Nederlands MediaNetwerk

Draait Facebook Hyves de nek om? Loopt Hyves leeg? Is Hyves ten dode opgeschreven? Je zou het wel denken als je her en der de commentaren leest. Maar elke mening is er ook maar één. Je kunt het maar beter meten, dan weet je het. En dat deed TNS NIPO.

Met TNS NIPO Clicks monitoren en analyseren we (op anonieme basis) continu het surfgedrag van 15.000 Nederlanders. Onlangs onderzochten we de scores voor Facebook en Hyves voor de zes maanden van juni tot en met november van dit jaar. Om de meting in een wat breder perspectief te kunnen plaatsen, namen we ook de scores voor MySpace, LinkedIn en Twitter mee.

Een korte introductiefilm van TNS NIPO Clicks is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=mVc2Ak3lrAY

 

Enkele feiten vooraf:

  • Volgens Google Zeitgeist 2010 is Hyves in Nederland de meest gezochte zoekterm in Google.
  • Facebook is marktleider in 115 landen ter wereld
  • In de VS kan geen enkel ander social network ook maar in de schaduw staan van Facebook, dat een marktaandeel heeft van meer dan zestig procent. De nummer twee, MySpace, moet
    het stellen met krap vijf procent.



Forse groei Facebook
. Facebook groeit fors, met bijna vijftig procent meer unieke bezoekers per maand in zes maanden tijd. De groei van Facebook gaat vooralsnog niet ten koste van Hyves. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in een half jaar tijd met drie procent gedaald. Lichte krimp in een groeiende markt is voor Hyves niet direct een grote zorg. Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kan immers nauwelijks nog groeien. Opvallend is dat LinkedIn zelfs nog harder groeit dan Facebook, namelijk met 51 procent.
Twitter trekt achttien procent meer unieke bezoekers.
MySpace is de grote verliezer en levert achttien procent unieke bezoekers in.


Hyves-bezoekers meest loyaal. Bezoekers van Hyves keren het vaakst terug (zelfs tweemaal vaker dan Facebook-bezoekers). Daarmee scoort Hyves dus zeer sterk op loyaliteit. Hier staat tegenover dat Facebook-bezoekers veel langer op de site blijven hangen en ook veel meer pagina's bezoeken. Engagement is de grote kracht van Facebook. Ongetwijfeld dragen de zeer populaire Facebook-games als Farmville voor een belangrijk deel bij aan de hoge scores.

De scores voor Twitter vallen tegen. Wie echter een typische Twitter-verslaafde kent, weet dat deze ook dikwijls zijn tweets de wereld inzendt via zijn mobieltje. TNS NIPO Clicks meet op dit moment uitsluitend het internetgebruik via de vaste verbinding. We weten, dat een groeiend aantal gebruikers de social media via hun smart phone bezoeken.


Facebook groeit sterk in Nederland, maar vooralsnog gaat dat niet ten koste van de bezoekersaantallen van Hyves. In het afgelopen half jaar namen de bezoekcijfers van Facebook met bijna vijftig procent toe, die van Hyves daalden heel licht (drie procent).

Hyves slaagt er veel beter in mensen vaak naar de website te lokken, maar Facebook-bezoekers blijven langer online en bezoeken beduidend meer pagina's.

In Nederland is Hyves nog steeds met afstand het grootste social network, maar Facebook komt rap dichterbij.

www.tns-nipo.com
www.tns-nipo.com/webstrategy

Weergaven: 151

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden