Nederlands MediaNetwerk

Reorganisatie publieke omroep: eerst eruit en dan er weer in

Door Ton Verlind. Hoe kom je van 21 tot 6 of 8 omroeporganisaties. De omroepen zelf weten het niet en de politiek weet het eigenlijk ook niet. Bij commerciële organisaties die reorganiseren wordt de laag direct onder de top meestal ontmanteld en opnieuw samengesteld.

Het slechte talent verdampt, het goede talent komt weer bovendrijven: dat mag opnieuw solliciteren en wordt weer aangenomen, zij het doorgaans tegen sterk afgeslankte materiële condities. Je moet tenslotte iets overhebben voor je eigen continuïteit. Misschien is dit ook een werkbaar reorganisatie-model voor de publieke omroep. Dat ziet er dan als volgt uit:

Eerst wordt de maatschappelijke functie van de publieke omroep opnieuw gedefinieerd, passend binnen de nieuwe budgettaire condities van dit kabinet. Dan wordt de zendvergunning van alle organisaties vervallen verklaard en krijgen de omroepen de gelegenheid opnieuw in te tekenen. Omroepen worden toegelaten als hun beleidsplan en maatschappijvisie passen binnen de nieuw geformuleerde ambities en als de betreffende organisatie kan aantonen te beschikken over voldoende draagvlak.

Deze variant komt in de buurt van het idee, dat de VVD lanceerde (met steun van PVV en D’66) om alleen de 6 omroepen met de meeste leden nog een zelfstandig bestaan te gunnen. Het wijkt op een belangrijk punt ook af: de organisaties, die nu op basis van hun ledenaantallen gebeiteld zitten in de visie van de VVD (TROS, KRO, EO, AVRO, NCRV en VPRO) zouden in de boven omgeschreven variant wél opnieuw moeten bewijzen, dat het draagvlak waarop ze stoelen actualiteitswaarde heeft en dat hun doelstellingen passen binnen de nieuwe maatschappelijke opdracht van de publieke omroep.

Dus: eerst eruit en er pas weer in als daarvoor in de publieke opinie ook steun is. Grote kans, dat het definitieve lijstje van toe te laten omroepen er toch iets anders zal uitzien dan de huidige top 6 van de VVD.

www.tonverlind.nl
www.twitter.com/tverlind

Weergaven: 46

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden