Nederlands MediaNetwerk

Als een antropoloog van een ander deel van de wereld nu Nederland zou bezoeken, zou het heel duidelijk zijn: Nederland heeft een heel leuk en orgineel cargo cult ritueel: Sinterklaas.

Oorspronkelijk noemde men iets een Cargo Cult als een 'inheemse' samenleving in contact kwam met een rijkere en technisch verder door ontwikkelde cultuur. Een dorpje krijgt allerlei spullen in de schoot geworpen die het zelf nooit kan maken. De cargo cultus kan soms zo ver gaan dat er een soort culturele zelfmoord plaatsvindt: Als alles erop gericht is om spullen te ontvangen en men de eigen productie stopt omdat dit harde werk allemaal niet meer nodig is, het schip met kadootjes komt immers toch wel weer vanzelf de haven binnenzeilen. Soms komen de spullen letterlijk uit de lucht vallen: bij hulpgoederen. Men spreekt van een cargo cult als men geen echt goed beeld heeft waar de goederen vandaan komen: het is een mysterie. De bevoorrading van de eigen samenleving heeft men niet in eigen hand en men heeft geen compleet beeld van de realiteit. En zoals zo vaak met mysterieen worden die omgeven met rituelen.

De antropoloog schrijft op in zijn notitieboekje: ouders en kinderen staan op de kade te zwaaien met vlaggetjes en zingen liedjes totdat er een schip binnenkomt varen. Op dit schip zijn er kadootjes. Waar die kadootjes vandaan komen, waarom die kinderen die kadootjes krijgen: het doet er niet toe: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

De pepernoten, gemaakt met exotische speculaas-specerijen zoals kaneel en gember zijn een duidelijke referentie aan de VOC kruiden. Het ritueel dat ons zo typisch Nederlands maakt, refereert aan de Gouden Eeuw: toen we van modderig kikkerlandje in korte tijd transformeerden naar een van de grootste spelers op aarde. Het is wat van Nederland Nederland maakte. De Vikingen die ons zo bruut beroofden brachten ons wel een goed idee: de wereld rond zeilen.

We denken wel dat Nederland Calvinistisch is: zuinig en hardwerkend. Maar in werkelijkheid is Nederland daarnaast ook gebaseerd op cargo: tijdens de Gouden Eeuw kwamen de goodies vanzelf binnenzeilen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Op de Gouden Koets -nu in reparatie- staan afbeeldingen van 'inheemse bevolkingen'' die ons de specerijen knielend aanbieden. Nu is deze koets in reparatie en rijdt de koning rond in een andere, want... die afbeelding klopt niet helemaal: op het plaatje ontbraken de geweren.

En dan kwam er ook nog die gasbubbel: al dat geld gewoon toegevoegd aan onze begroting: niet opzij gezet zoals Noorwegen dat deed met hun olie. Maar gewoon opgemaakt aan de dagelijkse staatshuishouding.

Lang heb ik het niet begrepen waarom zwarte piet nou zo'n probleem is. Ik dacht als kind altijd dat zwarte piet een soort clowntje was. Je hebt toch ook witte clowns, zoals Pierrots in Frankrijk. Waarom is het zwart schminken van een clown zo taboe? Komt het doordat in VS context, het black facing nog fouter is en wij cultureel gezien nu bij de VS horen?

Er is nog een andere hypothese: Want een clown is de hofnar die als enige de heerser mag bespotten en via humor de macht mag bekritiseren. Waarom heeft zwarte piet geen humor? Waarom is het niet gewoon een zwarte clown? Omdat hij dus blijkbaar die macht niet mag bekritiseren. Daarom.

En het gaat zelfs nog verder dan zwart wit, het gaat om onze cargo cultus: van het niet nadenken waar de kadootjes vandaan kwamen in de gouden eeuw. En als we dat nog steeds niet kunnen, dan zitten we er blijkbaar nog steeds in.

Maar nu werkt het ook nog eens andersom: waar blijft ons afval? Moeten we niet alleen nadenken over binnenkomende goederen: ons een reeel beeld vormen hoe ze tot stand zijn gekomen (is deze kleding gemaakt van kinderarbeid?, hoe komen we aan het colton in onze mobiele telefoon?). Nu moeten we ook nog nadenken over waar iets blijft. Wat dus als ik een ballon oplaat, dan verdwijnt hij niet gewoon in het niets, naar een andere dimensie? Nee die komt in de plastic soep: ballonen eens zo feestelijk kunnen in 2018 echt niet meer: verzin maar iets anders: omgekeerde cargo cult !. 

Het moet echt, uit die bubble komen. Want met Cargo Cults loopt het meestal niet goed af. 

Weergaven: 134

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Mark de Weerd: Improve Digital gaat concurrentie aan met Google, Apple, Facebook en Amazon

Per augustus 2018 nam Mark de Weerd het stokje over van collega Angela Pellaupessy als Country Manager Benelux bij Improve Digital. “Ik zal in hoofdlijnen dezelfde koers blijven varen. De grootste uitdaging die ik zie is het verder bouwen aan een intensieve samenwerking om de concurrentie aan te gaan tegen grootmachten als Google en Facebook”

[Interview] Peter de Mönnink: Talpa Network moet het beste mediabedrijf van Nederland worden

Peter de Mönnink heeft grootse plannen met Talpa Network, waarvan hij eind 2018 CEO werd. Met name SBS6 krijgt vollop zijn aandacht, evenals lineaire televisie en het werken met influencers. Wij spreken hem over het medialandschap en Talpa Network anno 2019

[Interview] Jeroen Huijsdens: Het is ongekend wat we in de film- en bioscoopwereld meemaken

In de filmbranche kunnen ze al jaren niet meer om Jeroen Huijsdens heen. Hij is succesvol filmredacteur en content creator, sinds de start betrokken bij het platform Holland Film Nieuws en oprichter van Filmdepot.nl. Wij spreken hem over bijna dertig jaar werken in de filmsector, over de standvastige Grand Old Lady of Cinema en over welke films we de eerste twee maanden van 2019 niet mogen missen

[Nederlands MediaNetwerk TV] Sander Nagtegaal over Unless

Sander Nagtegaal is CEO van Unless.com en loopt al een tijdje mee in de Amsterdamse startupscene. Hij begon bij de startup Albumprinter, nu beter bekend onder de naam Albelli

[Interview] Boaz Shkolnik: TMG kiest niet meer exclusief voor één specifieke SSP

Telegraaf Media Groep ontsluit sinds kort zijn gehele inventory voor display- en onlinevideo-advertenties via Google Ad Manager en combineert dit met een header bidding-opzet. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden op gebied van formaat en data-proposities. Wij spreken met Boaz Shkolnik, hoofd Programmatic & Technology bij TMG

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: Zitten? Nee, de verticale video is het nieuwe roken

Omdat de oudere, verstandigere generaties onomstotelijk vaststellen dat verticale video een slecht idee is, gaat de jeugd lekker rechtop staande video’s bekijken. Eigenlijk is het net als roken. Lekker rebels iets doms doen

[Column] Niels Langereis: Dit is hét moment om na te denken over hoe je HEMA future proof kunt maken

Het is enorm lastig is om in te schatten hoe snel die verandering van Bricks naar Clicks gaat

[Column] Marvin Jacobs: De Hema heeft iets buitengewoon krachtigs in handen

Het is een winkel waar allemaal komen, ongeacht je sociale klasse, leeftijd of inkomensgroep. Tastbaarder dan de Hema wordt het Nederlandse gelijkheidsbeginsel niet

[Column] Machiel Verkuyl: Ongevraagd advies aan Marcel Boekhoorn inzake de HEMA

Als er één merk is waar ik al heel mijn leven een zwak voor heb is het HEMA. Het brengt veel van waar ik van hou bij elkaar: retail, sterk merk, oer Hollands en een eigenheid die onnavolgbaar sterk is binnen onze cultuur

[Column] Folkert Langeveld: Marketeer, weet je wat je niet weet

Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze weten (known knowns). Er zijn dingen waarvan we weten dat we ze niet weten (known unknowns). En er zijn dingen waarvan we niet weten dat we ze niet weten (unknown unknowns).

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden