Nederlands MediaNetwerk

Snelle open communicatie is steeds meer en steeds beter beschikbaar. Dit gaat automatisch gepaard met de uitwisseling tussen de verschillende culturen. Inspelend op de actualiteit brengt dit vragen met zich mee. In hoeverre leidt revolutie naar vrijheid en wat leren we van elkaar?

De grote vraag tijdens de avond van de filosofie in Amsterdam 04 april in Lloyd Hotel. De tiende maand van de Filosofie (april 2011) staat in het teken van ‘Het echte leven’, een maand waarin wordt onderzocht wat authenticiteit voor ons en voor onze cultuur betekent. In Amsterdam zorgden Babah Tarawally, Heinz Kimmerle en Wil Heeffer voor duiding, invalshoeken en leverden voorbeelden.

Columnist Babah Tarawally schreef over de link van Afrika met het Westen. In Amsterdam vroeg Babah Tarawally aan Wil Heeffer: “Is de ik-figuur niet juist nodig om ‘wij’ in beweging te krijgen? Na een betoog van Heeffer naar aanleiding van zijn boek ‘Tot elkaar veroordeeld‘. Waarbij Heeffer herhaaldelijk terugvalt op de ik-cultuur van het westen tegenover de wij-cultuur in Afrika. Tarawally noemt Mohammed Bouazizi, de Tunesiër die zichzelf in brand stak. “Ook een ik-figuur die een hele wij-groep in beweging kreeg.”

Met de veranderingen in de samenlevingen om ons heen is vrijheid een beperkt begrip aan het worden. Onze, Europese, maatschappij is aanbod-gestuurd.
Waarbij het wij-gevoel plaats maakt voor het aanbod van de commercie. Bijvoorbeeld bij verzekeringen. Deze bepalen wat er vergoed wordt, en dus hoe voorzichtig wij leven. Geen (groot)ouder die daar aan te pas komt.
Althans, zo lijkt het te zijn.
Maar zodra alles weg valt, vallen we dan niet terug op de basis? Ook in de Europese maatschappij. Die basis is de familie, de opvoeding vol normen en waarden. Maar ook de belangen die van generatie op generatie doorwerken.

Prof.dr. Heinz Kimmerle sprak over het belang van de revolutie. “Internet is handig om mensen te bereiken. De inhoud van de communicatie is een ander verhaal. Tijdens de Franse revolutie ging het enthousiasme door heel Europa.  Maar de monarchie kwam terug in Frankrijk. Zo is internet nu een middel in Noord-Afrika, ik houdt mijn hart vast dat dit niet tot teleurstellingen gaat leiden zoals de Franse revolutie.”

Kimmerle introduceerde de interculturele filosofie in Nederland. Hij startte een dialoog tussen Afrikaanse en Aziatische denkers en Wersterse denkers. Dat is nodig, stelt hij, omdat onze wereld nu eenmaal globaliseert. We moeten andere culturen wel leren kennen, om zo onszelf beter te kennen. Zo kan revolutie leiden naar vrijheid. Naar minder politiek-economisch belang. Maar dat hoeft niet. Revolutie of niet, we zijn tot elkaar veroordeeld.

Weergaven: 56

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Unlock the three secrets of ecomm success in Asia

Three opportunities with a personal nudge from Jacco ter Schegget. “There are big commercial opportunities for brands in western society”, Jacco ter Schegget [CEO, Publicis Groupe Benelux] explains

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden