Nederlands MediaNetwerk

Slechts vier op de tien Nederlanders weet wat mobiel bellen kost

Rotterdam – 18 december 2008– De kosten van mobiel bellen rijzen de pan uit door hoge tarieven buiten de bundel. Daarnaast is het afronden van mobiele telefoongesprekken naar minuten, ondanks dat men maar een aantal seconde belt, één van de grootste ergernissen onder mobiele bellers in Nederland. Bovendien weten maar weinig consumenten wat een minuut bellen met zijn mobiele telefoon kost. Dit en meer is de uitslag van een onderzoek verricht door Maurice de Hond in opdracht van sim-only telecomaanbieder Youfone. Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 1300 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Tarieven Van alle Nederlanders weet maar 38% wat ze per minuut betalen voor een telefoongesprek. Slechts 21% weet wat hij betaalt per minuut als hij belt buiten zijn belbundel. Bovendien geeft meer dan de helft aan dat ze de tarieven voor mobiel bellen vrij hoog tot hoog vinden. Als antwoord op de vraag wat men betaalt voor het versturen van een SMS, weet de helft dat niet en van de mensen die dat wel weten geeft 61% aan dat ze het versturen van een SMS vrij hoog tot hoog vinden. Afronden naar minuten moet stoppen Het onderzoek toont aan dat 91% van de ondervraagden vindt dat mobiele operators moeten stoppen met het afronden van gesprekken in hele minuten. In de praktijk betalen klanten hierdoor gemiddeld 24 procent meer per uitgaand gesprek en 19 procent bij inkomende gesprekken. Dat afronden per seconde direct moet gebeuren vindt 65%. Ze willen niet dat operators wachten tot dit wettelijk wordt opgelegd door de Europese Commissie. Uit het onderzoek blijkt verder dat 80% van de respondenten vindt dat de opzegtermijn van hun abonnement niet meer mag zijn dan 1 maand. Zakelijke bellers Van alle ondervraagde zakelijke bellers blijkt dat nog geen derde (28%) weet wat men betaalt per minuut. Van hen die wel weten wat een minuut bellen kost met hun mobiele telefoon, vindt maar liefst 77% dat vrij hoog tot hoog. Youfone “Het onderzoek brengt aan het licht dat Nederlanders niet bewust zijn van de kosten die ze betalen voor een gesprek via hun mobiele telefoon. In de praktijk kan de consument vele honderden Euro’s besparen door zich eerst goed te oriënteren op prijs en voorwaarden”, aldus Vincent van Zon van Youfone. “Voor ons een uitdaging om de mobiele beller te informeren dat bellen wel degelijk eerlijk en goedkoper kan. Sinds de oprichting van Youfone in september, kan de consument voor het eerst in Nederland bellen en afrekenen per gebelde seconde. Daarnaast is het abonnement per maand opzegbaar en internationaal belt men tot 40% goedkoper. Daarbij hanteert Youfone transparante en flexibele voorwaarden, zoals een per maand opzegbaar sim only-abonnement, begrijpelijke rekeningen en concurrerende tarieven. Bovendien draagt Youfone een gedeelte van de opbrengst af aan een van de goede doelen die Youfone steunt waaronder Kidsrights”. Maatregelen Afgelopen maanden wordt er regelmatig met overheidsmaatregelen gedreigd. Zo overweegt de Europese Unie om maatregelen te nemen tegen telefoonmaatschappijen die klanten meer gesprekstijd in rekening brengen dan daadwerkelijk wordt gebruikt. Enkele operators rekenen voor 'roaming'-bellen in het buitenland een tarief afgerond in minuten per gesprek, ook indien men slechts enkele seconden in contact staat met de ontvanger.

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: TikTok | Google-data | Fake news | Fairphone | Merkonderzoek

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

[Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan

Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen. En ondanks de komst van steeds meer streamingdiensten als Netflix en Disney+, is de bioscoopbranche levendiger dan ooit

[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder

[Column] Mathieu Andriessen: Kijkers zijn de dupe van omroepvisie minister Arie Slob

Op 11 september 2019 vergadert de Kamer er over de toekomstplannen van de NPO. Mathieu Andriessen, directeur bij branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de plannen

[Column] Niels Bruinsma: Upfront guaranteed, zekerheid voor adverteerder of winstmaximalisatie RTL?

Vanaf deze maand is RTL Nederland gestart met een nieuwe inkoopmogelijkheid, de upfront guaranteed. Een veilingmodel dat gebaseerd is op afslag, het gewenste product wordt dus iedere week goedkoper in plaats van duurder per opbod

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden