Nederlands MediaNetwerk

Wees niet bang voor het online leven van je personeel

Terwijl ik voor de buis op dinsdag 28 september jl. het RTL Nieuws aan het kijken ben, komt er een item voorbij over Twitter, Hyves en Facebook. Het blijkt dat een groot deel van de top van het Nederlandse bedrijfsleven zich hier geen raad mee weet. Bij veel organisaties, bijvoorbeeld in het Medisch Centrum Leeuwarden, is het zelfs verboden voor medewerkers en medisch personeel om te Twitteren en te Hyven tijdens werktijd.

Ik krijg direct de kriebels als ik dit soort nieuws hoor. Als eigenwijze communicatie expert weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om ook online duidelijk aanwezig te zijn met je bedrijf. Maar ook hoe belangrijk het is om te luisteren naar je klanten en personeel. Bijna iedereen uit tegenwoordig zijn mening via het internet. Veel bedrijven weten zich hier geen raad mee, ze zijn bang dat de medewerkers hun mening niet onder stoelen of banken zullen steken. Maar naar mijn mening kan dit juist heel positief uitwerken. Als bedrijf kun je hier heel slim gebruik van maken.

De afgelopen week heb ik bij Ivo Valkenburg en Ton Peters de training persoonlijke ontwikkeling vanuit spiritualiteit gevolgd. ‘Vast heel zweverig en niet van deze wereld’, hoor ik je denken. Nou nee hoor, 1 + 1 is nog altijd 2 bij deze heren. Ik heb deze week geleerd dat het opereren vanuit je hart en het luisteren naar de mens je veel kan opleveren, ook als directie zijnde. Niet alleen rationele denkpatronen, maar ook je hand op je hart leggen, kan je als directie heel veel opleveren. Als de top van een bedrijf echt vanuit het hart en gevoel denkt en ook echt oor heeft voor haar medewerkers, dan juichen zij het gebruik van social media door personeel alleen maar toe.
Want hoe makkelijk kan het werken als je personeel Twittert: ‘Zucht, vandaag weer overwerken’, ‘De koffie op het werk heeft zo’n vreemde smaak de laatste tijd’ of ‘Vannacht geen oog dichtgedaan toch vroeg uit bed om te werken’. Voor jou als werkgever tijd om een luisterend oor te bieden, een kop koffie samen te drinken of een keer spontaan aan de lunchtafel aan te schuiven en zo te praten over datgene waar de perso(o)n(en) mee zit(ten). Kortom, voorkom angst voor het online leven, wees er open over. Door een positieve draai te geven aan het gebruik van social media, kan ik je verzekeren dat de negatieve berichten een stuk minder worden.

Natasja la Lau
Managing partner Yellow Communications

Weergaven: 26

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden