Nederlands MediaNetwerk

Veranderingen en vernieuwing in de bedrijfscommunicatie en de rol van Web 2.0

Er waait een verfrissende wind door ondernemersland en al is voor velen nog maar moeilijk zichtbaar waar het nu precies om draait, de invloeden ervan op onze samenleving zijn al niet meer weg te denken. Op Internet is het waarschijnlijk nog het beste waar te nemen, mede doordat de veranderingen onder invloed van het web tot stand zijn gekomen, en daar voor het eerst zijn toegepast.

Als we het over verandering hebben, dan moeten we ook bereid zijn te erkennen wat voorheen de situatie was. Het grootste probleem voor het bedrijfsleven zat hem, zoals zo vaak, in de menselijke verhoudingen waarin bedrijven en personeel en bedrijven en consumenten regelmatig samengingen als “water en vuur”, wat uiteraard met de nodige stoom gepaard ging. Op internet hebben zich ondertussen echter een aantal veranderingen voltrokken, en andere zijn nog steeds in volle gang, die de richting aangeven naar een verbeterde situatie voor alle betrokkenen.

Web 2.0
Men heeft er de term Web 2.0 aan gehangen, maar die doet de enorme sociale en culturele gevolgen absoluut geen recht. Nu is er daarnaast nogal wat onduidelijkheid over de betekenis van Web 2.0, mede doordat er vanaf verschillende hoeken in de loop der tijd inhoud aan is gegeven, die bovendien regelmatig de grenzen van het Internet overstijgt.
Het gaat me hier overigens niet om Web 2.0, maar om de achterliggende impulsen die betrekking hebben op de veranderde verhoudingen en applicatie binnen de interne en externe bedrijfscommunicatie. Het verrassende is nu dat men al sinds jaar en dag weet dat een bepaalde vorm van interne communicatie beter werkt dan alle andere, maar deze wordt nog lang niet overal toegepast. Sterker nog, deze manier van communiceren wint het in bijna elke situatie van welke andere manier van communiceren ook, en de basis wordt gevormd door iets zo simpel als de dialoog.
Dit is de kern van alle veranderingen die men op dit moment met zoveel woorden looft, maar men is het zich meestal nog niet bewust. Intern heeft het tot gevold dat gezocht wordt om de werknemer deelgenoot te maken van het bedrijf, en niet te behandelen als een of ander gereedschap dat via een database uitgezeefd kan worden om vervolgens voor een x aantal uur per maand te worden ingehuurd. Overigens heeft deze poging tot verandering meestal slechts beperkt succes, doordat men de kern ervan vaak niet doorziet en oude daardoor methodes op nieuwe ideeën toepast.

Interne communicatie: Eenvoudig maar toch moeilijk
Het lijkt dan ook eenvoudig, maar dat is het in de praktijk niet, want het betekent ook dat woorden als “werkgever” en “werknemer”, en zeker ook een term “baas”, een andere betekenis in het woordenboek moeten krijgen, of simpelweg vervangen moeten worden door beter geschikte woorden, want ze voeden nog steeds een verkeerde beeldvorming die niet meer aansluit bij de “21e eeuwer”.

Externe communicatie: Controle en macht
In de externe communicatie is het nog moeilijker om de zogenaamde “controle” en “macht” over te dragen aan wat nu nog de consument wordt genoemd, maar we moeten ons realiseren dat deze “mensen” die macht eigenlijk al hebben, en dat de bedrijven die een dialoog met ze vermijden uiteindelijk het onderspit zullen delven. De nadruk ligt hier op mensen tegenover de onpersoonlijke benadering van het denken in “consumenten” alsof het daadwerkelijk om homogene groepen zou gaan. De werkelijkheid is dat het om vaak totaal verschillende individuen gaat. Een bedrijf als Google heeft dat goed begrepen, en wordt daarom gezien als het schoolvoorbeeld van de business nieuwe stijl, terwijl Yahoo de afgelopen jaren in rap tempo terrein heeft verloren. Jeff Jarvis beschrijf het in zijn boek “What would Google do?” als volgt:

Yahoo en AOL echter, allebei ooit grote jongens op het internet, zijn inmiddels uitgerangeerd. Zij werken nog volgens de oude regels. Zij hebben zeggenschap over inhoud en distributie, en denken dat ze klanten, relaties en aandacht kunnen bezitten. Zij creëren een bestemming en zijn dan zo overmoedig te vinden dat klanten naar hèn toe moeten komen. Ze spenderen een gigantisch deel van hun opbrengst aan marketing om de mensen naar ze toe te krijgen en ze er te houden. Yahoo is het laatste mediabedrijf oude stijl.

Omgekeerd is toch hetzelfde: gebrek aan evenwicht
Het omgekeerde gebeurt ook, dat men als bedrijf bang is voor zijn klanten en dan vooral om ze te verliezen, maar daar worden nog de service nog de toekomstperspectieven van het bedrijf beter van, want waar het werkelijk om gaat, de dialoog, kan alleen plaatsvinden als geen van beide partijen zich boven de andere opstelt.

Hoe het evenwicht herstellen?
We moeten dus telkens op zoek naar evenwichtige relaties waarin open en eerlijk wordt gecommuniceerd, en waar macht niet of nauwelijks een issue vormt. Zo zijn we natuurlijk niet allemaal opgegroeid en opgevoed. Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat de verhouding leerling leraar op de middelbare school in “mijn tijd” heel anders was nu, maar het is te leren. Zo heb ik in de afgelopen 15 jaar met succes op afdelingsniveau reorganisaties van dit soort doorgevoerd en deze manier van werken overgebracht op collega’s en leidinggevenden. Communicatieadvies en -coaching op verschillend niveau behoort daarom tot mijn expertise-gebieden.
Geïnteresseerden kunnen met mij in “dialoog” treden door een afspraak te maken, telefonisch of via email.

Marc Hermans

Voor meer informatie:

MarcHDesign Art&Communication
Ritzema Boskade 9
2101 GL Heemstede

info@marchdesign.nl
06 - 57 283 649 / 023 - 5 287 267

Weergaven: 42

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden