Nederlands MediaNetwerk

Unisys: IT infrastructuur Europese bedrijven nog niet klaar voor consumententechnologieën op de werkvloer

Een nieuw onderzoek uitgevoerd door International Data Corp. (IDC) in opdracht van Unisys Corporation (NYSE:UIS), toont aan dat de IT infrastructuur van Europese bedrijven nog niet voldoende voorbereid is op het snelgroeiende gebruik van consumenten elektronica en applicaties, zoals netbooks, iPads en social media, op de werkvloer. Met name op het gebied van support en security schieten bedrijven nog te kort. Daarnaast zien de bedrijven nog niet welke mogelijkheden deze technologieën en applicaties allemaal bieden.

Voor het onderzoek ondervroeg IDC 987 eindgebruikers en 204 CIO’s en IT-directors uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Nederland naar het gebruik van consumententechnologieën op de werkvloer. Hieruit kwam onder andere naar voren dat het gebruik van consumenten elektronica op de werkvloer al breed vertegenwoordigd is. 95 Procent van de i-Workers geeft aan tenminste één apparaat dat door henzelf is aangeschaft, voor werk te gebruiken.

Dit gebruik overstijgt ruimschoots de verwachtingen van hun werkgevers en IT-afdelingen. In Nederland bijvoorbeeld, maakt 27 procent van de i-Workers* gebruik van een smartphone zoals een Blackberry, en 18 procent gebruikt netbooks en PC tablets op het werk. Dit in sterk contrast met de verwachting van hun werkgevers. Zij denken dat respectievelijk 9 en 4 procent gebruik maakt dergelijke technologieën. Ook in het Verenigd Koninkrijk zit er een kloof tussen realiteit en verwachting. Hier geeft 38 procent van de i-Workers aan smartphones te gebruiken voor werk, terwijl de werkgever denkt dat dit slechts 14 procent is.

Volgens het onderzoek van IDC wordt de helft van deze consumententechnologieën wereldwijd gebruikt voor zowel zakelijke als privé doeleinden, met als gevolg een mix van bedrijfsinformatie en persoonlijke data. Dit brengt diverse risico’s voor de bedrijven met zich mee.

Eddie Wakelam, vice president of Application Modernisation and Outsourcing Services bij Unisys zegt: “Dit onderzoek toont dat de consumerization van IT op de werkvloer sneller groeit dan bedrijven hebben voorzien. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven zich tegen deze trend af te zetten. Het gebruik van dergelijke apparaten en applicaties simpelweg verbieden zal de vloedgolf ook niet doen stoppen. Bedrijven die zich hier succesvol doorheen slaan zijn juist die bedrijven die erkennen dat hun werknemers eigen technologieën zullen blijven gebruiken voor zakelijke doeleinden. Deze bedrijven zorgen ervoor dat hun werknemers altijd en overal toegang krijgen tot de data die zij nodig hebben, met het systeem dat zij wensen, waarbij het security aspect niet uit het oog verloren wordt.”

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat in veel delen van Europa bedrijven gebruik maken van aankoopregelingen voor consumenten elektronica binnen hun organisaties. 42 Procent van het IT-management in Nederland en 40 procent in Duitsland bieden hun werknemers kortingen en toelagen aan om hen te helpen bij de aanschaf van nieuwe elektronica. Ook vergoedt 57 procent van het Nederlandse en 43 procent van het Duitse IT-management de aankopen van de werknemers, waarbij alle zakelijke gebruikerskosten worden gedekt.

In de rest van Europa domineert nog altijd de traditionele opvatting: slechts 22 procent van het IT-management in België en 27 procent in het Verenigd Koninkrijk bieden dezelfde kortingen en vergoedingen. Hierbij bieden zij hun werknemers echter de standaard technologieën die door het bedrijf normaal toch al worden aangekocht.

Europese bedrijven tonen openheid met betrekking tot het gebruik van social media platformen en applicaties op de werkvloer. In Nederland, denkt 64 procent van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk privéberichten plaatsen op chatrooms en blogs. Echter, 41 procents van de i-Workers geeft aan dit ook daadwerkelijk te doen. In Duitsland denkt 54 procent van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk social networking sites bezoeken, tegen 37 procent van de i-Workers.

Het onderzoek onthult verder dat bedrijven verwachten dat hun gebruik van social media zoals Twitter en Facebook, in de aankomende jaren verder zal groeien om op die manier de communicatie met hun werknemers, klanten en media te verbeteren. In Nederland en België verwacht het IT-management de grootste groei van deze social media tools. Hoewel momenteel 29 procent van de Nederlandse CIO’s zakelijk gebruikmaakt van Twitter, verwacht 37 procent dit volgend jaar te doen. Hetzelfde geldt in België voor het gebruik van Facebook voor zakelijke doeleinden. De voorspelling is dat deze van 20 procent zal groeien naar 39 procent in 2011.

Ondanks het feit dat bedrijven openstaan voor het gebruik van apparatuur en applicaties, toont het onderzoek wel enkele gaten in het vermogen van bedrijven om deze gebruikers effectief te kunnen ondersteunen, waardoor de bezorgdheid rondom security en controle toeneemt. Zowel i-Workers als het IT-management kennen hun eigen bedrijf met betrekking tot support van consumententechnologieën een laag cijfer toe. Hierbij geeft het IT-management overigens aan meer vertrouwen te hebben in hun vermogen tot ondersteuning.

Beide partijen is gevraagd een cijfer toe te kennen aan de ondersteuning van verschillende technologieën, hierbij stond het cijfer één voor slecht en vijf voor zeer goed. De Nederlandse i-Workers gaven hun bedrijf voor de ondersteuning van social networks gemiddeld een 1,8, terwijl de IT-directors een gemiddelde 2,6 uitdeelden. Hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk. I-Workers gaven een gemiddelde 1,5 voor deze dienst, het IT-management gaf henzelf een gemiddelde 2,7.

Erwin uit de Bos, Intelligent IT Infrastructures Architect bij Unisys zegt hierover: “De consumerization van IT wordt niet top down aangewakkerd door de IT-afdelingen, maar door tech-savvy i-Workers die hongerig zijn naar informatie en uitgesproken ideeën hebben over nieuwe manieren om te innoveren, klanten te helpen en efficiënter te opereren. Ons onderzoek toont aan dat de bedrijven in Nederland nog een lange weg te gaan hebben om de innovaties van hun werknemers bij te kunnen houden. Bedrijven die weten hoe zijn voordeel kunnen halen uit dit potentieel – zonder hun bedrijfssysteem in het gedrang te brengen – zullen zich succesvol staande weten te houden in de consumentengedreven markt van de toekomst.”

Bedrijven kunnen zelf testen of zij klaar zijn voor de razendsnelle groei van consumerization van IT door hier te klikken. Deze self-assessment biedt bedrijven inzicht in hun vermogen om op deze trend in te spelen.

www.unisys.nl

Weergaven: 34

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden