Nederlands MediaNetwerk

"De afgelopen decennia is er nooit één nieuwe vinding gedaan in de Silicon Valley area. Wat er wel gebeurd, is dat mensen met elkaar netwerken. Door gezamenlijk te kijken waar kansen liggen, door het delen van kennis en het bundelen van krachten om tot resultaat te komen. Wat die resultaten zijn hangt af van de gezamenlijke visie, inspanning en bevindingen. Deze dynamiek is kenmerkend voor The Valley”, aldus  Palo Alto-ondernemer Mark Zawacki , oprichter van onder andere 650 Labs en Milestone Group Inc. en bovendien investor.

Zijn keynote bij Vodafone in Amsterdam was aanstekelijk en inspirerend voor het toehoorders publiek van hoofdzakelijke startende ondernemers (Startup Bootcamp,, Rockstart ), organisatie consultants en representanten van grotere bedrijven waar het begrip entrepreneurship in rap tempo wordt omarmd.

BUSINESSPLAN & -CASE MUSEUMSTUKKEN
Inspirerend en aanstekelijk omdat de Valley-aanpak begrijpelijk en zeer pragmatisch blijkt. Ondernemerschap staat voorop; ondernemingsplan & business cases zijn museumbegrippen. In hoog tempo kennis delen, concepten bedenken, ontwikkelen, implementeren, aanpassen en veranderen is het credo. Bedrijven uit binnen- en buitenland, van US, Korea, UK, China en India toe, hebben er veel voor over om onderdeel te zijn van deze Valley-dynamiek.

Inspirerend en aanstekelijk  omdat Zawacki’s keynote bedoeld was om entrepreneurs in Amsterdam een hart onder de riem te steken om vooral in samenwerking door te gaan om hun ideeën en dromen te realiseren.

INTROVERT NEDERLAND NETWERKEN VERLEERD
Hoewel niet de insteek van deze keynote wordt de “missing link” met betrekking tot het Nederland van vandaag haast pijnlijk duidelijk . Waar Nederland zich graag profileert als “Ondernemend Nederland” en prat gaat op VOC-mentaliteit leert de praktijk anders.

Uitzonderingen daargelaten zijn zowel overheid als bedrijfsleven intern gefocust; Overheid richt zich op de BV Nederland; Bedrijven en Overheid op de interne organisatie en processen. Paradoxaal beleid met bijvoorbeeld prioriteit op innovatie maar ook bezuiniging op onderwijs en research & development.

Met Nederland dat afziet van deelname aan de WorldExpo 2015 te Milaan met thema Feeding the Planet, Energy for Life; hetzelfde Nederland waar voedselzekerheid en kwaliteit onderdeel is van speerpuntbeleid en waar toonaangevende wereldspelers in juist deze sector als DSM en Unilever zetelen.

Last but not least is er afnemende belangstelling tot participatie in netwerken en conferenties te constateren waar halverwege de jaren dertig tot en met negentig in de vorige eeuw netwerken in bijvoorbeeld de regio’s Twente, Amsterdam en Brabant floreerden. Met initiatief en ondernemersgeest tot gevolg.

EUROPA NETWERK VAN CLASH & CLUTCH
De keynote maakt bovendien de “missing link” met betrekking tot Europa. Waar in de “Valley” gezamenlijk initiatief en  delen van kennis troef is hetgeen gedreven door dynamiek en pragmatiek in de keten(s) leidt tot innovatie is in diverse EU-lidstaten de roep om “minder” Europa steeds luider. Door diverse Europese Unie- lidstaten wordt gekeken om naar Europa overgehevelde bevoegdheden en verantwoordingen weer terug te halen naar individuele lidstaten. Dit heeft ongetwijfeld invloed op gezamenlijk gedefinieerde Europese speerpunten als financiën, werkgelegenheid, innovatie en duurzaamheid.

De praktijk leert dat er in binnen de overheid en het bedrijfsleven juist een roep om meer Europa bestaat. Met name voor duidelijk en transparante beleidskaders, gevoed vanuit de markt, die vervolgens op een pragmatische en situatie gerelateerde wijze op een kwalitatief goede manier worden geïmplementeerd. Een concrete vraag om transparante beleidskaders gevoed uit de markt en een concrete vraag om investering in capaciteit voor kwalitatieve uitvoering van die beleidskaders.

NETWERKEN BASISVOORWAARDE ONTWIKKELING & INNOVATIE
In tegenstelling tot de ontwikkeling binnen diverse lidstaten is er binnen Europa de laatste tien jaar een tendens zichtbaar van het ontstaan van Europese Netwerken; regio’s die zich met elkaar verbinden om ontwikkelingen door bundeling van krachten aan te kunnen pakken.

Netwerken met als doel het delen van kennis en ervaring ter verrijking en ter inspiratie leidt tot nieuw initiatief. Daar is Silicon Valley exponent van. Aan Nederland en Europa om op basis van een dergelijke dynamiek een eigen en onderscheidende signatuur te vinden. Op basis van draagvlak, kennis delen en bereidheid tot samenwerking van mensen van alle leeftijden; actief in politiek, overheid, bedrijfsleven, onderwijs, cultuur en media

Han van der Zwan
Comnium Corporate Communicatie & PR (www.comnium.nl)- Amsterdam
Co-founder 4Days for Europe (Public Affairs; www.4daysforeurope.eu)...
Co-founder ClientCollective Advertising - Amsterdam & Rotterdam

Weergaven: 595

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden