Nederlands MediaNetwerk

Taalvaardigheid van kinderen verbetert door social media en whatsappen

Taalvaardigheid van kinderen verbetert door social media en whatsappen

Vanwege het taalgebruik van jongeren op social media klinkt het wellicht vreemd, maar veel jongeren zijn wel degelijk op de hoogte van de regels uit het Groene Boekje.

In Engeland keken onderzoekers naar de taalvaardigheid van 160 jongeren tussen de 8 en 16 jaar oud. Hun taalkennis en taalgebruik in sms’jes of Whatsapps werd twee keer onder uitvoerig getest: aan het begin van het onderzoek en na een jaar. Daarbij werd een vergelijking gemaakt tussen het aantal fouten in de berichten van de jongeren en hun prestaties tijdens een schrijfvaardigheidstest.

Het lijkt logisch om te veronderstellen dat de kinderen met de vreemdste taalkronkels in hun berichten ook het slechtst presteerden tijdens deze tests, maar dit bleek onjuist. De creatiefste Whatsappers bleken uiteindelijk namelijk zelfs de beste spellers. Het gebruik van allerlei afkortingen of samenvoegingen van woorden zou juist helpen om een beter taalgevoel te ontwikkelen.

Clare Wood, een van de onderzoekers die meewerkte aan het project, hoopt dat de uitkomsten ouders geruststellen over het smartphone-gebruik van hun kinderen. “Ze hoeven daar niet bang voor te zijn, want het is nog nooit bewezen dat het taalgebruik van jongeren hierdoor achteruit gaat. Sterker nog: het wordt er zelfs beter op. Wel is het belangrijk om kinderen te leren wanneer ze taalregels strikt moeten naleven en wanneer niet.”

Weergaven: 336

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden