Nederlands MediaNetwerk

Een grensmuur die onder stroom staat en aan de bovenkant is uitgerust met scherpe punten. Een gracht met krokodillen en gifslangen die zelfs de meest onverschrokken paupers uit Latijns-Amerika moet afschrikken. En grensbewakers die vluchtende migranten een kogel door de knie schieten. Nee, deze hersenspinsels zijn niet ontsproten aan het brein van een onprettig gestoorde dictator of karikaturale filmschurk. Ze komen uit de koker van Donald J. Trump, de 45ste president van de Verenigde Staten en zelfverklaarde ‘leider van de vrije wereld’. Volgens het boek Border WarsInside Trump's Assault on Immigration, geschreven door twee journalisten van de New York Times, opperde Trump zijn even onzalige als onwettige ideeën tijdens privégesprekken en bijeenkomsten in het Witte Huis.  

De onthullingen zijn het zoveelste inkijkje in het zorgwekkend eendimensionale brein van een man die geestelijk het spoor bijster lijkt te zijn. Trump is het levende bewijs dat macht corrumpeert. Natuurlijk was de pre-presidentiële Trump al een charlatan. Vraag dat maar aan de studenten van zijn inmiddels ter ziele gegane Trump University. In al hun naïviteit dachten de vlijtige jongens en meisjes van doen te hebben met een gerenommeerd onderwijsinstituut. Na het afronden van hun studie bleek het felbegeerde diploma op de arbeidsmarkt echter net zo waardeloos te zijn als monopolygeld in het reguliere betalingsverkeer.  

De zakenman Trump was eerder een schalkse boef dan een levensgevaarlijk ongeleid projectiel. Een narcist die graag pochte over zijn rijkdom, zakeninstinct, appetijtelijke trofeevrouw en erotische avontuurtjes buiten de echtelijke bedstee, maar in de praktijk niet veel meer was dan een rücksichtsloze vastgoedtycoon en onbehouwen mediapersoonlijkheid. Ook de aartsconservatieve inzichten over abortus, euthanasie en immigratie, die hij nu gebruikt om zijn hillbilly-electoraat stroop om de mond te smeren, waren de jongere Trump volledig vreemd. 

De president Trump is een persiflage op een staatsman. Boeken zonder plaatjes zijn voor Trump ondoorgrondelijke enigma’s, terwijl hij volgens insiders ook geen kaas heeft gegeten van belangrijke beleidsterreinen als economie, buitenlandse betrekkingen, milieu en internationale handel. Wordt het Amerikaanse opperhoofd tegengesproken? Dan verandert hij in een vleesgeworden Joe Dalton, het criminele onderdeurtje uit Lucky Luke dat letterlijk rood aanloopt als hij ten prooi valt aan de zoveelste woede-uitbarsting. Critici worden door Trump steevast getrakteerd op venijnige en incoherente tweets, talige misbaksels die nogal eens flagrante spelfouten bevatten. 

Een even trieste als tragikomische constatering is dat Trump in conservatief-reactionaire kringen nog steeds wordt gehuldigd als het toonbeeld van de succesvolle alfaman op de apenrots. Maar het succes van Trump is vooral te danken aan het failliet van de Amerikaanse publieke sector. Een fatsoenlijk sociaal vangnet is ver te zoeken in het door immense inkomensverschillen geteisterde land van de onbegrensde mogelijkheden, terwijl studeren aan een topuniversiteit er alleen is weggelegd voor jongeren met rijke ouders of een bovengemiddeld atletische inborst. Het systeem van de kiesmannen zorgt er bovendien voor dat je in de VS zelfs met een absolute minderheid aan stemmen nog de presidentsverkiezingen kunt winnen. Vruchtbare grond dus voor een intellectueel gemankeerde, maar tegelijkertijd gehaaide beroepssjacheraar als The Donald.

Weergaven: 29

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden