Nederlands MediaNetwerk

“There's only one thing worse than being talked about,” zei de Engelse schrijver Oscar Wilde, “and that`s not being talked about about.” Zo bezien heeft Research in Motion, producent van de BlackBerry, weinig te klagen over de gratis reclame die Obama voor hen maakt. Presidentiële aandacht pakt echter niet altijd goed uit.

Reagan's liefde voor jelly beans is wellicht de meeste bekende 'presidential product endorsement.' In de Oval Office stond altijd een vol bakje op zijn bureau. Minder bekend is dat hij deze snoepjes ook strategisch inzette, “You can tell a lot about a fella's character by whether he picks out all of one color or just grabs a handful.” Zijn voorganger Johnson was zo dol op Fresca dat producent Coca Cola een waterfontein in het Witte Huis installeerde waar de frisdrank 24/7 gekoeld uit kwam. En Clinton maakte er een gewoonte van om tijdens presidentiële campagnes bij McDonalds te stoppen voor een gesprek met potientiële kiezers én een Big Mac.

De fastfood gigant was echter minder blij toen Clinton na zijn presidentsschap een viervoudige bypass moest ondergaan: volgens de doktoren waren zijn hartproblemen mede veroorzaakt door te veel en te vet eten. Ook zullen veel groenteboeren (en ouders) de dag vervloekt hebben dat Bush sr. tijdens een persconferentie zijn mening gaf over broccoli, “I don't like it and I haven't liked it since my childhood. And I'm president of the United States and I'm not going to eat it any more.”

Blackberry producent Research in Motion hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken. Obama heeft zich al vaak zo positief over zijn PDA uitgelaten dat zijn 'endorsement' hem tussen de $25 en $50 miljoen miljoen zou kunnen opleveren. Volgens de CEO van Paradigm, een bedrijf dat sterren en adverteerders samenbrengt, is een dagje commercieël campagne voeren “with the most A-list of A-list of A-list” goed voor zo'n $10 tot $15 miljoen.

Obama koopt hier natuurlijk niets voor; en ook als oud-president zal hij waarschijnlijk geen geld aannemen. Research in Motion kan daarom wellicht een voorbeeld nemen aan het portret dat de jelly bean fabrikant Reagan schonk bij de opening van zijn presidentiële bibliotheek: het is gemaakt van 10.000 jelly beans.

Weergaven: 29

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden