Nederlands MediaNetwerk

(President Obama deed recentelijk deze oproep aan de FCC: President Obama's asking the @FCC keep internet open and free. Share the plan →http://www.whitehouse.gov/net-neu... #NetNeutrality De Federale Communicatie Commissie (SIC!) 

De vrijheid van meningsuiting wordt in ons land geassocieerd met groffe reacties via twitter op uitingen van anderen. En dat vanuit de veronderstelling dat in een land met vrijheid van meningsuiting je alles mag zeggen. We doen een exegese op de grondwet en op de wet en we stellen vragen als “tot waar liggen de grenzen van onze vrijheid van meningsuiting”? Je mag met jouw vrijheid de vrijheid van een ander niet inperken. En dat geldt dan ook voor die ander. Voor menigeen is dat een lastig vraagstuk in een cultuur waar we ons zelf centraal mogen stellen.

Mijn bericht nu is ingegeven door een inperking van mijn vrijheid van meningsuiting uit onverdachte hoek. Uit het land van de onbeperkte mogelijkheden, met een sociaal bewogen boegbeeld en een wijdverbreid netwerk van opleidingsinstituten over de hele wereld voor het opleiden van wereldleiders? Of uit mijn eigen land? Ik kan het mij bijna niet voorstellen. 

Op 13 juni 2014 schreef ik in LinkedIn “The nature of our freedom”. Als een reactie op een discussie in LinkedIn waar een Zwitser die in China werkt ons herinnert aan de inbreng van Rusland om de nazi’s te stoppen in 1940 – 1945 in een discussie waar de doden van DDay werden geroemd om hun bijdrage in het stoppen van de nazi’s, krijgt de Zwitser er aldus van langs: “Today is not a day for a rudimentary GCSE History lesson; so before you decide to post insane comments STOP (collaborate and listen) and just don't do it - you've just come across as a complete shambles of a human being.” Ik vond dat een leugen en rangschikte de reactie onder de foute twitterberichten. Ik besloot mijn reactie op deze hele discussie te schrijven en noemde mijn artikel “The nature of our freedom”. Die reactie publiceerde ik via LinkedIn. Sinds enkele maanden is dit artikel niet meer via Google te vinden. Ergens besloot iemand dat dit artikel niet bestemd was voor de ogen van iedereen.

We zullen alert moeten zijn. Anja Meulenbelt schreef in 1976 “De schaamte voorbij”. Wie zal in 2014 de schrijver worden van “De vrijheid van meningsuiting voorbij.” met als ondertitel “Democratie als handelsmerk.”? 

Ik hoop dat langs deze weg mijn artikel weer lezers krijgt. Waarschuw mij even als blijkt dat ook via de link in dit artikel het artikel niet te openen is. Dat ik het alleen kan openen via mijn IP-adres. Want we leven in een tijd waar we schaamteloos onszelf exposure mogen geven - tussen bepaalde grenzen. 

Weergaven: 321

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Chapeau Chateau Meiland

Er zijn meer emoties met een negatieve connotatie dan positieve. Toch houdt men op tv vast aan een geforceerde positiviteit, tot in het absurde. Zo ontstaat een beeld dat weinig relatie kent met de werkelijkheid. Mensen kunnen zich moeilijk identificeren met anderen waarmee het alleen maar goed gaat

[Column] Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit

The Polluters Project is een samenwerking van journalisten, wetenschappers en NGO’s die opgericht is om door data, onderzoek en analyse aan het licht te brengen welke grote bedrijven bewust bijdragen aan ons klimaatprobleem. Meer dan twintig The Guardian-journalisten werkten ruim zes maanden mee aan dit project

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden