innovator en expert op strategie en nieuwe media werd gevraagd.

Belangrijke bijkomende voorwaarde was een scherpe prijsstelling. Via een intermediair met goed contact binnen de instelling is een senior profiel aangeboden op basis van een goede medior-adviseur. Deze consessie in tarief is gemaakt op basis van de langere duur van het te managen project.

De feedback: “de aanbieding komt niet in de top 5 van gemaakte profielkeuzes voor want de prijs is veel te hoog”. De mededeling van afwijzing kwam binnen op dezelfde dag dat de interviews met kandidaten plaatsvonden.

Fase 4: de klant bepaalt de prijs.

Is PR en Communicatie een professie verworden tot categorie “kiloknaller”? Is dit een wenselijke ontwikkeling? Wat zijn jullie bevindingen? En wat is volgens u als professional of als klant de volgende fase?

Weergaven: 92

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden