Nederlands MediaNetwerk

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking in het Koninklijk Instituut voor de Tropen zijn vanavond de winnaars van de 4e editie van de National Geographic Fotowedstrijd 2010 bekendgemaakt. Deze wedstrijd staat open voor alle mensen, woonachtig in Nederland of België, met een passie voor fotografie; van amateurs tot professionals. Met bijna 21.000 inzendingen is de National Geographic fotowedstrijd de grootste in haar soort in Nederland en België. Foto’s konden worden ingestuurd in vier categorieën: Mens, Dier, Landschap en Nederland Waterland. Deze laatste categorie is dit jaar nieuw toegevoegd en maakt onderdeel uit van de campagne ‘Nederland leeft met Water’. De winnende foto’s zijn gepubliceerd in het novembernummer van National Geographic, dat vanaf morgen in de winkel ligt. Dit jaar viert National Geographic haar 10-jarig bestaan in Nederland. Vanaf de eerste editie zijn National Geographic en fotografie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vier jaar geleden werd de eerste National Geographic fotowedstrijd in Nederland en België georganiseerd en de wedstrijd is al sinds de start erg populair. In 2010 zijn er bijna 21.000 foto’s ingezonden en de kwaliteit was ook dit jaar weer van een zeer hoog niveau. De winnaars zijn gekozen door een gerenommeerde jury bestaande uit Aart Aarsbergen (hoofdredacteur National Geographic),
Paul Römer (adjunct-hoofdredacteur),
Eva Ooms (artdirector),
Jochem Wijnands (fotojournalist) en
Jan Vermeer (natuurfotograaf). In iedere categorie nomineerde de jury vijf foto’s, waarna de winnende foto per categorie gekozen werd. De jurering vond anoniem plaats, de naam van de fotograaf was tijdens het selectieproces niet bekend. In de categorie Mens heeft ANP-fotograaf
Robin Utrecht uit Rotterdam gewonnen met zijn foto van een huilende jongen. Met een close-up foto van een bladwesplarve in het Brabantse natuurgebied Kampina sleepte de Belgische natuurfotograaf
Jonny Verheyden de eerste prijs in de categorie Dier in de wacht.
Wijnand van Till uit Utrecht won in de categorie Landschap met zijn mystieke foto van de skyline van Dubai die door het wolkendek heen prikt. De Amsterdamse
Annemarijne Bax wist met haar luchtopname, genomen vanuit een helikopter tussen Sloterdijk en Egmond aan Zee, een eerste plaats te veroveren in de nieuwe categorie Nederland Waterland. National Geographic november, met daarin de winnende foto’s, ligt vanaf 28 oktober in de winkel.
JURYRAPPORT Mens – Robin Utrecht. Een close-up van een mooi kind met een traan: deze opname heeft alle elementen van een fotografisch cliché in zich. Toch slaagt de fotograaf erin het beeld te verheffen tot een niet-sentimenteel, krachtig journalistiek portret dat – mede door de gesloten ogen – vragen oproept. Technisch is de foto helemaal in orde: belichting en compositie zijn goed verzorgd. Het beeld is een bewijs van betrokkenheid bij het onderwerp.
Dier - Jonny Verheyden. De fotograaf heeft gewacht op het juiste moment: doordat de larve één van zijn pootjes optilt, krijgt het diertje iets menselijks, iets aandoenlijks. Zwaait het naar ons of wijst het naar zijn eindbestemming? Het onderwerp staat mooi in beeld, als kijker volg je de lijn van het blad. De achtergrond kleurt goed bij het blaadje, maar zorgt er ook voor dat het insect loskomt van zijn omgeving.
Landschap - Wijnand van Till. Wat een intrigerende luchtfoto! Door het wolkendek krijgt Dubai een spookachtige en futuristische uitstraling – alsof de stad zweeft of door rook wordt omgeven. Het onbewolkte gedeelte leidt het oog van de buitenwijken naar de torens in het centrum, die dreigend naar de hemel priemen.
Nederland Waterland - Annemarijne Bax. Nederland is een land van water, dat laat deze luchtopname goed zien. Het beeld is een visuele samenvatting van de strijd tegen het water. Maar het geeft ook weer hoe elk stuk natuur wordt gebruikt door de mens – wat nog eens wordt benadrukt doordat de elektriciteitsmast precies in het zonlicht staat. De weerspiegeling van de wolken in het water maakt de foto compleet.
www.nationalgeographic.nl

Weergaven: 289

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden