Nederlands MediaNetwerk

"De afgelopen decennia is er nooit één nieuwe vinding gedaan in de Silicon Valley area. Wat er wel gebeurd, is dat mensen met elkaar netwerken. Door gezamenlijk te kijken waar kansen liggen, door het delen van kennis en het bundelen van krachten om tot resultaat te komen. Wat die resultaten zijn hangt af van de gezamenlijke visie, inspanning en bevindingen. Deze dynamiek is kenmerkend voor The Valley”, aldus  Palo Alto-ondernemer Mark Zawacki , oprichter van onder andere 650 Labs en Milestone Group Inc. en bovendien investor.

Zijn keynote bij Vodafone in Amsterdam was aanstekelijk en inspirerend voor het toehoorders publiek van hoofdzakelijke startende ondernemers (Startup Bootcamp,, Rockstart ), organisatie consultants en representanten van grotere bedrijven waar het begrip entrepreneurship in rap tempo wordt omarmd.

BUSINESSPLAN & -CASE MUSEUMSTUKKEN
Inspirerend en aanstekelijk omdat de Valley-aanpak begrijpelijk en zeer pragmatisch blijkt. Ondernemerschap staat voorop; ondernemingsplan & business cases zijn museumbegrippen. In hoog tempo kennis delen, concepten bedenken, ontwikkelen, implementeren, aanpassen en veranderen is het credo. Bedrijven uit binnen- en buitenland, van US, Korea, UK, China en India toe, hebben er veel voor over om onderdeel te zijn van deze Valley-dynamiek.

Inspirerend en aanstekelijk  omdat Zawacki’s keynote bedoeld was om entrepreneurs in Amsterdam een hart onder de riem te steken om vooral in samenwerking door te gaan om hun ideeën en dromen te realiseren.

INTROVERT NEDERLAND NETWERKEN VERLEERD
Hoewel niet de insteek van deze keynote wordt de “missing link” met betrekking tot het Nederland van vandaag haast pijnlijk duidelijk . Waar Nederland zich graag profileert als “Ondernemend Nederland” en prat gaat op VOC-mentaliteit leert de praktijk anders.

Uitzonderingen daargelaten zijn zowel overheid als bedrijfsleven intern gefocust; Overheid richt zich op de BV Nederland; Bedrijven en Overheid op de interne organisatie en processen. Paradoxaal beleid met bijvoorbeeld prioriteit op innovatie maar ook bezuiniging op onderwijs en research & development.

Met Nederland dat afziet van deelname aan de WorldExpo 2015 te Milaan met thema Feeding the Planet, Energy for Life; hetzelfde Nederland waar voedselzekerheid en kwaliteit onderdeel is van speerpuntbeleid en waar toonaangevende wereldspelers in juist deze sector als DSM en Unilever zetelen.

Last but not least is er afnemende belangstelling tot participatie in netwerken en conferenties te constateren waar halverwege de jaren dertig tot en met negentig in de vorige eeuw netwerken in bijvoorbeeld de regio’s Twente, Amsterdam en Brabant floreerden. Met initiatief en ondernemersgeest tot gevolg.

EUROPA NETWERK VAN CLASH & CLUTCH
De keynote maakt bovendien de “missing link” met betrekking tot Europa. Waar in de “Valley” gezamenlijk initiatief en  delen van kennis troef is hetgeen gedreven door dynamiek en pragmatiek in de keten(s) leidt tot innovatie is in diverse EU-lidstaten de roep om “minder” Europa steeds luider. Door diverse Europese Unie- lidstaten wordt gekeken om naar Europa overgehevelde bevoegdheden en verantwoordingen weer terug te halen naar individuele lidstaten. Dit heeft ongetwijfeld invloed op gezamenlijk gedefinieerde Europese speerpunten als financiën, werkgelegenheid, innovatie en duurzaamheid.

De praktijk leert dat er in binnen de overheid en het bedrijfsleven juist een roep om meer Europa bestaat. Met name voor duidelijk en transparante beleidskaders, gevoed vanuit de markt, die vervolgens op een pragmatische en situatie gerelateerde wijze op een kwalitatief goede manier worden geïmplementeerd. Een concrete vraag om transparante beleidskaders gevoed uit de markt en een concrete vraag om investering in capaciteit voor kwalitatieve uitvoering van die beleidskaders.

NETWERKEN BASISVOORWAARDE ONTWIKKELING & INNOVATIE
In tegenstelling tot de ontwikkeling binnen diverse lidstaten is er binnen Europa de laatste tien jaar een tendens zichtbaar van het ontstaan van Europese Netwerken; regio’s die zich met elkaar verbinden om ontwikkelingen door bundeling van krachten aan te kunnen pakken.

Netwerken met als doel het delen van kennis en ervaring ter verrijking en ter inspiratie leidt tot nieuw initiatief. Daar is Silicon Valley exponent van. Aan Nederland en Europa om op basis van een dergelijke dynamiek een eigen en onderscheidende signatuur te vinden. Op basis van draagvlak, kennis delen en bereidheid tot samenwerking van mensen van alle leeftijden; actief in politiek, overheid, bedrijfsleven, onderwijs, cultuur en media

Han van der Zwan
Comnium Corporate Communicatie & PR (www.comnium.nl)- Amsterdam
Co-founder 4Days for Europe (Public Affairs; www.4daysforeurope.eu)...
Co-founder ClientCollective Advertising - Amsterdam & Rotterdam

Weergaven: 602

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden