Nederlands MediaNetwerk

Mijn reactie op de Schoo-lezing "Paradox van de vrijheid" richtte zich op de versie van die lezing die 5 september 2016 online stond. Daarin ging ik vooral in op het boven andere culturen plaatsen van onze westerse cultuur gezien die toenmalige desbetreffende frase.
In de huidige versie benoemt demissionair minister Schippers onze kernwaarden en het belang van onze Grondwet. Daarin kan ik mij beter vinden. De minister richt zich nu minder op onze cultuur en meer op waarden in onze samenleving en op vrouwenrechten. Zij keert zich tegen het bestaan van parallelle werkelijkheden en tegen het wegkijken. Dat neemt niet weg dat ik nog voor de volle 100% achter mijn bijdrage sta van 14 september 2016.

Inmiddels is de situatie gewijzigd. De demissionair minister heeft een andere rol in de route naar een nieuw kabinet en demissionair minister-president Rutte heeft zich uitgesproken over "fout populisme". Omdat een duidelijke invulling van dat begrip ontbreekt, geef ik daaraan de volgende invulling: fout populisme houdt geen rekening met onze grondwet en met de structuur waarbinnen wij onze parlementaire representatieve democratie vorm geven. De heer Donner, vicepresident van de Raad van State, waarschuwde in de tussentijd tegen de afbraak van die democratie onder invloed van referenda. Hij wijst op nationaal niveau referenda af en houdt op lokaal niveau referenda wel voor mogelijk.

Populisme krijgt vandaag de dag op vele manieren vorm. Maar het gaat altijd over beïnvloeders van de publieke opinie. De vraag is of die beïnvloeding op een rechtvaardige manier is te sturen en is toe te passen. Zzp-ers zullen hiermee in Nederland de meest intensieve ervaring hebben opgedaan. Soms functioneren zij in grotere goed georganiseerde verbanden met zeer adequate formele en informele communicatie-kanalen waar zij zelf buiten staan. Het is waard wanneer de overheid, de Rijksoverheid, op die ervaring zicht krijgt. De vraag is of bestuurd wordt - of steeds meer bestuurd wordt - op basis van stemmingmakerij of op basis van harde feiten en professionaliteit.

En misschien is dit wel een aanvulling op het optreden van hoogleraar Gloria Wekker in Buitenhof op 23 april jl.

In Facebook publiceerde ik 17 april jl. een artikel over mijn naam. Ik wil dat artikel in dit kader in dit verband herhalen. Want het gaat in op aspecten waar de Schoo-lezing van minister Schippers zich nu nadrukkelijk op richt: de inburgering van mensen uit niet westerse landen in onze samenleving. Wij zullen als westerse samenleving de toon moeten zetten wanneer wij niet westers opgevoede medeburgers een goede kans willen geven in te burgeren. De vraag is of we die toon tot nu toe goed hebben gezet:

Even voorstellen (deel 2)

Soms prijzen mensen zich gelukkig met een achternaam. Zo geeft een Brenninkmeijer alleen al met zijn of haar naam zijn of haar visitekaartje af.
Anders ligt het met de naam Benus. Vooral bij apothekers viel het mij op dat ik mijn naam vaker moest zeggen dan één keer om goed gehoord te worden.

In Utrecht liep ik een paar weken geleden op tegen een apotheker met de naam Benu. Apotheker Benu zag ik in grote letters staan boven een etalage in het winkelcentrum Overvecht:http://bit.ly/2oDfdZF. Niet eens zo gek, dacht ik.

Ik dacht terug aan een vakantie in Frankrijk waar we jaren geleden gingen roeien met ons héle gezin. Onze namen waren schriftelijk vooruit gegaan en werden omgeroepen aan de oever van de Vézère: “monsieur Benu” klonk het. We moesten onze boot in ontvangst nemen. De Fransen zeggen de “s” niet. “Dat is een alternatief, er hoeft alleen een “s” af” zei ik destijds tegen mijn vrouw. Die zei toen: “moet je in Nederland wel oppassen. Ze vinden bij ons maar al te gauw dat je naast je schoenen loopt. Het klinkt een beetje bekakt”.

Dat mijn aandacht op mijn familienaam gericht was, kwam door mijn ervaringen in het Utrechtse. Mensen begonnen mij te vragen waar ik vandaan kwam. En dan kwam het voor dat ze geen genoegen namen met “uit Den Haag”. Want in Den Haag ben ik geboren. In 1953. “Nee”, was het dan, “dat bedoel ik niet. Waar kom je oorspronkelijk vandaan?” En zelfs de toevoeging “mijn ouders komen uit Groningen”, leek de vragensteller niet te bevredigen. Bij deze specifieke ervaring kreeg ik een heel naar gevoel…

De paradox doet zich voor bij dit onderwerp van het fenomeen “de vraag stellen, is hem beantwoorden”. Daarom verklaar ik mij solidair met iedereen die liever anoniem solliciteert. Je oorsprong hebben, in een niet-westers buitenland is anno 2017 een ramp in het sociale. Ik zou die sfeer willen doorbreken. Maar dat doet een enkeling niet eenvoudig.

Dan dus toch maar, voor iedereen die zich afvraagt waar de naam Benus in Nederland zijn oorspong vindt, deze informatie van het Meertens instituut: http://bit.ly/2pIsQWQ Ik kom uit het veen en ben anno 2017 nog springlevend. In Bene Claassens is Bene één van twee voornamen. Bene was zoon van Claas. Met Napoleon ontstonden de achternamen (vanaf 1804). Dat werd aanvankelijk gedaan door de tweede naamval s toe te voegen aan de voornaam: dus eerder was de familienaam Benes. Door een verschrijving in het doopregister van de Protestantse kerk werd Benes Benus. Onze oorsprong ligt op de grens tussen Drenthe en Groningen. Ik prijs mij gelukkig met mijn boerenverstand.

Weergaven: 250

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden