Nederlands MediaNetwerk

Als een antropoloog van een ander deel van de wereld nu Nederland zou bezoeken, zou het heel duidelijk zijn: Nederland heeft een heel leuk en orgineel cargo cult ritueel: Sinterklaas.

Oorspronkelijk noemde men iets een Cargo Cult als een 'inheemse' samenleving in contact kwam met een rijkere en technisch verder door ontwikkelde cultuur. Een dorpje krijgt allerlei spullen in de schoot geworpen die het zelf nooit kan maken. De cargo cultus kan soms zo ver gaan dat er een soort culturele zelfmoord plaatsvindt: Als alles erop gericht is om spullen te ontvangen en men de eigen productie stopt omdat dit harde werk allemaal niet meer nodig is, het schip met kadootjes komt immers toch wel weer vanzelf de haven binnenzeilen. Soms komen de spullen letterlijk uit de lucht vallen: bij hulpgoederen. Men spreekt van een cargo cult als men geen echt goed beeld heeft waar de goederen vandaan komen: het is een mysterie. De bevoorrading van de eigen samenleving heeft men niet in eigen hand en men heeft geen compleet beeld van de realiteit. En zoals zo vaak met mysterieen worden die omgeven met rituelen.

De antropoloog schrijft op in zijn notitieboekje: ouders en kinderen staan op de kade te zwaaien met vlaggetjes en zingen liedjes totdat er een schip binnenkomt varen. Op dit schip zijn er kadootjes. Waar die kadootjes vandaan komen, waarom die kinderen die kadootjes krijgen: het doet er niet toe: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

De pepernoten, gemaakt met exotische speculaas-specerijen zoals kaneel en gember zijn een duidelijke referentie aan de VOC kruiden. Het ritueel dat ons zo typisch Nederlands maakt, refereert aan de Gouden Eeuw: toen we van modderig kikkerlandje in korte tijd transformeerden naar een van de grootste spelers op aarde. Het is wat van Nederland Nederland maakte. De Vikingen die ons zo bruut beroofden brachten ons wel een goed idee: de wereld rond zeilen.

We denken wel dat Nederland Calvinistisch is: zuinig en hardwerkend. Maar in werkelijkheid is Nederland daarnaast ook gebaseerd op cargo: tijdens de Gouden Eeuw kwamen de goodies vanzelf binnenzeilen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Op de Gouden Koets -nu in reparatie- staan afbeeldingen van 'inheemse bevolkingen'' die ons de specerijen knielend aanbieden. Nu is deze koets in reparatie en rijdt de koning rond in een andere, want... die afbeelding klopt niet helemaal: op het plaatje ontbraken de geweren.

En dan kwam er ook nog die gasbubbel: al dat geld gewoon toegevoegd aan onze begroting: niet opzij gezet zoals Noorwegen dat deed met hun olie. Maar gewoon opgemaakt aan de dagelijkse staatshuishouding.

Lang heb ik het niet begrepen waarom zwarte piet nou zo'n probleem is. Ik dacht als kind altijd dat zwarte piet een soort clowntje was. Je hebt toch ook witte clowns, zoals Pierrots in Frankrijk. Waarom is het zwart schminken van een clown zo taboe? Komt het doordat in VS context, het black facing nog fouter is en wij cultureel gezien nu bij de VS horen?

Er is nog een andere hypothese: Want een clown is de hofnar die als enige de heerser mag bespotten en via humor de macht mag bekritiseren. Waarom heeft zwarte piet geen humor? Waarom is het niet gewoon een zwarte clown? Omdat hij dus blijkbaar die macht niet mag bekritiseren. Daarom.

En het gaat zelfs nog verder dan zwart wit, het gaat om onze cargo cultus: van het niet nadenken waar de kadootjes vandaan kwamen in de gouden eeuw. En als we dat nog steeds niet kunnen, dan zitten we er blijkbaar nog steeds in.

Maar nu werkt het ook nog eens andersom: waar blijft ons afval? Moeten we niet alleen nadenken over binnenkomende goederen: ons een reeel beeld vormen hoe ze tot stand zijn gekomen (is deze kleding gemaakt van kinderarbeid?, hoe komen we aan het colton in onze mobiele telefoon?). Nu moeten we ook nog nadenken over waar iets blijft. Wat dus als ik een ballon oplaat, dan verdwijnt hij niet gewoon in het niets, naar een andere dimensie? Nee die komt in de plastic soep: ballonen eens zo feestelijk kunnen in 2018 echt niet meer: verzin maar iets anders: omgekeerde cargo cult !. 

Het moet echt, uit die bubble komen. Want met Cargo Cults loopt het meestal niet goed af. 

Weergaven: 207

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: TikTok | Google-data | Fake news | Fairphone | Merkonderzoek

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

[Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan

Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen. En ondanks de komst van steeds meer streamingdiensten als Netflix en Disney+, is de bioscoopbranche levendiger dan ooit

[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder

[Column] Mathieu Andriessen: Kijkers zijn de dupe van omroepvisie minister Arie Slob

Op 11 september 2019 vergadert de Kamer er over de toekomstplannen van de NPO. Mathieu Andriessen, directeur bij branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de plannen

[Column] Niels Bruinsma: Upfront guaranteed, zekerheid voor adverteerder of winstmaximalisatie RTL?

Vanaf deze maand is RTL Nederland gestart met een nieuwe inkoopmogelijkheid, de upfront guaranteed. Een veilingmodel dat gebaseerd is op afslag, het gewenste product wordt dus iedere week goedkoper in plaats van duurder per opbod

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden