Nederlands MediaNetwerk

Draait Facebook Hyves de nek om? Loopt Hyves leeg? Is Hyves ten dode opgeschreven? Je zou het wel denken als je her en der de commentaren leest. Maar elke mening is er ook maar één. Je kunt het maar beter meten, dan weet je het. En dat deed TNS NIPO.

Met TNS NIPO Clicks monitoren en analyseren we (op anonieme basis) continu het surfgedrag van 15.000 Nederlanders. Onlangs onderzochten we de scores voor Facebook en Hyves voor de zes maanden van juni tot en met november van dit jaar. Om de meting in een wat breder perspectief te kunnen plaatsen, namen we ook de scores voor MySpace, LinkedIn en Twitter mee.

Een korte introductiefilm van TNS NIPO Clicks is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=mVc2Ak3lrAY

 

Enkele feiten vooraf:

  • Volgens Google Zeitgeist 2010 is Hyves in Nederland de meest gezochte zoekterm in Google.
  • Facebook is marktleider in 115 landen ter wereld
  • In de VS kan geen enkel ander social network ook maar in de schaduw staan van Facebook, dat een marktaandeel heeft van meer dan zestig procent. De nummer twee, MySpace, moet
    het stellen met krap vijf procent.



Forse groei Facebook
. Facebook groeit fors, met bijna vijftig procent meer unieke bezoekers per maand in zes maanden tijd. De groei van Facebook gaat vooralsnog niet ten koste van Hyves. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in een half jaar tijd met drie procent gedaald. Lichte krimp in een groeiende markt is voor Hyves niet direct een grote zorg. Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kan immers nauwelijks nog groeien. Opvallend is dat LinkedIn zelfs nog harder groeit dan Facebook, namelijk met 51 procent.
Twitter trekt achttien procent meer unieke bezoekers.
MySpace is de grote verliezer en levert achttien procent unieke bezoekers in.


Hyves-bezoekers meest loyaal. Bezoekers van Hyves keren het vaakst terug (zelfs tweemaal vaker dan Facebook-bezoekers). Daarmee scoort Hyves dus zeer sterk op loyaliteit. Hier staat tegenover dat Facebook-bezoekers veel langer op de site blijven hangen en ook veel meer pagina's bezoeken. Engagement is de grote kracht van Facebook. Ongetwijfeld dragen de zeer populaire Facebook-games als Farmville voor een belangrijk deel bij aan de hoge scores.

De scores voor Twitter vallen tegen. Wie echter een typische Twitter-verslaafde kent, weet dat deze ook dikwijls zijn tweets de wereld inzendt via zijn mobieltje. TNS NIPO Clicks meet op dit moment uitsluitend het internetgebruik via de vaste verbinding. We weten, dat een groeiend aantal gebruikers de social media via hun smart phone bezoeken.


Facebook groeit sterk in Nederland, maar vooralsnog gaat dat niet ten koste van de bezoekersaantallen van Hyves. In het afgelopen half jaar namen de bezoekcijfers van Facebook met bijna vijftig procent toe, die van Hyves daalden heel licht (drie procent).

Hyves slaagt er veel beter in mensen vaak naar de website te lokken, maar Facebook-bezoekers blijven langer online en bezoeken beduidend meer pagina's.

In Nederland is Hyves nog steeds met afstand het grootste social network, maar Facebook komt rap dichterbij.

www.tns-nipo.com
www.tns-nipo.com/webstrategy

Weergaven: 150

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

[Column] Erwin Fisser: Mijn mening doet er niet toe

Iemand wees me op het optreden van de directeur van Roche Nederland bij Jinek vorige week donderdag. Althans, ik geloof dat ze dat was, dat werd me uit het korte videootje niet helemaal duidelijk

[Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken

Het waren de bijzonderste twee weken van mijn leven en ik geloof van het leven van iedere Nederlander onder de 75 jaar. De 75-plussers hebben al een oorlog meegemaakt dus dit voelde voor hen meer als een dé­jà vu

[Column] Bob Gouloze: Coronablues

Ons kabinet krijgt kritiek. Over slechte communicatie en een onduidelijke aanpak. Het lijkt alsof men onvoldoende weet. Een auto bestuurt met beslagen ruiten. Meten is weten

Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden