Nederlands MediaNetwerk

Eigenlijk weten wij het allemaal. Reclame op TV, Radio en print media... het heeft de aandacht van de kijkers niet meer zoals vroeger. Nee ik zeg niet direct dat oude media dood is maar wel dat er een gigantisch verschuiving van onze media aandacht gaande is. Wij leven allemaal met een been "in" onze telefoon en de social media platformen waar we bij zijn aangesloten. Nu nog figuurlijk en straks wanneer virtual reality gereed is misschien wel letterlijk.

Maar ook tussen de social media platformen onderling vindt er een enorm snelle verschuiving van aandacht plaats. Het intensief gebruik van Twitter is enorm teruggelopen de laatste twee jaar, Vine houdt op te bestaan en komen er nieuwe social merken bij die vrijwel 'overnight' razend populair worden en miljoenen gebruikers hebben. 

Neem nu Musical.ly een social muziekvideo platform dat in eerste instantie vooral meisjes tussen de 8 en 18 jaar aantrok en inmiddels meer dan 80 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Rond de 20 miljoen van die gebruikers komt dagelijks kijken en 10 miljoen van die gebruikers plaatst dagelijks zelfgemaakte video's op Musical.ly. Maar voor je het weet zijn deze cijfers al weer verouderd omdat het viral effect van dergelijke apps gigantisch is.

Wat voor video's zijn dat dan? Meestal zijn het dansende kids die playbacken op populaire nummers van artiesten. Of zij openen een "live stream channel" en doen Live talks. Dat zijn Q&A's, of shout outs on demand, of iemand hangt een beetje rond in zijn of haar kamer of in de auto en reageren op comments. Een beetje populaire live talk heeft gemiddeld tussen de 500.000 en 1.000.000 viewers.

Een commercieel merk als MTV houdt bijvoorbeeld sing offs, of playback-offs (als dat al een woord is) waarin wordt opgeroepen om video's te posten waarin je je beste imitatie moet doen van een bepaald nummer.

Waarom is het belangrijk om Musical.ly te verkennen?

Of je nu marketeer bent of bij een communicatie bureau werk. Het is van belang om te snappen wat de jongeren en dus de toekomstige klanten beweegt. Zij maken namelijk niet zoals volwassenen een verandering door van media consumptie maar zij leren uberhaupt op een andere manier met media en commerciële boodschappen op te gaan.

Musical.ly is slechts een van media plekken (vrije vertaling van Media Spaces) waar deze teens en tweens (ja ik weet het, vreselijke woorden) veel tijd doorbrengen en waar dus nieuwe regels van mediaconsumptie worden bepaald. Het is tevens de plek waar zij direct naartoe gaan op het moment dat ze even niets te doen hebben. En ja dat betekent ook dat hier hun aandacht naartoe gaat op het moment dat jij en je merk hen met oude marketing tactieken hen probeert te benaderen.

Herkenbare voorbeelden van gedragsverandering: tv commercial > zie ik niet, ik ben bezig met mijn telefoon, outdoor reclame > nee ik rijd mee dus ben ik bezig met mijn telefoon, radio > sorry ik luister wel naar wat ik zelf wil horen op mijn telefoon, banners > nope, zie ik niet op mijn telefoon, magazine advertisement > haha lees ik niet, ik ben online.

Deze blogpost verscheen ook op:

Spreekbuis        MobileMarketingNOW       Linkedin

Nice Facts about Musically:

Musically Has 10 Million Daily Active Users (DAUs)

Musical.ly is the fastest growing app today, especially among teen social media users. According to Business Insider, Musical.ly now has around 10M daily active users (DAU), which doesn't sound impressive compared to Instagram's 300M daily active users or Snapchat's 150M DAU, however like Snapchat, Musical.ly's short streaming video format means users stay engaged, and this engagement offers marketers a way to reach young audiences (especially through partnerships with Musical.ly's social media stars).

Musically Has A 43% Engagement Ratio Per Month

Musical.ly's live streaming format and engaging content encourage users to visit the app often. According to a survey of 1M Musical.ly users, the mobile app's monthly engagement ratio (based on the percentage of an app’s total audience that use it on any given day) is 43%. This figure puts Musical.ly's engagement ratio slightly behind apps like Facebook, which claims a monthly engagement ratio of 66% (Statista), and Instagram, which enjoys a 60% engagement rate (Instagram).

 

Weergaven: 162

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joris Bouman (Bouman Online Strategie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Bouman rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Petrit Kabashi (CEE Platform) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Petrit Kabashi, algemeen directeur van CEE Platform, rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Mikel Burger (Ve Global) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Mikel Burger en Babak Monfared van Ve Global rijden mee. Wij bellen Mikel

[Interview] Kylie Deenen (Exterion Media) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Kylie Deenen en Aimee de Vries rijden mee met het Exterion Media team. Wij bellen Kylie

[Interview] Joris Hoffman (+Drie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Hoffman, mede-oprichter van en Head of Design bij +Drie, rijdt mee. Wij bellen hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day

Radiodays Europe Podcast Day is een van de meest toonaangevende internationale conferenties voor de podcastindustrie. Het programma bestond uit zo’n 30 verschillende sprekers, uiteenlopend van de man achter Google Podcasts tot individuele podcastmakers die vertelden over hun soloprojecten

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne van Keeps you Texan van Lone Star Beer

[Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder

Uit de vorige week gepubliceerde brief van Arie Slob blijkt dat de NPO bij het doorvoeren van die plannen weer een stukje onbestuurbaarder wordt

[Column] Martin Leeflang: Marktaandeel groeit door mentaal leiderschap

Marketeers sturen veelal op merk, maar eigenlijk is het relevanter om te sturen op groei in marktaandeel via mentaal leiderschap. CEO Martin Leeflang van Validators geeft je learnings om je op weg te helpen

[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden