Nederlands MediaNetwerk

Vak-event over duurzame inzetbaarheid 4, 5 en 6 november in de Brabanthallen

Inzet op Maat; “meer rendement als je duurzaam inzetbaar bent!"
Zo zou iedere werkdag kunnen beginnen, voor de broodnodige energie:
https://www.youtube.com/watch?v=T8zL3HUwAgQ  (Het Drumcafé) 

Wat is duurzaam inzetbaar zijn? 
Dát heb ik begrepen: duurzaam inzetbaar zijn, is iets anders dan de levensbestendige werknemer uithangen. Werken houdt natuurlijk een keertje op. Matthijs van Nieuwkerk met rollator op z’n 90-ste in de studio naar zijn plek achter de tafel van “De wereld draait door”, zullen we niet te zien krijgen. En ik vraag mij af, wie zou dat willen? Matthijs misschien wel als eerste niet. Maar op je 60-ste er uitgeknikkerd worden omdat die grens als standaard gehanteerd wordt, wil niemand. Ik denk dat iedereen vooral voor zichzelf wil kunnen praten als het gaat om stoppen met werken. En misschien zijn mensen onder voorwaarden ook nog wel bereid andere taken op zich te nemen in de organisatie.

Ik bijvoorbeeld, houd van schrijven. Bedrijfsjournalistiek, zou in mijn ogen een leuke vervolgopdracht zijn, waarin ik het nog wel tien jaar kan volhouden.

Het hangt af van je positie wat je aan dit event hebt
Oké dan. Ben je een werknemer? Verklaar je aan het eind van deze week even “duurzaam inzetbaar” voor je baas. Doe het, voordat het te laat is. Verzamel wel eerst jouw informatie op dit event. Het is er nog deze week; morgen en overmorgen. Ook geschikt voor zelfstandig professionals.

Ben je een HRM (Human Resource Manager)? Doe het voor je werkgever. Het gaat om het rendement van zijn personeel. En ga dagelijks eens naar de werkvloer. Maak als HRM-er contact met die werkvloer. Het gaat om jouw band met de medewerkers en jouw zicht op hun dagelijkse realiteit. Kom ook stevig op voor het personeel van je baas en niet alleen voor de lijnmanager.

Aanbieders van tools voor duurzame inzetbaarheid te over op dit event, op deze vakbeurs om je te informeren: wat kun je doen voor jouw werkgever om meerwaarde uit je personeelsbestand te halen? Ideeën genoeg. Kijk en luister zelf maar…

Niet alles werd even direct gezegd zoals ik dat nu doe. Maar het bovenstaande vind ik af te leiden van een berg aan informatie: werken benaderd vanuit menselijkheid en vanuit menselijke behoeften, levert zoveel meer op. En dat doe je beslist anders dan het incidenteel doorbreken van de dagelijkse sleur. Werken vanuit duurzame inzetbaarheid, is een totaal andere manier van benaderen van werk. Zelfs van de zijde van de politie hoorde ik tot mijn verrassing:  “laten we ophouden met te denken dat uitvoerenden alleen werk uitvoeren”.  Meer informatie over het onderzoek van de politieacademie staat in .... De informatie geeft te denken in brede kring. Ook in dit netwerk kan ik mij voorstellen. Want in dit sociale netwerk zijn veel MKB-ers vertegenwoordigd die dagelijks uitvoerend werk doen.

Duurzaam inzetbaar gaat over meer dan leeftijd alleen.  Het kan ook gaan over werken vanuit waarden. Zelf gekozen waarden. Zodat je beter beseft waarom je je werk doet. Daarbij kun je je afvragen “wat voeg ik toe aan onze samenleving?“ Als je dat weet, geeft alleen dat besef al een boost – weet ik uit eigen ervaring.  TPS gelooft in mensen en draagt dat uit.

Tegen ouder worden is niets te doen. Wel tegen minder goed functioneren omdat je ouder geworden bent. Dat hebben ze ontdekt aan de Erasmus-universiteit. Katinka Dijkstra en Daantje Derks gaven in het kort aan wat ze hadden ontdekt over inhibitie, werkgeheugen en selectieve aandacht. Het is allemaal te oefenen:

Fit blijven
In beweging blijf je fit. Ondernemers blijven in beweging. Voor zzp-ers is de cirkel gauw rond.
Dat is anders voor werknemers. Werknemers moeten vooral niet indutten. 

Bij de eerste de beste presentatie die ik bijwoonde werd het belang hiervan aangetoond. Michaël  van Straalen van MKB Nederland werd onderbroken in zijn presentatie door het Drumcafé. Na een beetje beweging was zijn publiek weer één en al oor. “Yes”, en dan allemaal tegelijk met de juiste bewegingen.  Zie boven de film van het Drumcafé. 

De heer Van Straalen sprak over employability en het vergroten van competenties. Werkgevers moeten vooral praten met hun medewerkers. De werkomgeving moet medewerkers vooral blijven prikkelen. Dan is het belangrijk dat zij verantwoordelijkheid krijgen én de nodige vrijheid. Daar valt al veel mee te winnen. 

Een enkele impressie van de werkvloer van dit goed bezocht event: 

Weergaven: 561

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden