Nederlands MediaNetwerk

Recensie van het boek over Hyves van Raymond Spanjar: 'Van 3 naar 10.000.000 vrienden'

Hyves, het boek  

Mag ik zo vrij zijn het succesverhaal van Hyves een jongensboek te noemen? Dan wel een jongensboek voor grote jongens die graag beleggertje spelen en internetondernemer zijn. Want voor die doelgroep - of voor iedereen die nu weleens wil weten hoe het er écht aan toe is gegaan bij Hyves, is er nu Hét Boek van Hyves-medeoprichter Raymond Spanjar. Dat het een spannend jongensboek is, is zeker. Schelmenroman, dat zou zelfs een betere omschrijving zijn. Spanjar doet namelijk letterlijk een boekje open over de dolle tocht Van 3 tot 10.000.000 miljoen vrienden, toepasselijkerwijs de titel van het boek. Spanjar verklapt hoe hij toch met een chickie van een telefoonboer in bed belandde na de MTV Awards (alhoewel hij nooit zaken met ze zou den), hoe hij zich binnenblufte op de ‘apenrots’ van ondernemer Marcel Boekhoorn, hoe het splaakgeblek van een Macedonische techie (v) leidde tot de inmiddels gangbare term ‘Krabbel’.

‘Ooit begon ik als eerste politicus met Hyves. Nu doet elke politicus wel iets met sociale media. En als je het niet doet, heb je het niet begrepen!’

Wouter Bos

Van 3 naar 10 miljoen vrienden

 

Van 3 naar 10.000.000 vrienden

En dan zijn we pas op de eerste 54 pagina’s van Van 3 naar 10.000.000 vrienden beland. Spanjar maakte op Hyves geheel eigen wijze bekend dat zijn boek 16 juni in de winkels ligt. Via www.hyves.nl/boek stelde hij alvast zijn 10.000.000 allerbeste vrienden op de hoogte door een preview van het eerste deel weg te geven. Zie de Scribd. Reden genoeg voor mij om het boek te bestellen. Spanjar is qua stijl zeker niet de nieuwe Grunberg of Mulisch, soms is de amicaliteit waarmee hij hoofdpersonen beschrijft (Flop) zelfs ergerniswekkend, maar wie daar doorheen kijkt en overheen leest, weet al snel de alomvattende openheid van het verhaal te waarderen. Betrapte mezelf er na de 54 pagina’s (inclusief titelbladen, inhoud, voorpagina en blanco tussenpagina’s, helaas) dat ik niet kon wachten tot ik verder mocht lezen. Omdat je het gevoel krijgt alsof je met Spanjar in de kroeg zit te bomen over al z’n avonturen met MTV, Jamba, investeerders, BoWoLaR (Boekhoorn Wordt Lachend Rijk). Best een aanrader, trouwens.


Eigen fotocover

Als marketingstuntje heeft Spanjar geheel des Hyves’ een landing page opgezet waar je een boek kunt voorbestellen, mét een eigen fotocover van je favoriete avatar of Hyves pica. Voor 17,50 euro met verzendkosten bij Personal Gifts te overzien. Tegelijk zie je hoeveelste Hyver je bent; met rugnummer 32412 hoor ik duidelijk bij de eerste hausse aan leden, het leuke aan het boek is dat ik nu dus precies weet in welk deel van het groeiproces ze zaten. De bedoeling is dat je de fotocover instelt als profielfoto, deelt als WWW of mailt aan al je vrienden. Ja, wie de preview heeft gelezen, weet hoe Hyves heeft ontdekt hoe een netwerk viraal gaat – met dank aan Hi5, in dit geval. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Het enige echt minpuntje is dat de ontstaangeschiedenis van de naam Hyves niet helemaal tot op het bot is uitgeplozen, het lijkt wel alsof Raymond iets weg heeft gelaten. Hoe dan ook, lezenswaardige schelmenroman dus dat Hyves-boek! Leuk voor op het strand, als je met je Hyves-vrienden op vakantie bent.

Dit artikel verscheen eerder vandaag op marketingfacts.nl

 

Weergaven: 374

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden