Nederlands MediaNetwerk

Vak-event over duurzame inzetbaarheid 4, 5 en 6 november in de Brabanthallen

Inzet op Maat; “meer rendement als je duurzaam inzetbaar bent!"
Zo zou iedere werkdag kunnen beginnen, voor de broodnodige energie:
https://www.youtube.com/watch?v=T8zL3HUwAgQ  (Het Drumcafé) 

Wat is duurzaam inzetbaar zijn? 
Dát heb ik begrepen: duurzaam inzetbaar zijn, is iets anders dan de levensbestendige werknemer uithangen. Werken houdt natuurlijk een keertje op. Matthijs van Nieuwkerk met rollator op z’n 90-ste in de studio naar zijn plek achter de tafel van “De wereld draait door”, zullen we niet te zien krijgen. En ik vraag mij af, wie zou dat willen? Matthijs misschien wel als eerste niet. Maar op je 60-ste er uitgeknikkerd worden omdat die grens als standaard gehanteerd wordt, wil niemand. Ik denk dat iedereen vooral voor zichzelf wil kunnen praten als het gaat om stoppen met werken. En misschien zijn mensen onder voorwaarden ook nog wel bereid andere taken op zich te nemen in de organisatie.

Ik bijvoorbeeld, houd van schrijven. Bedrijfsjournalistiek, zou in mijn ogen een leuke vervolgopdracht zijn, waarin ik het nog wel tien jaar kan volhouden.

Het hangt af van je positie wat je aan dit event hebt
Oké dan. Ben je een werknemer? Verklaar je aan het eind van deze week even “duurzaam inzetbaar” voor je baas. Doe het, voordat het te laat is. Verzamel wel eerst jouw informatie op dit event. Het is er nog deze week; morgen en overmorgen. Ook geschikt voor zelfstandig professionals.

Ben je een HRM (Human Resource Manager)? Doe het voor je werkgever. Het gaat om het rendement van zijn personeel. En ga dagelijks eens naar de werkvloer. Maak als HRM-er contact met die werkvloer. Het gaat om jouw band met de medewerkers en jouw zicht op hun dagelijkse realiteit. Kom ook stevig op voor het personeel van je baas en niet alleen voor de lijnmanager.

Aanbieders van tools voor duurzame inzetbaarheid te over op dit event, op deze vakbeurs om je te informeren: wat kun je doen voor jouw werkgever om meerwaarde uit je personeelsbestand te halen? Ideeën genoeg. Kijk en luister zelf maar…

Niet alles werd even direct gezegd zoals ik dat nu doe. Maar het bovenstaande vind ik af te leiden van een berg aan informatie: werken benaderd vanuit menselijkheid en vanuit menselijke behoeften, levert zoveel meer op. En dat doe je beslist anders dan het incidenteel doorbreken van de dagelijkse sleur. Werken vanuit duurzame inzetbaarheid, is een totaal andere manier van benaderen van werk. Zelfs van de zijde van de politie hoorde ik tot mijn verrassing:  “laten we ophouden met te denken dat uitvoerenden alleen werk uitvoeren”.  Meer informatie over het onderzoek van de politieacademie staat in .... De informatie geeft te denken in brede kring. Ook in dit netwerk kan ik mij voorstellen. Want in dit sociale netwerk zijn veel MKB-ers vertegenwoordigd die dagelijks uitvoerend werk doen.

Duurzaam inzetbaar gaat over meer dan leeftijd alleen.  Het kan ook gaan over werken vanuit waarden. Zelf gekozen waarden. Zodat je beter beseft waarom je je werk doet. Daarbij kun je je afvragen “wat voeg ik toe aan onze samenleving?“ Als je dat weet, geeft alleen dat besef al een boost – weet ik uit eigen ervaring.  TPS gelooft in mensen en draagt dat uit.

Tegen ouder worden is niets te doen. Wel tegen minder goed functioneren omdat je ouder geworden bent. Dat hebben ze ontdekt aan de Erasmus-universiteit. Katinka Dijkstra en Daantje Derks gaven in het kort aan wat ze hadden ontdekt over inhibitie, werkgeheugen en selectieve aandacht. Het is allemaal te oefenen:

Fit blijven
In beweging blijf je fit. Ondernemers blijven in beweging. Voor zzp-ers is de cirkel gauw rond.
Dat is anders voor werknemers. Werknemers moeten vooral niet indutten. 

Bij de eerste de beste presentatie die ik bijwoonde werd het belang hiervan aangetoond. Michaël  van Straalen van MKB Nederland werd onderbroken in zijn presentatie door het Drumcafé. Na een beetje beweging was zijn publiek weer één en al oor. “Yes”, en dan allemaal tegelijk met de juiste bewegingen.  Zie boven de film van het Drumcafé. 

De heer Van Straalen sprak over employability en het vergroten van competenties. Werkgevers moeten vooral praten met hun medewerkers. De werkomgeving moet medewerkers vooral blijven prikkelen. Dan is het belangrijk dat zij verantwoordelijkheid krijgen én de nodige vrijheid. Daar valt al veel mee te winnen. 

Een enkele impressie van de werkvloer van dit goed bezocht event: 

Weergaven: 554

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Chapeau Chateau Meiland

Er zijn meer emoties met een negatieve connotatie dan positieve. Toch houdt men op tv vast aan een geforceerde positiviteit, tot in het absurde. Zo ontstaat een beeld dat weinig relatie kent met de werkelijkheid. Mensen kunnen zich moeilijk identificeren met anderen waarmee het alleen maar goed gaat

[Column] Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit

The Polluters Project is een samenwerking van journalisten, wetenschappers en NGO’s die opgericht is om door data, onderzoek en analyse aan het licht te brengen welke grote bedrijven bewust bijdragen aan ons klimaatprobleem. Meer dan twintig The Guardian-journalisten werkten ruim zes maanden mee aan dit project

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden