Nederlands MediaNetwerk

Twee Nederlandse nominaties voor UNESCO Memory of the World Register

 
De Jean Desmet-collectie van
EYE Film Instituut Nederland en het manuscript van de
Max Havelaar, beheerd door 
Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, maken kans op een plaats in het Memory of the World Register van UNESCO. Het Register is de Werelderfgoedlijst voor documentair erfgoed: boeken, archiefstukken, film- en geluidsopnamen, met een uitzonderlijke betekenis voor de wereld.


Het Memory of the World Register bevat al enkele Nederlandse bijdragen zoals het dagboek van Anne Frank en de archieven van de
VOC. In mei wordt door het IAC (International Advisory Committee) besloten of de nominaties voor de Max Havelaar en de Desmet-collectie verzilverd worden.


De collectie van Jean Desmet (1875-1956) is sinds 1957 in beheer van het Filmmuseum, nu EYE Film Instituut Nederland. Desmet was de eerste grote Nederlandse filmdistributeur. Tussen de circa 900 films van Desmet zitten vele meesterwerken die decennia uit het zicht waren verdwenen. Desmet exploiteerde diverse bioscopen en leverde benodigdheden aan andere bioscoopexploitanten. Dat naast zijn films ook de bedrijfsadministratie, affiches, reclamemateriaal en foto’s bewaard zijn gebleven, maakt de collectie van grote waarde. Het geheel geeft inzicht in de film- en bioscoopgeschiedenis en is tevens een sociaal, historisch en cultureel document van de vroege jaren van de cinema tot in de jaren ’50.

Het manuscript van de Max Havelaar is eigendom van het Multatuli Genootschap en wordt sinds 1931 beheerd bij de Bijzondere Collecties van de UvA. Het wereldberoemde meesterwerk van Multatuli (1820-1887) over onderdrukking en uitbuiting werd voor het eerst uitgegeven in 1860. Omdat dit boek wordt beschouwd als het belangrijkste literaire werk uit de Nederlandse letterkunde en het wereldwijd van cruciaal belang is geweest bij het proces van dekolonisatie, is het belangrijk dat het handschrift op het hoogste niveau tot werelderfgoed wordt bestempeld. De actualiteit van de boodschap van het werk blijkt ook uit het feit dat Max Havelaar inmiddels als inspiratiebron dient voor eerlijke
(fair trade) wereldhandel.


Handschrift 

 

www.eyefilm.nl

www.bijzonderecollecties.uva.nl


Weergaven: 64

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Nederlands MediaNetwerk TV] Anneli Rispens over So Me Mc en social media

Anneli Rispens is oprichter van So Me Mc, een managementconsultancy gericht op social media. Haar doelgroep zijn C-level executives met passie voor social media, die ook het bredere plaatje van het medium zien

[Startup Interview] Myron Leskiv, CEO, Atama.AI, Netherlands

Atama A.I is a Netherlands startup that develops Artificial Intelligence-based trading algorithms for financial markets informed by years of research and development. It uses over 170 technical indicators and trained and back-tested millions of times to predict where the markets will go.

[Interview] Sjoerd van der Meijden over de verbrede scope van [M]media

Sjoerd van der Meijden is Director Sales & Business Development bij [M]media, voorheen Mannenmedia. Waar het bedrijf zich eerst alleen op de doelgroep mannen richtte, is daar verandering in gekomen

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Generatie Alpha dat zijn wij

Generatie Z is net meerderjarig geworden en in de VS zijn onderzoekers al de volgende generatie aan het analyseren: generatie Alfa. We waren toch bij de laatste letter van het Latijnse alfabet, laten we een doorstart maken met het Griekse

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: How to make a podcast

No need to explain the popularity of podcasts. Education becomes entertainment, anytime, anywhere, while you do something else. Actually, podcasts are nothing new, the first dates from 2004

[Column] Bob Goulooze: Ad hominem

Menigeen verbaast zich over de opkomst van het andere denken. Al enige jaren zien we een toename van mensen en groepen die zich afzetten tegen de gangbare gedachten over de wereld. Van platte aarde adepten en antivaxers tot klimaatontkenners en coronasceptici

Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Respect voor Famke

Ik kan me er heel veel bij voorstellen als je tot vorige week nog nooit van Famke Louise had gehoord. Een soort van Kim Kardashian-achtige roem is het. Waarbij veel mensen wel vaag een idee hebben dat ze je naam vaker gehoord hebben, maar geen idee over in welke context dat was

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden