Nederlands MediaNetwerk

QR codes. Wordt Interactief gepersonaliseerd drukwerk in Nederland ook hot?



Quick Repsone codes, (QR codes) zijn speciale barcodes die ingescand
kunnen worden met de camera van een mobiele telefoon.

Toegepast in print-media en direct gekoppeld met mobiel internet. QR en Datamatrix codes kunnen allerlei soorten informatie onthullen: telefoonnummers, web-adressen, sms-opdrachten, een gedicht, een Hyves profiel of een digitaal visitekaartje.


Zie een voorbeeld hoe het werkt op een nokia N95 op YouTube.


QR codes mainstream in Japan

In Japan zijn de QR- en Datamatrix codes heel normaal. Daar staan QR codes in reclames, op bushaltes en toeristen krijgen ze in hun visum. In Europa zijn vele telefoons met QR-code leesapplicatie te verkrijgen. Je kunt ze toepassen op glazen in bars, op theedoeken, als tatoeage, op stickers, free-cards, in advertenties, reclamefolders, visitekaartjes, bij nieuwsartikelen in kranten en tijdschriften, op websites, en zo voort.

Groei mobiel internet

De vraag naar mobiele diensten zal de komende vijf jaar groeien. Dat blijkt uit twee onderzoeken die het ministerie van Economische Zaken heeft laten verrichten. Het onderzoek van Motivaction en de Yankee Group in opdracht van Economische Zaken is bedoeld om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van mobiele telecommunicatie. In 2010 kan de helft van de jongeren internetten op een mobiel toestel.

Consumenten maken nu nog slechts mondjesmaat gebruik maken van mobiel internet. Maar 10 procent van de Nederlanders zegt eens per maand of vaker met een mobiel toestel te internetten. Een kwart van de ondervraagden is ook negatief over de traagheid en de kosten.

Gezien de enorme explosie van mobiel internet zal niet lang meer zal duren dat we QR en Datamatrix codes steeds meer in Nederland gaan zien en beleven.

QR code in print van offline naar online...

Door offline QR Codes in print te linken aan een speciaal daarvoor geschikt gemaakte website kunnen de ingescande QR Codes online worden geanalyseerd. Daarnaast kan er bijvoorbeeld worden geregistreerd hoe vaak en hoeveel reacties er op een betreffende pagina heeft plaatsgevonden. U kunt dus ook uw advertenties voorzien van een QR Code.

Case QR Code i.c.m. Database printing

Gedurende de kerstdagen hebben we een test gedaan vanuit webdesign studio MediaFusion met QR codes en gepersonaliseerd database drukwerk in de vorm van een kerstkaart. We hebben 300 gepersonaliseerde kaarten verzonden. Gedurende de feestdagen konden ontvangers de code inscannen en dagelijks kans maken op een fles champagne.


Inscannen van de qr code vertoonde een internetadres op Qtag. Daar werd verzocht om een e-mailadres en naam. We konden prima checken vanaf welke kaart werd ingelogd, omdat we de kaarten hebben gepersonaliseerd hetgeen betekend dat we iedere kaart voorzien haddden van een eigen unieke qr code gekoppeld aan de persoon/ het bedrijf.


Een respons van 10% en hoger was het resultaat. Gezien de respons op "gewone" advertenties in print media van 0 tot 5% is dat een redelijk goede score. Zeker als je bedenkt dat het een nieuwe technologie betreft en veel bedrijven gesloten waren tijdens de feestdagen.

Qtag.nl biedt oplossingen

Omdat we het een zeer interessant gegeven vonden bieden we sindsdien via Qtag een aantal QR code management oplossingen voor grote volumes in combinatie met gepersonaliseerd drukwerk. Qtag verzorgt, op basis QR barcode technologie, Direct Marketing & Content Management met Analyse oplossingen voor mobiele datacommunicatie. Qtag levert tevens QR Code tracking software.


Meer informatie over QR codes is te vinden op www.qtag.nl en
www.mediafusion.nl


We zij erg benieuwd wanneer er complete gepersonaliseerde magazines gaan verschijnen...

Weergaven: 481

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: YouTube waterboarding, geforceerde TN'ers van SNS en stockmodellen voor Big Green Egg

Anderhalve minuut kijken naar reclame om er dan achter te komen dat je eigenlijk niet weet waar het over gaat. Dat was vroegâh al irritant, maar tegenwoordig kan het dus écht niet meer

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden