Nederlands MediaNetwerk

Het ANP meldt vandaag dat handel in schubdier waarschijnlijk de recente Corona-virus uitbraak onder mensen veroorzaakte, en niet in vleermuis zoals eerder gedacht. Zal Corona de handel in het dier stoppen en zo beschermen tegen uitsterving?

Corona spong over op mensen op een dierhandelmarkt. Misschien is de Corona hype sterk genoeg om het hardnekkige geloof in consumptie van zeldzame dieren eindelijk te doorbreken.
Het Coronavirus neemt dan niet alleen levens, maar redt ze ook.

De miereneter met denneappelschild is de enige nog levende familie uit de orde der schubdierachtigen, vertelt Wikipedia. Hij speelt een belangrijke rol in het ecosysteem van tropische wouden (Volkskrant 28-2-2015, Voogt)

Zijn vlees wordt in China gezien als delicatesse maar dit is slechts bijvangst. Het zijn de unieke schubben die de illegale handel zo lucratief maken en zijn voortbestaan bedreigen.

Aan de schubben worden magische krachten toegedicht. Ze zouden helpen tegen reuma, astma en kanker. Er worden jaarlijks 100.000 schubdieren gevangen (Volkskrant 18 jan jl. Broeksma, Roode). Dozen met duizenden schubben worden soms onderschept maar jagers en afnemers niet gestopt.

Het geloof in helende krachten van fijngemalen onderdelen van zeldzame dieren, is de core-business van de Chinese traditionele medicijn malers. Hoe zeldzamer en mooier het dier, hoe krachtiger het medicijn. Een haaienvin, neushoorn, tijgerklauw of schub: Het is de kracht van het meest iconische onderdeel van een dier dat door inname op de mens zou worden overgebracht. Niet alleen ziektes worden volgens dit geloof bestreden. Zoals uit een Freek Vonk documentaire bleek, nemen zakenmannen een neushoornpoedertje ook voor geluk in zaken.

Corona is misschien wel het beste wat het schubdier heeft kunnen overkomen. Zijn besmette schubben zullen nu vast een stuk minder waard zijn.

China ziet de wereldwijde Corona uitbraak die bij hen begon als beschamend voor het land en treft drastische maatregelen om het virus in te dammen. Maar wat werkelijk beschamend is voor het land: wat deden die zeldzame schubben überhaupt op die openbare markt? De reeks aan wilde dieren die door de onderzoekers getest werden op een dna match was beschamend: allemaal zeldzame dieren die blijkbaar in de buurt waren van de eerste uitbraak. 

In 2004 werd de Civetkat als bron van het SARS virus gevonden. Dit leidde weliswaar tot een overheidsverbod op consumptie van het dier, maar ook tot het massaal afslachten door die overheid. Dr Smeenk zei destijds in de Volkskrant (6 jan 2004, Hiu) dat deze jacht alleen maar tot meer verspreiding van het virus leidde doordat de mens er dan nog meer mee in contact komt. Het met rust laten van wilde dieren is het best voor het voorkomen van Corona achtige virussen zegt hij.

- Zullen we nu ook een bericht de wereld insturen dat Ebola mogelijk verspreidt wordt via tijgers? Of door neushoorns?

- Of zullen we zeldzame dieren vaccineren met een virus waar ze zelf geen last van hebben maar dodelijk is voor de mens?

- Misschien ook een idee voor albino kinderen, dat hun fijngemalen botten niet genezen, maar hun moordenaars juist doden.

Weergaven: 53

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Laat die FOMO maar komen

Bij De Speld gaan de deuren ook langzaam weer open. We beginnen klein en hanteren strikte regels. Hoewel ik gewend ben geraakt aan thuiswerken, kijk ik ernaar uit om straks weer samen te werken met driedimensionale collega’s

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden