Nederlands MediaNetwerk


Door
Bart Brouwers Rue89 a l’ambition de contribuer à la promotion de la liberté d’expression et de la diversité des opinions, par un usage ouvert des réseaux électroniques. In de kern is het mission statement van
Rue89 zo klaar als een klontje. Maar sinds deze week is er toch een nuancering aan toe te voegen: niet alleen de “réseaux électroniques” maar ook het oude vertrouwde papier behoort nu tot het model waarop de activiteiten zijn gebaseerd. Rue89 – tot nu toe vooral bekend als geslaagde integratieplek van professionele en niet-professionele journalistieke content – is namelijk begonnen met een maandblad. Rue89 ontstond drie jaar geleden uit een initiatief van vier oud-redacteuren van
Libération. Het nu uitgebrachte maandblad (op microformaat) beslaat 100 pagina’s en kost 3,90 euro in de winkel. Voor een jaarabonnement moet 34 euro betaald worden. De oplage is in eerste instantie 87.000 exemplaren. De basis van het blad bestaat uit artikelen en foto’s die eerder op de site te vinden waren, maar een derde deel is speciaal voor de papieren versie geschreven.
Voor oprichter
Pierre Haski zit er een redactioneel en commercieel doel aan de stap naar print. Tegen journalism.co.uk zei hij: "We’ve decided to move to print to give our stories a second life. A large part of our 1.5 million-strong audience comes irregularly and therefore misses a large number of stories, which, although they remain freely available in archive, largely disappear once they leave the homepage. (…) The second reason is obviously economic diversification, with income from sales and advertising from print. We’ve had nine pages of advertising in the first issue, a good surprise as we had expected four.” Al met al een interessant initiatief, vooral om te kijken hoe de door amateurs aangebrachte content het in print gaat doen. En natuurlijk als antwoord op de vraag of een op online advertentie-omzet gericht product ook kans maakt op de abonneemarkt.
Bart Brouwers is hoofdredacteur Online Lokaal bij
Telegraaf Media Groep

www.tmg.nl Weblog Bart Brouwers:

www.dodebomen.nl Lees van Bart ook: -
Innovatie in de media is gediend met nieuwe spelers -
Werken aan een hyperlokaal concept

Weergaven: 44

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden