Nederlands MediaNetwerk

Groot was de ergernis onder vormgevers toen 35 jaar geleden de barcode in Nederland geïntroduceerd werd en steeds meer mooie strakke tijdschriftcovers ontsierd werden door een verzameling verticale streepjes.

Anderen zagen het als een bijna niet te bevatten wonder van techniek. ‘Allemachtig, het werkt echt!’ zou Albert “Ab” Heijn geroepen hebben, toen hij zag dat producten aan de kassa gescand konden worden.

Inmiddels krijgen QR-codes op steeds meer producten ruimte. In tegenstelling tot de traditionele barcodes, zijn de QR’s ook (en vooral) te gebruiken door consumenten, die nadere informatie vinden als ze, meestal met een mobiele telefoon, de code scannen. Zo wordt zelfs een pak luiers interactief.

Het is duidelijk dat industrie en markt naarstig de verschillende mogelijkheden uitprobeert. Wat werkt wel, en waarop moet je zo’n code nu juist niet plakken.

De nieuwste toepassing ontdekte ik onlangs. Op de website www.ag.nl, staat niet meer dan een QR-code, met voor de duidelijkheid nog eens de url van de site eronder vermeld: ag.nl

 

Dit is een totaal absurde manier van QR-gebruik. Zo’n code verwijst in de praktijk nogal eens naar een site, het plaatsen van de afbeelding op een website lijkt mij (dus) vrij zinloos.

Scannen met de iPhone lukte niet, het scherm spiegelde te sterk en de zwarte vlekken interfereerden. Dus moest ik eerst de pagina printen (!), om de code te scannen. Het leverde me niet meer op dan een VCARD, met de melding dat de AG Groep achter de site ‘zit’.

Het wrange is, dat het ICT-vakblad Automatisering Gids (www.automatiseringgids.nl), in de volksmond AG genoemd, al jaren aast op deze url. Dat het weekblad op een zo domme manier in verbinding wordt gebracht met dit wel heel suffe gebruik van QR-mogelijkheden is op z’n zachtst gezegd pijnlijk.

Weergaven: 87

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden