Nederlands MediaNetwerk

Een grensmuur die onder stroom staat en aan de bovenkant is uitgerust met scherpe punten. Een gracht met krokodillen en gifslangen die zelfs de meest onverschrokken paupers uit Latijns-Amerika moet afschrikken. En grensbewakers die vluchtende migranten een kogel door de knie schieten. Nee, deze hersenspinsels zijn niet ontsproten aan het brein van een onprettig gestoorde dictator of karikaturale filmschurk. Ze komen uit de koker van Donald J. Trump, de 45ste president van de Verenigde Staten en zelfverklaarde ‘leider van de vrije wereld’. Volgens het boek Border WarsInside Trump's Assault on Immigration, geschreven door twee journalisten van de New York Times, opperde Trump zijn even onzalige als onwettige ideeën tijdens privégesprekken en bijeenkomsten in het Witte Huis.  

De onthullingen zijn het zoveelste inkijkje in het zorgwekkend eendimensionale brein van een man die geestelijk het spoor bijster lijkt te zijn. Trump is het levende bewijs dat macht corrumpeert. Natuurlijk was de pre-presidentiële Trump al een charlatan. Vraag dat maar aan de studenten van zijn inmiddels ter ziele gegane Trump University. In al hun naïviteit dachten de vlijtige jongens en meisjes van doen te hebben met een gerenommeerd onderwijsinstituut. Na het afronden van hun studie bleek het felbegeerde diploma op de arbeidsmarkt echter net zo waardeloos te zijn als monopolygeld in het reguliere betalingsverkeer.  

De zakenman Trump was eerder een schalkse boef dan een levensgevaarlijk ongeleid projectiel. Een narcist die graag pochte over zijn rijkdom, zakeninstinct, appetijtelijke trofeevrouw en erotische avontuurtjes buiten de echtelijke bedstee, maar in de praktijk niet veel meer was dan een rücksichtsloze vastgoedtycoon en onbehouwen mediapersoonlijkheid. Ook de aartsconservatieve inzichten over abortus, euthanasie en immigratie, die hij nu gebruikt om zijn hillbilly-electoraat stroop om de mond te smeren, waren de jongere Trump volledig vreemd. 

De president Trump is een persiflage op een staatsman. Boeken zonder plaatjes zijn voor Trump ondoorgrondelijke enigma’s, terwijl hij volgens insiders ook geen kaas heeft gegeten van belangrijke beleidsterreinen als economie, buitenlandse betrekkingen, milieu en internationale handel. Wordt het Amerikaanse opperhoofd tegengesproken? Dan verandert hij in een vleesgeworden Joe Dalton, het criminele onderdeurtje uit Lucky Luke dat letterlijk rood aanloopt als hij ten prooi valt aan de zoveelste woede-uitbarsting. Critici worden door Trump steevast getrakteerd op venijnige en incoherente tweets, talige misbaksels die nogal eens flagrante spelfouten bevatten. 

Een even trieste als tragikomische constatering is dat Trump in conservatief-reactionaire kringen nog steeds wordt gehuldigd als het toonbeeld van de succesvolle alfaman op de apenrots. Maar het succes van Trump is vooral te danken aan het failliet van de Amerikaanse publieke sector. Een fatsoenlijk sociaal vangnet is ver te zoeken in het door immense inkomensverschillen geteisterde land van de onbegrensde mogelijkheden, terwijl studeren aan een topuniversiteit er alleen is weggelegd voor jongeren met rijke ouders of een bovengemiddeld atletische inborst. Het systeem van de kiesmannen zorgt er bovendien voor dat je in de VS zelfs met een absolute minderheid aan stemmen nog de presidentsverkiezingen kunt winnen. Vruchtbare grond dus voor een intellectueel gemankeerde, maar tegelijkertijd gehaaide beroepssjacheraar als The Donald.

Weergaven: 66

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als meer betrouwbaar ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden