Nederlands MediaNetwerk

De eerste stappen waren al gezet, nu is er een definitieve streep getrokken. Een afscheid van de Nederlandse multiculturele samenleving, het is tijd voor de Nederlandse waarden. Rutte I stopt met het geven van subsidies. Het idee luidt; ‘Integratie is niet langer de verantwoordelijkheid van de overheid, maar van de migrant.’ En dus een streep door het huidige integratiebeleid.

“Openheid en tolerantie kunnen alleen bestaan als er respect is voor elkaar”, aldus Balkenende. Balkenende is er niet meer. De openheid ook een stuk minder. Minister Piet Hein Donner wil openheid geven met een brief aan de Tweede kamer. Een brief die niet direct openlijk ingezien kan worden. Zoveel openheid is er dus.

De Nederlandse waarden moeten centraal staan. En met die waarden doelt Donner op geld. Het beleid leunt op begeleiding. Wat niet meer betaald kan worden. Want de subsidies stoppen. Nu komt er een sociale lening.
Rutte en Verhagen spraken eerder over de mislukking van de multiculturele samenleving. “Nederland ís die multiculturele samenleving”, aldus Piet-Hein Donner naar het NOS. Cohen spreekt van een historische vergissing. Wilders reageert (nog) niet.

Het inburgeringbeleid gaat dus veranderen. Maar er komt meer. Gedwongen huwelijken worden strafbaar gesteld. En per januari 2013 is het verboden om een Burqa te dragen in Nederland. Piet Hein Donner: “Als je hier duurzaam wilt wonen, is dat meedoen in déze samenleving.”

De historie van migratie in Nederland, fout of niet, is kort weer te geven.
In de jaren ’60 werden migranten gestimuleerd om zich te organiseren. De stroom van subsidies was begonnen. Al klopte er in de eerste instantie niets van, want de ene groep kreeg wél subsidie en de andere weer niet. Arbeidsmigranten waren van harte welkom om Nederland op te bouwen na de oorlog.
Toen was er een (kleine) crisis. De economie zakte in en Nederland werd minder happerig naar migranten. Er kwamen regels.
In de jaren 70 kwamen er desondanks veel migranten. Suriname werd onafhankelijk. Mensen vetrokken, inhakend op het staatsburgerschap. Nog een stroom migranten kwam na de moorden in 1982.
In de jaren 80 werd Nederland een beetje wakker, door in te zien dat de gastarbeiders Nederlanders waren geworden. Asielzoekers zorgden voor een nieuwe grote stroom aan migranten. Het verdrag van Géneve zorgt ervoor dat de Nederlandse grenzen open bleven.
De eerste harde tonen rondom het beleid kwamen in de jaren 90. Hans Janmaatkreeg meer bijval. Maar ook Frits Bolkestein was scherp. Vanaf 2000 is het kritiekluider en luider geworden. Met de nodige veranderingen tot gevolg.

Nu zijn we in 2011, bij kabinet Rutte I. Een kabinet dat het één en ander over het hoofd lijkt te zien.
Ten eerste, inhakend op minister Piet Hein Donner; Nederland ís een migratieland, altijd al geweest.
Ten tweede brengen de migranten ook voorspoed. Zij kennen onze taal. Onze manier van leven. Onze manier van doen. Vele migranten keren terug naar het land van herkomst. Met de opgedane kennis van Nederland, gaan zij weer aan het werk. Ontwikkeling brengen, een stap vooruit. Een stap naar het derde punt; De economie zal een boost krijgen. Iets wat niet alleen Nederland goed kan gebruiken. Want die taal spreken Nederlanders maar al te goed; de taal van handel.

Weergaven: 102

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van qais helali op 20 Juni 2011 op 16.13

Integratie is altijd de taak van de migranten zelf. Een goede overheid zorgt wel dat migranten gestimuleerd worden om snel te integreren. Op het moment dat een overheid er minder moeite in steekt zal het ook ongetwijfeld een effect  hebben op het integratie proces van migranten in nederland.

 

Qais Helali

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden