Nederlands MediaNetwerk

Is je nationale, in de pers breed uitgemeten, campagne ‘filevrije dag’ geslaagd als er als van ouds gewoon files staan die dag? Volgens het campagneteam wel, zoals te lezen is op www.filevrijedag.nl. Wat was er zo succesvol aan deze campagne? Dat we het met z’n allen eindelijk eens een keer over files hebben gehad, want dat doen we al zo weinig, of dat je in de file hebt kunnen luisteren naar de directeur van de ANWB die ons automobilisten vertelde dat “het belangrijk is ‘eens stil te staan’ bij onze keuze van mobiliteit”. En stil stonden we. De Nederlandse Spoorwegen en Rabobank deden mee aan deze zelfverklaarde succesvolle dag. ‘Onvoorziene omstandigheden’ hebben er die dag toe geleid dat er op de nationale filevrije dag toch files stonden’. Gek, meestal laten ongelukken en dat soort van dingen zich zo goed regelen en aankondigen. Agendasetting is in de slechte gevallen een
piggy back ride op een populair sociaal maatschappelijk onderwerp. In de goede gevallen heeft het een belangrijk staartje en wordt er ook verder aan dit onderwerp gesleuteld om vervolgens met concrete oplossingen te komen. Moedig was het geweest als de organiserende partijen hadden gezegd dat het fileprobleem (laten we het inmiddels geen uitdaging meer noemen) nog hardnekkiger is dan voorzien en dat er zwaardere middelen moeten worden ingezet dan filevrije dagen. Dat er andere initiatieven nodig zijn om een doorslaand succes en blijvend verschil te maken. Geld is doorgaans een effectieve drijfveer. Files kosten het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks miljarden (voor de geïnteresseerden: in 2007 kwamen de kosten volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) uit op tussen 2,7 en 3,6 miljard euro). Maar dit voelen niet alle automobilisten in de eigen portemonnee. Ondernemers des te harder, maar daar hebben werknemers dan weer niet zo veel boodschap aan als het regent, als ze in de auto lekker zitten te ontbijten of als we allemaal op dezelfde tijd bij de crèche moeten zijn. Nee, geld werkt alleen goed als het meteen in de knip van de consument terecht komt. Zoals met orgaandonaties. Alle principes van de baan en angsten over boord met de komst van een financiële
incentive. Korting, 10 euro per maand, op je verzekeringspremie bij orgaandonatieregistratie. Slim in tijden van angst om geld. Maar effectief en ethisch verantwoord? De tegenstander vindt dat naastenliefde de doorslag moet geven bij het doneren van organen. De persoon die al jaren op een nier zit te wachten is ziels gelukkig met zowel een gratis als een omgekochte nier. Iedere nier is er een en straks iedereen met een ritssluiting op het lijf de recessie door? Ben benieuwd of de Nederlander gevoelig is voor deze aanpak. En of deze berichtgeving over niet al te lange tijd opduikt als volledig opgetuigde en geregisseerde commerciële campagne of dat hier sprake is van een denktank die zich wel degelijk bezig houdt met het ontwikkelen van manieren om onze opvattingen over ‘hoe het hoort’ te veranderen en stof tot nadenken mee te geven. Het wachten is op de cijfers en de top of flopberichtgeving die ongetwijfeld in twee kampen verdeeld zal zijn.

Weergaven: 78

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden