Nederlands MediaNetwerk

De invloed van de klassieken is ook in onze moderne maatschappij nog steeds zicht- en merkbaar. Dat zie je bijvoorbeeld goed terug in de sportwereld, waar antieke prominenten voortleven in de namen van veel prof- en amateurverenigingen. Denk bijvoorbeeld aan de Griekse helden Ajax, Herakles en Achilles, de Romeinse staatsman en veroveraar Julius Caesar, de heldhaftige Spartaanse koning Leonidas en de Perzische heerser(s) Xerxes.

Maar soms slaat inspiratie over in onzinnige grootheidswaan. Een goed voorbeeld hiervan is de door David Endt en enkele kompanen gemunte bijnaam 'Godenzonen', een titel waarmee de voetballers en supporters van Ajax al sinds jaar en dag graag hun hoofdstedelijk superioriteitsgevoel etaleren. De voetballers van Heracles Almelo of Achilles'29 hebben het volste recht om met die titel te pronken, aangezien er daadwerkelijk goddelijk bloed door de aderen stroomde van de helden naar wie deze clubs zijn vernoemd. Met betrekking tot Ajax is de bijnaam godenzonen echter baarlijke nonsens, uitgedacht door lieden die hun klassieken niet kennen en denken dat voetbal het epicentrum van het menselijk bestaan is.

Maar wie was de mythische Ajax dan wel? Het homerische meesterwerk Ilias, dat verhaalt over de Griekse belegering van de stad Troje, voert twee personages met de naam Ajax op, namelijk de 'grote' en de 'kleine' Ajax. Beide mannen maakten deel uit van het grote Griekse leger dat onder leiding stond van de machtige Myceense koning Agamemnon. De grote Ajax was zonder meer de luisterrijkste van de twee. Hij wordt omschreven als een zwijgzame en moedige figuur, een breedgeschouderde man uit een stuk die geen gevecht uit de weg ging en menige strijdmakker redde van een wisse dood. Intellectueel gezien was de grote Ajax echter een lichtgewicht die, vrij naar Pindarus, 'niet wel ter tale was'. Ook strategisch was hij allesbehalve een genie, de antithese van militaire meesterbreinen als Agamemnon en vooral Odysseus. Een vechtlustige dommekracht dus die Ajax. In Shakespeare's toneelstuk Troilus en Cressida wordt hij niet voor niets 'moedig als een leeuw, lomp als een beer en traag als een olifant' genoemd.

Net als veel protagonisten uit de Griekse mythologie beleefde de grote Ajax een tragisch levenseinde. Na de dood van Achilles ontstond er onder de overgebleven Griekse helden onenigheid over wie de wapenuitrusting van de gevallen halfgod toe zou vallen. De keuze viel uiteindelijk op Odysseus, een beslissing die Ajax maar moeilijk kon verkroppen. Afgunst en redeloze woede zetten Ajax ertoe aan om een nachtelijke aanval op zijn strijdkameraden te beramen. De godin Athena sloeg hem echter met waanzin, waardoor Ajax in zijn razernij alleen een kudde goedmoedige schapen doodde. Eenmaal bij zinnen gekomen werd de schande Ajax te veel, waarop hij zich in zijn eigen zwaard stortte.

De 'kleine' Ajax was in tegenstelling tot zijn grote naamgenoot een figuur van dubieus allooi. Fysiek blonk hij uit door zijn snelheid en vaardigheid in het speerwerpen, maar moreel was deze Ajax zeker geen hoogvlieger. De kleine Ajax was arrogant en hooghartig. Daarnaast had hij een diepgaande, welhaast ziekelijke antipathie tegen de godin Athena, de wijze beschermvrouwe van handwerkslieden, kunstenaars en vele Griekse steden. Tijdens het beleg van Troje culmineerde Ajax' verdorven karakter en haat tegen Athena in een laffe wandaad. Hij sleurde de Trojaanse prinses Cassandra weg bij het heiligdom van Athena en verkrachtte haar. Bovendien wierp hij bij het begaan van deze scandaleuze misdaad het afgodsbeeld van de godin omver. De toorn van de goden volgde tijdens de terugreis van de Grieken naar hun geboortegronden. Athena bracht Ajax' schip met een rake bliksemschicht tot zinken. Ajax werd niet getroffen door de bliksem, maar verdronk door toedoen van zeegod Poseidon in de woelige baren.

Het is voor de Amsterdamse voetbaltrots te hopen dat de naam Ajax ontleend is aan Ajax de Grote. De spelopvatting en het karakter van de club (fijnbesnaard voetbal dat vooral is gebaseerd op techniek en snelheid in plaats van fysieke kracht, het niet te stuiten geloof in de eigen uitmuntendheid) doen echter eerder denken aan de kwieke en zelfvoldane verkrachter dan aan de stoere bruut die dezelfde naam draagt.

Maar hoe het ook zij, de keuze voor de koosnaam godenzonen is een voorbeeld van willekeurig en zonder voorkennis grabbelen in de rijkelijk gevulde verhalenton die de canon van de klassieke oudheid is. Niet alleen omdat beide Ajaxen verwekt werden door sterfelijke ouders en dus geen greintje goddelijk DNA in hun lichaam hadden, maar ook omdat zelfs de grote Ajax verbleekt bij de echte giganten uit de Griekse mythologie. Hij miste de intelligentie en vaardigheid in de strijd van Achilles en de Trojaanse prins en legeraanvoerder Hektor, terwijl hij ook geen heldendaden verrichte die kunnen tippen aan de werken van Herakles. En wat betreft listigheid en strategisch inzicht was hij duidelijk de mindere van de sluwe Odysseus. Maar het opblazen van de eigen luister op basis van gebakken lucht past wel bij een voetbalclub die vaak wordt gezien als arrogant en een tikkeltje pedant...

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden